Fälgar

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
Anders Olsson
Posts: 6
Joined: Wed Feb 21, 2007 10:51 pm

Fälgar

Post by Anders Olsson »

Är sugen på att skaffa lite bredare fälgar till min P1800 för att fylla ut hjulhusen lite. Med tanke på att 5,5:orna kostar en hel del funderar jag på att bredda vanliga 4:a tummare.
Någon som vet om det går att låta göra detta (helst i göteborgsområdet). Eller om någon har gjort det själv och kan ge lite tips.
magmazon
Posts: 72
Joined: Sat May 27, 2006 8:30 am

Post by magmazon »

Kolla på tråden \"Breddade orginalfälgar ???\" där kan du se hur jag gick tillväga, kanske du får några tips.
Mvh Magnus

Pärlvit -68
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Post by T.Fahlgren »

Hej!

Jag har just nu breddat en 4\" orgnial fälg 40mm utåt (blir iprincip som en 5,5\") till amazon. Fälg nummer två är svetsad och klar men jag har ej slipat ner svetsarna än.

Så här gjoirde jag då jag breddade mina fälgar:

Det första jag gjorde var att göra en adapter som jag skruvade fast fälgen i för att kunna fästa den i en svarv.

Sen stack jag med ett 3mm stickstål ungefär 20mm från ytterkanten på fälgen (fälgen är konisk så om man sticker längs ut så blir det svårt att få på däcket). just innan jag såg att jag hade stuckit igenom så slutade jag så ej ringen skulle lossna och falla mellan fälgen och prismat = krasch

Då var det bara att hugga lös ringen med en kniv och grada av kanterna

Sen klippte jag till en remsa som var 2,5mm tjock 40mm bred och diametern-2,5mm (som är tjockleken på fälgen) x pi lång. Remsan valsades precis så ändarna gick ihop.

Då punktade jag fast remsan på fälgen med 1mm spalt och puktade sen dit ringen. När allt detta var klart så provsvetsade jag med MIG:en på två 2,5mm skrotbitar så genombränningen blev perfekt. Då var det bara att helsvetsa allt från utsidan (däcksidan) och sedan slipa ner svetsarna så gott det gick.

Däcket måste man kavla på och ta av från insidan på fälgen

Det går även att bredda ungefär mitt på fälgen då kan däcket monteras och tas av från båda hållen.

Breddningen jag gjorde blev väldigt bra helt rakt och tätt! 8)
Post Reply