taksänking å sånt

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

taksänking å sånt

Post by xorox_88 »

hej jag undrar om nån har bilder medans nån taksänker en amazon och hur typ vart de är lättast om man kapar där eller där... sen snyggaste taksänkingen skulle jag villja veta och hur många tumm... skulle jag villja veta om ni kan ni mått på hur hög i tak amazonerna är innan å efter olika täksänkingar är lixom lite orolig att jag inte kan sitta i en taksänkt amazon är 188cm lång men jag tror att de är lungt man kan aldrig vara säker för man vill inte sitta direkt på golvet :D


tack i för väg
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Snudd på att jag får säga en klassiker här, måste man fråga så ska man inte ge sig in på det... :roll:
Det är inget jag säger för att vara elak, men det är mer att göra med en taksänkning än man tror, och ännu en förstörd bil pga. misslyckad taksänkning vore väl ändå rätt så tråkigt? :wink:
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Håller med, köp en som redan är taksäkt istället!
Egrom
Posts: 81
Joined: Fri Feb 13, 2004 8:22 pm
Location: Vimmerby
Contact:

Post by Egrom »

Äh, det är nog inte så svårt. Finns bara viljan och tiden så går det nog bra om du inte har tummen helt mitt i handen.

Finns ju lite olika sätt. Kapar man bara av o sänker ner taket så stämmer tyvärr inte stolparna med varandra längre :D
Då finns det lite olika sätt. Antingen kapa upp taket i delar, passa in stolparna med varandra och fylla ut med plåt där det fattas. Detta är väl rätt svårt att få bra. Det lär ju slå sig endel om man inte är van vid svetsning o så.

Ett annat sätt är att flytta fram takat så långt fram så A-stolparna passar hyffsat med varandra och sedan böja till dom. Då får man antingen böja B-stolparna(Som dom gjorde i SFROs bygghandbok, vilken jag rekommenderar att införskaffa om du nu ska taksänka amazonen. Där visar dom hur man gör) en hel del eller flytta övre infästningarna för B-stolparna i taket lite längre bak. Greven har ju flyttat övre infästningen, det vart ju bra de med! han har massa byggbilder på sänkningen, kolla dom! http://grevensamazon.myphotoalbum.com/v ... m01&page=5

Annars kan man passa in så B-stolparna passar fint, men då blir det mycket böjande av A-stolparna. Dock tycker jag personligen det är snyggast. Det är så det är gjort på Petters amazon. (Bil nr 25 under \"bilder\" här på amazonklubbens sida)
Image

Ang. hur mycket man ska sänka vet jag inte redigt... det beror ju på stuket du vill ha. Dessutom är du ju ganska lång, men det är ju bara att mäta lite. :D
Innerhöjden på mitt tak(Image) har jag totalt sänkt 12 cm, varav själva taksänkningen är 7cm. Hur nära taket skallen blir med orginalsätet vet jag inte. Men då jag inte ska använda orginalsätet så är det inget jag bryr mig om. Jag är ~182cm och kommer garanterat få plats, dock kommer jag sitta ganska lågt.

Jag har endel bilder på min taksänking också. Kolla http://www.tsrc.se under Egrom / Amazon i menyn o datumet 06-02-18 o framåt.


Det jobbigaste är väl att svetsa ihop alla stolpar igen. Det pga hur dom ser ut inuti. Måste fläka upp ytterplåten för att kunna sversa ihop inuti.
A-stolpe i genomskärning:
Image

B-stolpe i genomskärning:
Image

C-stolpen hittar jag ingen bild på :/

Men känner du att du verkligen inte har all motivation/ork det krävs för detta ingrepp så är det ju, som folk redan påpekat, att föredra att skaffa en amazon som redan är taksänkt. Men är det så att du vill göra det så gör det! Kan väl inte säga att min taksänkning är perfekt direkt :D men själv tycker jag att det ser bra ut med tanke på att det är i princip det första jag gjort med svetsen!
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Klart du ska testa om du känner för det, bry dig inte om att folk gnäller, man måste börja någonstans om man ska lära sig, och visst kan det skita sig men det är väl inte hela världen, så fram med vinkelslipen och kör hårt.

