Budget blästerskåp

Moderatorer
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Budget blästerskåp

Post by Hillman »

Jag var på Örebros veteranmarknad för några veckor sedan och fick se en som hade byggt blästersåp av ett oljefat och kunde inte fatta att jag inte tänkt på det tidigare, billigt och lagom stort. Så direkt när jag kom hem började jag snickra på mitt eget, tänkte visa resultatet här om någon mer är sugen på att bygga.

Jag ville ha möjlighet att kunna stoppa i lite större grejor så därför beslöt jag mig för att sätta ihop två oljefat och det övre lutade jag lite för att få något bättre arbetsställning. Här prövar jag lutningen.
Image

Underdelen fick bli övre delen av ett oljefat så att man kan tappa ur sanden genom skruvlocket. Jag punktade dit en plåt som sluttar ner mot skruvlocket så att sanden ska samlas där.
Image

Sågade ut ett lock av en plyfaskiva vi hade stående och fräste ur för en glasskiva jag fick för 20:- hos en glasmästare.
Image

Köpte utomhusbelysning på Clas Ohlson för 30:-
Image

Fick tag på ett gammalt siktnät från ett grustag som funkar perfekt som galler i blästerskåpet.
Image

Skåpet börjar ta form. Nätet tillkapat och tryckregulatorn jag ska använda. Har även monterat handskarna här. På en bild längre ner syns hur de sitter fast.
Image

Monterar på ett par hjul för att skåpet ska bli mer mobilt och så att sanden ska bli lättare att tömma ur. De bakre hade vi liggande och de främre köptes på Clas Ohlson för 45:-/st. Tryckregulatorn ligger bara löst i skåpet och hålet i botten är för att man ska kunna dra ut tryckluftslangen och ansluta åt vilket håll man vill så man slipper snubbla på den.
Image

Skåpet klart för provkörning. Eftersom oljefaten bara är ihoppunktade tätade jag skarven med silvertejp.
Image

Och så ser det ut inuti. Handskar från Swedol för 130:-. Blästerpistol från Biltema för 150:-. Handskarna är som ni ser fastskruvade med slangklämmor mot ett par rörstumpar. Tips! Försök inte använda slangen som följer med blästerpistolen till tryckluftsdelen. Jag försökte men den är så tunn så den exploderar.
Image

Efter att ha provkört var jag inte speciellt nöjd. Det funkade skitdåligt minst sagt. Största problemet var ständiga stopp i sandslangen. Efter att ha skruvat isär hela pistolen upptäckte jag att det var gjutskägg i pistolen så hålet för sanden som borde vart ca 6mm var bara 2-3mm stort. Borrade upp det och sen gick det lite bättre.

Nästa problem var att sandsugen hela tiden hamnade snett och inte nådde ner till sanden. Jag hade inte köpt mer än 8L till att börja med vilket var en aning för lite egentligen. Detta åtgärdades med att svetsa i ett par styrningar i oljefatet.
Image

Efter detta började det funka rätt bra men nu sög munstycket fast i botten lite då och då istället, lite snedkapning åtgärdade detta problem.
Image

Nu var det bra drag i grejorna men luften man sprutade in var tvungen att ta vägen nånstans och den kom ut vid locket som inte var speciellt tätt Dessutom följde en hel del sand och damm med. Försökte lösa detta med att häfta dit en cykelslang som tätning.
Image

Det blev tätt men locket lyfte fortfarande och släppte ut luft. Men nu var det mest damm som kom ut. Gjorde därför ett försök med att ansluta en dammsugare som skulle sug ur en del luft och damm.
Image

Dessvärre funkade det lite för bra då skåpet verkligen var snortätt så handskarna blev som ballonger och höll på att smälla när man slog på dammsugaren. Testade med att blåsa med blästerpistolen samtidigt men den gav mindre luft än vad dammsugaren sög ut. Prövade då att ta upp ett lika stort hål till, som tryckutjämning, som jag bara satte en tygbit över. Det hjälpte något men suget var fortfarande för stort. Till slut sket jag i dammsugaren och satte tygbitar som filter för båda hålen. Dessvärre sattes de igen rätt fort och just nu kör jag ändå trots att det dammar genom luckan eftersom jag inte kommer på någon bra lösning. Någon som har nån bra idé?

Till slut en bild på resultatet på två detaljer jag blästrade.
Image

Jag kan ju redovisa vad jag har använt och vad jag lagt ut men jag hade en hel del hemma redan så det är kanske inte helt rättvisande vad det kostar.

Det jag hade hemma
2st Oljefat
Snedplåt till bottendelen
Tryckluftslang
Tryckluftsnipplar
Tryckregulator
2st fasta hjul
Galler
Träskiva till lucka
Gångjärn
Rörstumpar till handskarna
Strömbrytare till lampa
Sladd
Cykelslang
Tejp
Slangklämmor
Plattjärn

2st roterande hjul med broms - 45:-/st Clas Ohlson
4st 4L dunkar aluminiumsilikat - 25:-/st Biltema
2st blästerhandskar - 130:- Swedol
Glasskiva - 20:- Glasmästare
Skydsplast till glasskiva - 15:- Swedol
Lampa - 30:- Clas Ohlson
Blästerpistol - 150:- Biltema
Byggsilikon - 60:- Coop Forum

Totalt 475:-
Jag gissar på att man kan bygga ett för under 1000:- även om man inte har så mycket av grejorna hemma. Det handlar väl mest om vad man har för krav och möjligheter att hitta billiga grejor.
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Är det bara jag som blästrar ute på gräsmattan :D fast det går ju åt en del sand då....

