B20 tips

Moderatorer
Post Reply
Åhman
Posts: 3
Joined: Tue Mar 06, 2007 5:36 pm
Location: Finland

B20 tips

Post by Åhman »

Hejsan
jag har en b20 -72 som jag tänker trimma,jag tänkte borra till 93mm och använda överdimensionskolvar från b21e, men eftersom dom har 24mm koltapp måsta jag göra om vevstakarna för dom har ju 22mm,undrar hur det är med hållbarheten och om någon har gjort detta och har några erfarenheter eller bättre förslag?
Ille
Posts: 59
Joined: Wed May 24, 2006 7:02 pm
Location: Moheda

Post by Ille »

Att göra som du skriver skall funka bra, alternativet är att använda ett senare block med 8 bultad vevaxel. Då funkar det att använda b21/23 stakar.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Post by TVR »

Om du söker lite i forumet kommer du att hitta massor av trådar om detta. I princip alla kommer att säga att du inte ska borra till 93 mm i ett block tillverkat tidigare än 74. De sena blocken har nämligen tjockare cylinderväggar och anses hålla för så stort borr medan de tidigare är tunnare och påstså brista. Om du sen väljer att tro på det eller inte får du avgöra själv. Jag har inte provat!

Angående stakar så är det som du säger, antingen gör man om de gamla (vilket ska funka bra) eller så skaffar man en 8 bultad vev (som Ille redan föreslagit) och kör med original 24 mm stakar. Observera dock att B20 24 mm stakar anses vara av dålig hållfasthet, man måste byta till M-stakar.
Sen hävdas det ju allmänt att den 6-bultade veven håller bättre än den 8 bultade (härdningen ska vara olika) men om det verkligen stämmer verkar ingen egentligen ha konkreta bevis för.


Som sagt, sök och du skall finna! :lol:
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

går det inte bara byta vev? det går det då i b30
Bygger amazon-66 med B20E motor
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re:

Post by TVR »

amazon121 wrote:går det inte bara byta vev? det går det då i b30
Jo det kan man, något annat har vi väl inte påstått? Fast det hjälper ju inte...
8- eller 6-bultad vev är helt utbytbara i "nytt" eller "gammalt" block. Ur den synpunkten är det lugnt. Dock är vevlagertapparna olika så 24 mm sena vevstakar passar inte på en 6-bultad vev. Likadant passar inte tidiga 22 mm stakar på 8-bultad vev.

Enligt allehanda "experter" så måste alltså Åhman skaffa ett block som är 74 eller senare för att kunna borra det till 93 mm.
Vill han använda 6-bultad vev i sitt 74-74 block får han sen modifiera vevstakarna för att kunna använda sina kolvar. Vill han ha 8-bultad vev så får han skaffa M-stakar för att de ska hålla.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Åhman
Posts: 3
Joined: Tue Mar 06, 2007 5:36 pm
Location: Finland

Post by Åhman »

ok, måste söka genom forumet då
B20power
Posts: 18
Joined: Sat Feb 10, 2007 7:55 pm
Contact:

Post by B20power »

TVR vet vad han snackar om och han har rätt så tänk :!: :!: :!: :!:
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

TVR wrote:
amazon121 wrote:går det inte bara byta vev? det går det då i b30
Jo det kan man, något annat har vi väl inte påstått? Fast det hjälper ju inte...
8- eller 6-bultad vev är helt utbytbara i "nytt" eller "gammalt" block. Ur den synpunkten är det lugnt. Dock är vevlagertapparna olika så 24 mm sena vevstakar passar inte på en 6-bultad vev. Likadant passar inte tidiga 22 mm stakar på 8-bultad vev.

Enligt allehanda "experter" så måste alltså Åhman skaffa ett block som är 74 eller senare för att kunna borra det till 93 mm.
Vill han använda 6-bultad vev i sitt 74-74 block får han sen modifiera vevstakarna för att kunna använda sina kolvar. Vill han ha 8-bultad vev så får han skaffa M-stakar för att de ska hålla.
Det är väll mer vid turbo trimning med högt cylindertryck som man inte bör borra till 93mm eller i en sugmotor med hög kompression.Är det inget värstingbygge så bör han skaffa ett 74-76 block och kunna borra 93mm utan problem.Blockan innan 74 går också givetvis att borra till 93mm och köra med dock med högre risk för ras.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Post Reply