Men jag vill nog också slå ett slag för SFRO:s bok, där visas en komplett taksänkning av en amazon med massor med bilder, mycket informativ.
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Post by poolio »

Tjena !
Bifogar 2 bilder på Amazoner som jag byggde 1983 och 1985. Hm, några år sen nu...
Sänkte även taket på en till med lutande stolpar och nerlagd bakruta 1990 men den slängde jag bort på soptippen..... :oops: Byggde den mest för att se hur det blev... Ska se om jag hittar nå´n bild på den åxå.

Den rosa som är sänkt 5 1/4\" sålde jag till Iggesund 1984 och enligt obekräftad uppgift så håller någon på och bygger rejsbil av den idag. Eré någon som vet nåt om den så skvallra gärna.
Den mörkbruna som var en fin originalbil med automat, sänkt 4\", vete faan var den tog i vägen. Enligt papperen så ska den finnas kvar här i hemtrakterna men ryktet säjer Norge.....
Kapa på !! :wink:

Ps. Kolla gärna min hemsida: http://www.so-what-speedshop.com

Image

Image
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

Coolt med taksänkt 4d! 8)
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Post by xorox_88 »

tack för alla svar de värkar va lite kompliserat att taksänkta så man får se hur de blir när man köper en amazon tycker också att de är synd att kapa sönder ännu mer amazoner men man måste ju ha råd att köpa en taksänkt isf å dom är offtast dyra fast de bara är skrot om de blir nå taksänkning så köper man en tom sönderrostan karros å testar hure blir så man vet om man klarar av de innan man börjar på ricktiga karrosen
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Re:

Post by xorox_88 »

Cpt Tuttle wrote:Snudd på att jag får säga en klassiker här, måste man fråga så ska man inte ge sig in på det... :roll:
Det är inget jag säger för att vara elak, men det är mer att göra med en taksänkning än man tror, och ännu en förstörd bil pga. misslyckad taksänkning vore väl ändå rätt så tråkigt? :wink:

hehe har en amazon på g men den lär nog inte bli nån taksänkning på för den skulle tydligen vara rostfri :D om de blir nån taksänking så blire inte på nån i fint skick iaf
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Post by poolio »

Hej igen !
Hittade igen bilden på Amazonen som jag sänkte å slängde på tippen ! :oops:
Hade nog värderat den annorlunda idag å gjort bil av den igen....

Image
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Re:

Post by xorox_88 »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733" onclick="window.open(this.href);return false;



skämms på dig *smisk på fingrarna* hehe den såg inte allt för dålig ut
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Post by poolio »

Näe, jag har ju haft betydligt sämre bilar......
jrudholM
Posts: 1
Joined: Sun Jun 07, 2009 11:57 pm

Re: taksänking å sånt

Post by jrudholM »

den rosa var ju dööö snygg vill ha !!
Bamazon
Posts: 130
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:43 pm

Re: taksänking å sånt

Post by Bamazon »

Är just klar me o taksänka min amazon o nog äre mycket jobb för o få en snygg taksänkning....Äru säker på att de blir klart o att du har ork o fixa de så äre ju ba o kapa men synd vore de om man gör ett halvklart objekt, de bruka hamna på skroten :|
Amazonjonas
Posts: 66
Joined: Fri Oct 07, 2005 7:21 pm
Location: tidaholm

Re: taksänking å sånt

Post by Amazonjonas »

Image
tog 3tum på denna samt flytta fram taket för att passa a stolparna breddade taket ca 2 tum dvs jag vinklade aldrig några stolpar. Fick snitta taket i frakant vid framrutan och trycka fram det lite för att få den nerkapade orginalrutan att stämma. mkt jobb var det men helt klart en erfarenhet rikare, kul som satan. Skulle egentligen bara bytt avgasrör.
Kolla på custom showroom på tråden "skulle bara byta avgasrör" så får du se.
shine can never replace attitude
Post Reply