taksänking å sånt

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: taksänking å sånt

Post by Devil »

Jag byggde en taksänkt Amzing våren 92. Hade inte riktigt koll på hur mycket jag skulle sänka eller hur jag skulle göra. Jag hade tur och tänkte fel! A-stolparna kapade jag 5"tror jag. Med deras lutning blev taksänkningen 3 3/4"(perfekt), kapar man en lutande stolpe så blir sänkningen mindre än snittet :shock:
C-stolparna kapade jag 6" och B-stolparna nått däremellan. Nu älskar ju jag oldschoolkustoms och ville ha det stuket, det kanske inte du vill ha!? Mitt tak breddade jag ca2" och förlängde ca5" för att få dit det. En dålig bild på resultatet:


Image
Ska kolla om jag kan fixa bättre bilder. Som någon skrev: läs bilbyggarhandboken!!! Viktigt är att palla upp bilen under B-stolparna innan du kapar taket. Palla med saxdomkrafter till fin gång i dörrlåsen. Kolla allra först med den besiktningsman som skall regbesa den hur han vill ha det, bilder på svetsar osv.

Till Amazonjonas: Snyggt bygge! En bil i min smak :D
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: taksänking å sånt

Post by Devil »

Kom på under dagen att du måste tänka på att vindrutans rundning är olika i över/underkant! Du får alltså knäcka överkanten på rutramen utåt vid en taksänkning för att rutan och gummilisten skall passa 100%. Det missade jag och det var ett h-e att få rutan tät :evil:
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: taksänking å sånt

Post by LABBE »

jag har en taksänkt combi. taket blev tolv bitar för att få det bra. mycket jobb . men coolt blir det. jag har för mig att sbp kräver vissa vinklar (grader) man ska se i, i dags datum, min skulle inte gå å rega idag. för låg.. lycka till
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: taksänking å sånt

Post by poolio »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733" onclick="window.open(this.href);return false;

Tjena !
Har du några bilder att lägga ut så är det alltid intressant ! :wink:

Mvh P
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: taksänking å sånt

Post by LABBE »

eftersom citatet e borta vet jag inte om du mena bilder av min . har inga bilder på bygget av taksänkning då jag ej sänkt själv. dock har jag renoverat bilen 2 gånger slutet80 talet å i våras. tyvärr e jag kass på data, så bilder länka hit å dit hajar jag inget av. den syns bakifrån om du kollar ,torsdagsträffar,
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: taksänking å sånt

Post by poolio »

Jo, herr moderator är ju lite känslig på hur forumet sköts, men det var din kombi jag sökte bilder på ! Hittade dom åxå på torsdagsträffar...

Mvh P
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: taksänking å sånt

Post by LABBE »

ska höra med (the grey one) om han kan ta nån bild å lägga in när jag träffar honom nästa gång, så du får se den framifrån.. han vet ju hur man får hit bilderna iallafall.
ska finnas bild på länk nedan, försökte få upp bild här men nåt fel gör jag....

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=a40200910114257be" onclick="window.open(this.href);return false;

nu finns bild på customshowr..... (labbes combi)
Last edited by LABBE on Fri Jul 10, 2009 10:32 pm, edited 3 times in total.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
benz70
Posts: 70
Joined: Thu Jul 10, 2008 9:04 am

Re:

Post by benz70 »

Egrom wrote:Äh, det är nog inte så svårt. Finns bara viljan och tiden så går det nog bra om du inte har tummen helt mitt i handen.

Finns ju lite olika sätt. Kapar man bara av o sänker ner taket så stämmer tyvärr inte stolparna med varandra längre :D
Då finns det lite olika sätt. Antingen kapa upp taket i delar, passa in stolparna med varandra och fylla ut med plåt där det fattas. Detta är väl rätt svårt att få bra. Det lär ju slå sig endel om man inte är van vid svetsning o så.

Ett annat sätt är att flytta fram takat så långt fram så A-stolparna passar hyffsat med varandra och sedan böja till dom. Då får man antingen böja B-stolparna(Som dom gjorde i SFROs bygghandbok, vilken jag rekommenderar att införskaffa om du nu ska taksänka amazonen. Där visar dom hur man gör) en hel del eller flytta övre infästningarna för B-stolparna i taket lite längre bak. Greven har ju flyttat övre infästningen, det vart ju bra de med! han har massa byggbilder på sänkningen, kolla dom! http://grevensamazon.myphotoalbum.com/v ... m01&page=5

Annars kan man passa in så B-stolparna passar fint, men då blir det mycket böjande av A-stolparna. Dock tycker jag personligen det är snyggast. Det är så det är gjort på Petters amazon. (Bil nr 25 under \"bilder\" här på amazonklubbens sida)
Image

Ang. hur mycket man ska sänka vet jag inte redigt... det beror ju på stuket du vill ha. Dessutom är du ju ganska lång, men det är ju bara att mäta lite. :D
Innerhöjden på mitt tak(Image) har jag totalt sänkt 12 cm, varav själva taksänkningen är 7cm. Hur nära taket skallen blir med orginalsätet vet jag inte. Men då jag inte ska använda orginalsätet så är det inget jag bryr mig om. Jag är ~182cm och kommer garanterat få plats, dock kommer jag sitta ganska lågt.

