har några bilder på saker jag undrar över?
http://img211.imageshack.us/img211/8571 ... 621jz5.jpg
denna sitter vid torpedväggen, vad har den för syfte? hör den ens till värmaren?
http://img211.imageshack.us/img211/3120/dsc00964wt2.jpg
och vad är detta?, har ju fattat att bensinen ska in där antagligen men mer är de inte
Och när man ändå är igång kan man ju lika gärna fråga vad denna slangen ska vara nyttig till?
Har aldrig sett nåt liknande = ska jag riva bort skiten direkt?
http://img211.imageshack.us/img211/5443/dsc00968qk6.jpg
Primus bensinvärmare
De enda jag kan svara på är att på sista bilden så kan man koppla in ett DCD insug på slangen så man får förvärmning på insuget.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 933
- Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
- Location: Näsum
Första bilden:
Vet jag inte vad du menar, är det grejen som är skymd bakom kablarna du syftar på? Kan inte identifiera ur denna vinkel.
Andra bilden:
Bensinpump. Annars får ju värmaren inget bränsle om inte motorn är igång (vanliga pumpen är mekanisk)
Tredje bilden:
Vet ej varför slangen finns. Kan det vara för att förbättra vatten cirkulationen när värmaren är igång?
Vet jag inte vad du menar, är det grejen som är skymd bakom kablarna du syftar på? Kan inte identifiera ur denna vinkel.
Andra bilden:
Bensinpump. Annars får ju värmaren inget bränsle om inte motorn är igång (vanliga pumpen är mekanisk)
Tredje bilden:
Vet ej varför slangen finns. Kan det vara för att förbättra vatten cirkulationen när värmaren är igång?
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Primus bensinvärmare
Är det själva värmaren som syns på första bilden, i en syftlinje mellan rattstången och startmotorn?
Fungerar den? Om du får fart på den, så är det väl bara att gratulera. Då har du en uppvärmd bil mitt i vintern. Det finns en marknad för begagnade och fungerande värmare.
Fungerar den? Om du får fart på den, så är det väl bara att gratulera. Då har du en uppvärmd bil mitt i vintern. Det finns en marknad för begagnade och fungerande värmare.
tack för alla svaren, har kollat upp lite bättre och den vid torpeden har som uppgift och leda värme till kupèn.
Själva värmaren har jag inte, den ska sitta på innerskärmen och där sitter fästen och slanganslutningar kvar men värmaren är borta.
så får väl börja jaga efter en sånn när man har allt annat
Själva värmaren har jag inte, den ska sitta på innerskärmen och där sitter fästen och slanganslutningar kvar men värmaren är borta.
så får väl börja jaga efter en sånn när man har allt annat
Värmare
Utan att veta exakt, gissar jag att Primus värmare är en något äldre modell?
För den som letar och kanske väljer begagnat, kan jag berätta att för många år sedan var det en jobbarkompis som ville ha en värmare i sin bil (Volvo 240 ~70-tal). Han fann en Ebersprächer på skroten i en VW modell (luftkyld) som jag tror hette 411? Den var originalmonterad i den modellen. Det var i alla fall deras sista luftkylda modell förutom Transportern.
Värmaren gav alltså bara varmluft. Något vatten fanns ju inte. Men på det jobbet hade vi tillgång till lite maskiner och svets. Han förlängde utblåset på värmaren och satte genom förlängningsröret ett vattenrör. På utsidan blev det ju bara två slangstosar, men på insidan böjde han till en, eller möjligen två(?) U-slingor som satt i den heta luftströmmen. Det räckte gott för att värma motorn och det blev varmluft över till kupén också. Även tidur och bränslepump passade utan större åtgärder.
Detta kan vara som ett tips för den som är händig, men inte har den rätta och passande modellen. Jag kan för övrigt berätta att jag har en Volvo Flygmotor 091B i min 240. Och det är massor av styrningar, reläer, kopplingar, termostater, slangar och t.o.m. en extra yttre cirkulationspump. Så den skulle möjligen med mycket svett och svordomar kunna anpassas på t.ex. en 60-tals Amazon.
För den som letar och kanske väljer begagnat, kan jag berätta att för många år sedan var det en jobbarkompis som ville ha en värmare i sin bil (Volvo 240 ~70-tal). Han fann en Ebersprächer på skroten i en VW modell (luftkyld) som jag tror hette 411? Den var originalmonterad i den modellen. Det var i alla fall deras sista luftkylda modell förutom Transportern.
Värmaren gav alltså bara varmluft. Något vatten fanns ju inte. Men på det jobbet hade vi tillgång till lite maskiner och svets. Han förlängde utblåset på värmaren och satte genom förlängningsröret ett vattenrör. På utsidan blev det ju bara två slangstosar, men på insidan böjde han till en, eller möjligen två(?) U-slingor som satt i den heta luftströmmen. Det räckte gott för att värma motorn och det blev varmluft över till kupén också. Även tidur och bränslepump passade utan större åtgärder.
Detta kan vara som ett tips för den som är händig, men inte har den rätta och passande modellen. Jag kan för övrigt berätta att jag har en Volvo Flygmotor 091B i min 240. Och det är massor av styrningar, reläer, kopplingar, termostater, slangar och t.o.m. en extra yttre cirkulationspump. Så den skulle möjligen med mycket svett och svordomar kunna anpassas på t.ex. en 60-tals Amazon.