Ljuddämpare och bränsletryck?

Moderatorer
sleeper
Posts: 15
Joined: Tue Mar 06, 2007 2:52 pm

Ljuddämpare och bränsletryck?

Post by sleeper »

Hej!

Kör med konstellationen, b20 underdel 2:a överd, vev balanserad med lättat s-hjul,steg 3 topp, H kam, 45:or ,extrrör 4-2-1, 2,5\".

Ett par frågor- är Simonz ljuddämpare nåt att bygga med?
Nån som har tips på bränslepump och lämpligt tryck för ovanstående maskin.

Tar tacksamt emot tips! :D

/S
Danne.N
Posts: 14
Joined: Wed Feb 21, 2007 7:05 pm
Location: Östersund, Tandsbyn

Post by Danne.N »

Montera en Facet pump bak i bagaget och en Filter King fram i motorrummet, sen ska de inte va några konstigheter. Bränsletrycket till Webrarna ska vara 0,28 bar.

Visst e Simons helt okej grejor att bygga av, men se till att montera minst 2 ljuddämpare, annars blir dem väldigt högljudda.

Mvh /Daniel
Att styla en Opel är som att sminka en gris...

Amazon -62 projekt
Audi A6 2,7 Biturbo Quattro
sleeper
Posts: 15
Joined: Tue Mar 06, 2007 2:52 pm

Post by sleeper »

Tack för det, nu lutar det åt ett 2,5\" system i originalstuk från KG, läst om för många som haft problem med inredningen i Simons som lossnar! :?

/S
frodd
Posts: 13
Joined: Tue Mar 15, 2005 1:55 pm
Contact:

Post by frodd »

Räcker det ej med en bränslepump fram? Någon som har tips om billiga bränsletrycksregulatorer?
Volvo Amazon 121 -65
sleeper
Posts: 15
Joined: Tue Mar 06, 2007 2:52 pm

Re:

Post by sleeper »

frodd wrote:Räcker det ej med en bränslepump fram? Någon som har tips om billiga bränsletrycksregulatorer?

Filter king är tryckregulatorn du undrar om- ca 550sek :lol: o den har du i fram!
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re:

Post by StefanM »

sleeper wrote:Tack för det, nu lutar det åt ett 2,5" system i originalstuk från KG, läst om för många som haft problem med inredningen i Simons som lossnar! :?

/S
Systemen som KG säljer är väl just Simons så inredningen lär väl lossna även i dem då? Själv har jag då aldrig sett dem som nå bättre eller sämre än andra dämpare.
sleeper
Posts: 15
Joined: Tue Mar 06, 2007 2:52 pm

Re:

Post by sleeper »

Aha :shock: där ser man,de e som vanligt då-ju fler man frågar desto fler uppfattningar!

Nån som kör med KGs eller Simons 2.5\" system? om det nu inte e samma grejor?

/S
Henke.N
Posts: 107
Joined: Fri Jan 26, 2007 7:54 pm
Location: Östersund/Tandsbyn

Post by Henke.N »

Har åkt med Simons-dämpare på flera olika bilar i flera år.
Har aldrig varit med om att inredningen lossnat.

/Henrik
Volvo V70 D5 AWD -05
Amazon-62 (projekt)
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Post by jonny »

Det finns en Holley bränsletrycksregulator till bra pris .
Tror att priset är under 300 kr .
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Post by luddig kaninfot »

Hej jag har kört med simmons 2,5 tums och aldrig haft problem men som sagt 2 dämpare är att föredra även om det blir tyngre och bränsletrycksregulator har jag aldrig använt behövs ej på så låg effekt och jag använder orginal bränslepump till veber 48 or steg 3 topp 4-2-1 extraktor och ellerman d-5 kam och orginal men balanserad bottendel och motorn byggdes 83 och har gått 2000 fullgas mil utan problem med m 40 låda och 240 turbo koppling
mvh pelle
sleeper
Posts: 15
Joined: Tue Mar 06, 2007 2:52 pm

Re:

Post by sleeper »

luddig kaninfot wrote:Hej jag har kört med simmons 2,5 tums och aldrig haft problem men som sagt 2 dämpare är att föredra även om det blir tyngre och bränsletrycksregulator har jag aldrig använt behövs ej på så låg effekt och jag använder orginal bränslepump till veber 48 or steg 3 topp 4-2-1 extraktor och ellerman d-5 kam och orginal men balanserad bottendel och motorn byggdes 83 och har gått 2000 fullgas mil utan problem med m 40 låda och 240 turbo koppling
mvh pelle
Jaha, men antagligen skulle du få ut mycket mer effekt om du hade en elpump som ser till att flottörhusen inte blir tomma vid rediga pådrag och en regulator som ser till att förgasarna får bränslet i rätt tryck 8)

/S
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Post by luddig kaninfot »

Hej tror inte att det skulle göra någon skillnad eftersom att motorn har gått mycket bra och att den inte varvar mer än 6500 och effekten är runt 165 hk då räcker orginalpumpen till bra men skall man upp i varv med dom vassaste kammarna och bankörning eller rally med mycket svängar och hårda inbromsningar så kanske det inte är så dumt men många gånger har man sett folk som har kört med onödiga grejor som kostar mycket pengar men som inte har någon betydelse för att få högre effekt eller bättre körbarhet
mvh pelle
sleeper
Posts: 15
Joined: Tue Mar 06, 2007 2:52 pm

Re:

Post by sleeper »

Hade 2st 40:or tidigare då med originalpumpen, i testbänk visades då att det \"tog slut\" på bensin vid redig varvning, nu har jag som sagt införskaffat 45:or istället.
Utifrån ditt inlägg skulle det kanske vara intressant att testa dom med den mekaniska originalpumpen, vi får se...

/S
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re:

Post by TVR »

sleeper wrote:Jaha, men antagligen skulle du få ut mycket mer effekt om du hade en elpump som ser till att flottörhusen inte blir tomma vid rediga pådrag och en regulator som ser till att förgasarna får bränslet i rätt tryck 8)
/S
Om flottörhusen blir tomma så lär det väl i och för sig märkas, motorn tappar ju effekt väldigt abrupt då. I alla fall är min RX-7 sån....
Fast, om pumpen ändå behöver bytas så är det ju inte fel med en "riktig" pump och en regulator med inbyggt filter. Nackdelen med elpumpar, typ facet, är att de väsnas så. I RX-7an kör jag med en Carter som är betydligt tystare än en Facet men även den känns som om den överröstar motorn.

sleeper wrote:Hade 2st 40:or tidigare då med originalpumpen, i testbänk visades då att det "tog slut" på bensin vid redig varvning, nu har jag som sagt införskaffat 45:or istället.
Tog det slut i form av att den inte kunde varva mer (beroende på att förgasarna kan inte leverera mer luft) eller mätte ni med lambdasond och konstaterade att den magrade ut när du varvade?
Magrade den ut på högt varv så innebär det naturligtvis att bensinen inte räcker. Fast det kan ju bero på lite olika saker förutom för klen pump, t ex, olämpliga E-rör, fel flottörnivå, för små nälventiler, soppatryck...


OT:
Pelle, det var jag som köpte blocket från en gammal B18/B20 "rallymotor" av dig för plocka delar ifrån (strax före jul). Köpte ett par insug och en gjuten ventilkåpa också.
Av en händelse fick jag tag på splirrans nya kolvar till blocket helt gratis (dock vanliga gjutna) så nu ska det faktiskt bli motor av den igen... ...efter drygt 20 år... Så alla delar kom till användning!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
sleeper
Posts: 15
Joined: Tue Mar 06, 2007 2:52 pm

Re:

Post by sleeper »

Vid högt varv ,det mesta e ju relativt ,men har för mig de va vid ca 6500rpm som det började visa sig att soppan inte räckte till
, emulsionsrörsbyten mm hjälpte föga vid tillfället.

Jag har inte provat med org.pump och Filterking regulator,
någon som kör Filter king med mekanisk org.pump? är det idé att prova?

Vill inte ha ngn pump som surrar för mycket, då bilen är strikt original förutom motorn, iofs låter ju 2,5\" lite he he.

/S
Post Reply