Jag har endel bilder på min taksänking också. Kolla http://www.tsrc.se under Egrom / Amazon i menyn o datumet 06-02-18 o framåt.


Det jobbigaste är väl att svetsa ihop alla stolpar igen. Det pga hur dom ser ut inuti. Måste fläka upp ytterplåten för att kunna sversa ihop inuti.
A-stolpe i genomskärning:
Image

B-stolpe i genomskärning:
Image

C-stolpen hittar jag ingen bild på :/

Men känner du att du verkligen inte har all motivation/ork det krävs för detta ingrepp så är det ju, som folk redan påpekat, att föredra att skaffa en amazon som redan är taksänkt. Men är det så att du vill göra det så gör det! Kan väl inte säga att min taksänkning är perfekt direkt :D men själv tycker jag att det ser bra ut med tanke på att det är i princip det första jag gjort med svetsen!
.....den va jagt nära att köpa......
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Re: taksänking å sånt

Post by xorox_88 »

nån som vet hur mkt det kostar att skära ner en framruta ? är bra sugen på att köpa ett taksänkt amazon skal som ligger ute på blocket, å därför vore det en fördel att veta ett ca pris på hur mkt det kostar
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: taksänking å sånt

Post by Amazonsport »

Jag skär ganska mycket glas på jobbet, och ibland kommer det in kunder som vill ha lamellglas skuret, det lyckas väl på varannan ruta ungefär. Så kostnaden är ju lite beroende på om det lyckas direkt eller inte, kan ju gå åt ett par framrutor.
Annars rör det väl sig om 250 kronor cirka.(vitt) Det tar cirka en halvtimme.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Chevyzon
Posts: 77
Joined: Sat Jan 07, 2006 3:34 pm
Location: Mellan Sverige och finland
Contact:

Re: taksänking å sånt

Post by Chevyzon »

http://home.aland.net/petrolina/Petroli ... /Nicke.htm Här finns lite bilder på min som jag taksänkt
Fullblod från Volvo Amazon.Det intelligenta valet.
http://spaces.msn.com/chevyzon/
http://petrolinahotrodders.websida.org/
andy_1983
Posts: 12
Joined: Sun Dec 04, 2011 8:02 pm

Re: taksänking å sånt

Post by andy_1983 »

Väcker denna tråden efter många år. Har suttit och studerat Bo Zollander´s Amazoner och undrar följade
* Kan man ta bort B-Stolpen som han gjort?
* Något man måste tänka på speciellt när man taksänker? t.ex färstärka undetiden m.m (Tänker inte förstöra en fin bil, tänker ta en som är skroten eller räddas. Man måste våga för att lyckas)
* Någon som försökt att fixa hissbara sidobakrutor. Finns på vissa USA bilar. dock er sett på Amazonen.

Är helt kär i Zollanders svarta Amazon så bestämt mig för att mit projekt när jag hittar lämpligt objekt ska bli en sådan.
NY på forumet och absolut Amatör mekaniker. Men tycker det är Jävulskt rolig.
Man måste våga för att vinna
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: taksänking å sånt

Post by poolio »

Har sett en del Amazoner med HT och på ett finskt bygge hade dom helt enkelt gjort en u-kanal där rutan enkelt kunde köras in när man inte ville ha det så blåsigt i bilen....
Har en bild på den men HT'n syns inte där !

//P
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
andy_1983
Posts: 12
Joined: Sun Dec 04, 2011 8:02 pm

Re: taksänking å sånt

Post by andy_1983 »

poolio wrote:Har sett en del Amazoner med HT och på ett finskt bygge hade dom helt enkelt gjort en u-kanal där rutan enkelt kunde köras in när man inte ville ha det så blåsigt i bilen....
Har en bild på den men HT'n syns inte där !

//P
Nu känner jag mig dum men vad är HT? Och jag tar gärna emot en bild om det går.
NY på forumet och absolut Amatör mekaniker. Men tycker det är Jävulskt rolig.
Man måste våga för att vinna
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: taksänking å sånt

Post by A-masen »

HT = Hard Top. Ungefär: Hårt tak, till skillnad från suflettak som oftast är av textil.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hardtop

Ett tillägg: Det står i Wikipedia att det kan vara avtagbart. Det finns även HT på fritidsbåtar, men där går inte taket att ta av.
Post Reply