Hejsan
jag har en b20 -72 som jag tänker trimma,jag tänkte borra till 93mm och använda överdimensionskolvar från b21e, men eftersom dom har 24mm koltapp måsta jag göra om vevstakarna för dom har ju 22mm,undrar hur det är med hållbarheten och om någon har gjort detta och har några erfarenheter eller bättre förslag?
B20 tips
Om du söker lite i forumet kommer du att hitta massor av trådar om detta. I princip alla kommer att säga att du inte ska borra till 93 mm i ett block tillverkat tidigare än 74. De sena blocken har nämligen tjockare cylinderväggar och anses hålla för så stort borr medan de tidigare är tunnare och påstså brista. Om du sen väljer att tro på det eller inte får du avgöra själv. Jag har inte provat!
Angående stakar så är det som du säger, antingen gör man om de gamla (vilket ska funka bra) eller så skaffar man en 8 bultad vev (som Ille redan föreslagit) och kör med original 24 mm stakar. Observera dock att B20 24 mm stakar anses vara av dålig hållfasthet, man måste byta till M-stakar.
Sen hävdas det ju allmänt att den 6-bultade veven håller bättre än den 8 bultade (härdningen ska vara olika) men om det verkligen stämmer verkar ingen egentligen ha konkreta bevis för.
Som sagt, sök och du skall finna!
Angående stakar så är det som du säger, antingen gör man om de gamla (vilket ska funka bra) eller så skaffar man en 8 bultad vev (som Ille redan föreslagit) och kör med original 24 mm stakar. Observera dock att B20 24 mm stakar anses vara av dålig hållfasthet, man måste byta till M-stakar.
Sen hävdas det ju allmänt att den 6-bultade veven håller bättre än den 8 bultade (härdningen ska vara olika) men om det verkligen stämmer verkar ingen egentligen ha konkreta bevis för.
Som sagt, sök och du skall finna!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re:
Jo det kan man, något annat har vi väl inte påstått? Fast det hjälper ju inte...amazon121 wrote:går det inte bara byta vev? det går det då i b30
8- eller 6-bultad vev är helt utbytbara i "nytt" eller "gammalt" block. Ur den synpunkten är det lugnt. Dock är vevlagertapparna olika så 24 mm sena vevstakar passar inte på en 6-bultad vev. Likadant passar inte tidiga 22 mm stakar på 8-bultad vev.
Enligt allehanda "experter" så måste alltså Åhman skaffa ett block som är 74 eller senare för att kunna borra det till 93 mm.
Vill han använda 6-bultad vev i sitt 74-74 block får han sen modifiera vevstakarna för att kunna använda sina kolvar. Vill han ha 8-bultad vev så får han skaffa M-stakar för att de ska hålla.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re:
Det är väll mer vid turbo trimning med högt cylindertryck som man inte bör borra till 93mm eller i en sugmotor med hög kompression.Är det inget värstingbygge så bör han skaffa ett 74-76 block och kunna borra 93mm utan problem.Blockan innan 74 går också givetvis att borra till 93mm och köra med dock med högre risk för ras.TVR wrote:Jo det kan man, något annat har vi väl inte påstått? Fast det hjälper ju inte...amazon121 wrote:går det inte bara byta vev? det går det då i b30
8- eller 6-bultad vev är helt utbytbara i "nytt" eller "gammalt" block. Ur den synpunkten är det lugnt. Dock är vevlagertapparna olika så 24 mm sena vevstakar passar inte på en 6-bultad vev. Likadant passar inte tidiga 22 mm stakar på 8-bultad vev.
Enligt allehanda "experter" så måste alltså Åhman skaffa ett block som är 74 eller senare för att kunna borra det till 93 mm.
Vill han använda 6-bultad vev i sitt 74-74 block får han sen modifiera vevstakarna för att kunna använda sina kolvar. Vill han ha 8-bultad vev så får han skaffa M-stakar för att de ska hålla.
MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963
Projektet på olika forum
Projektet på olika forum