Det var ju helt klart en vettig idé att använda oljefat, tanken har aldrig slagit mig, ingensatta filter är ju alltid ett elände och svårt att komma runt, är det sand eller damm som sätter igen tyget ?

Om det är sand så borde man kunna ordna någon sandfälla av något slag som fångade upp sanden innan den sätter igen tygbiten, någon slags skorsten på sidan så att säga, men om det är damm som sätter igen så blir det nog svårare.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

F*n vad smart! Inte alls en dum idé!
Amazonic
Posts: 138
Joined: Mon Jul 18, 2005 6:13 pm
Location: Örebro

Post by Amazonic »

hur har dom löst avluftningen på ett riktigt blästerskåp?
Amazon -65
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Post by Hillman »

Det är dammet som är problemet.
Lite beroende på vad man kör sätts tyget igen på ca 5-10 min.
SO-CHEAP
Posts: 193
Joined: Thu Jan 25, 2007 12:53 pm
Location: Haninge

Post by SO-CHEAP »

Smart!! 8)
CUSTOM
martin
Posts: 17
Joined: Sun Feb 29, 2004 12:19 pm

Post by martin »

skulle det inte funka om man gjorde någon form av sandfälla, och sedan en slang på utblåset av skåpet o kör ner den i en tunna med vatten. det lär bubbla en del i tunnan, men det samlar oxå på sig dammet.
Martin Sköld
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Tummen upp :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Re:

Post by Hillman »

martin wrote:skulle det inte funka om man gjorde någon form av sandfälla, och sedan en slang på utblåset av skåpet o kör ner den i en tunna med vatten. det lär bubbla en del i tunnan, men det samlar oxå på sig dammet.
Du kanske har något där. Ska testa lite mer i helgen. Gör ju inget om en del av sanden hamnar i vattnet egentligen, är ju bara att filtrera när man häller bort vattnet.
Är det någon som vet hur de har löst detta med överskottsluften och dammet på riktiga skåp?
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

på riktiga blästerskåp finns ju ventilering så en fläkt suger ut dammet längst upp på skåpet och även in ny luft genom ett hål nära botten så de blir fint drag igenom skåpet.
fixa hålet lite större och sätt nåt nät eller gummiskydd framför, sen en stänkskyddsplåt framför så inte sanden sprutar ut där kan va bra.
Blästerskåp är fina grejer :D
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Är det inte den här metoden dom använder på stora skåp?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cyklonrening

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Post by amiz-raggarn »

Underbar ide! kul att se bilder från när folk har använt hjärnan och händerna!
Har själv rätt länge tänkt bygga ett blästerskåp mens toppas jämt av att jag bara har ett garage som är i huset, samt inte har nån vettig kompressor (känns meingslöst att köpa nån när jag inte har nåt garage)

Men envacker dag lär jag oxå bygga mig ett bläserskåp.. men jag läg bygga ett med två st ihoppsvetsade liggande oljefat tror jag.. på nåt sätt..

tillsvidare lånar jag polarns bläserskåp..

Va ute hos en annan polare i helgen och fick se hans bläserskåp.. tyvärr tog jag ingen bild på det.. men det va väldigt kul att se.. halv-taffligt byggt av brädor och spånskivor, samt en taklucka.. riktigt roande.. men det fungerade tydligen:P
Äger en amazon-65 i orginalskick

Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Budget blästerskåp

Post by Telis »

Hur mycket luft behöver man egentligen för att driva ett blästerskåp av denna eller liknande storlek på ett tillfredställande sätt?

Jag har funderat ett tag på att det vore smidigt att kunna blästra hemma, dels i skåp och dels direkt på karossen i skrymslen, veck och på mindre plåtytor med rost som man vill ha ordentligt rent. Vad är era erfarenheter av att blästra på karossen hemma i garaget?
Hur stor kompressor behöver man?
/Henrik
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Budget blästerskåp

Post by QV »

jag har 400 minutliter. Det är i minsta laget.
Grovt kan man räkna att en kompressor ger 100 minutliter för varje amp (400V) den drar.

större saker som bakaxlar blästrar jag i stor papplåda från jobbet.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Budget blästerskåp

Post by hakano »

Hillman wrote:Totalt 475:-
Jag gissar på att man kan bygga ett för under 1000:- även om man inte har så mycket av grejorna hemma. Det handlar väl mest om vad man har för krav och möjligheter att hitta billiga grejor.

Var på Biltema häromdagen. Fanns ett Blästerskåp för 1500 kr. Har man grejorna hemma och vill skapa något själv kan det ju vara bra att göra ett skåp själv men rent ekonomiskt kan man nog stå ut med att köpa ett färdigt också för det priset.
Post Reply