Budget blästerskåp

Moderatorer
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Budget blästerskåp

Post by J.LUNDIN »

Nej, detta skåp är definitivt inte värt pengarna, det är så budget som det kan bli och är ett stort skämt. Dessutom så läcker det som ett såll vid användning.. En klar pestflagga för denna produkt.... :D Det är bättre att friblästra, då ser man åtminstone vad man gör..... :D
RD 350
Posts: 53
Joined: Fri Jun 19, 2009 11:43 am
Location: Hörby

Re: Budget blästerskåp

Post by RD 350 »

Har också byggt ett skåp själv dock inte av ett oljefat utan ett fyrkantigt plåtskåp. Konstruktionen är dock liknande med skilnaden att jag har en tratt som täcker hela botten på skåpet och går ner i en spann där sanden rinner ner. dammsugaren sticker in genom ett hål i överkanten på baksidan. Funkar bra, enda problemet är att skåpet är för litet... Duger bra till bromsok och andra smådelar. Har man en gång sätt hur lång tid det tar för en riktig blästrare att få ren en fälg eller framaxelbalk då ger man sig inte på det själv...
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Budget blästerskåp

Post by J.LUNDIN »

Det är en helvetisk skillnad att blästra i ett riktigt konstruerat skåp, tyvärr måste jag säga att det finns en hel del dyra skåp på marknaden som är helt felkonstruerade, skåp som man tar 100.000:- och uppåt för.... :shock: A och O i ett blästerskåp är att botten under arbetsytan sluttar brant, 20 till 30 grader är optimalt, tyvärr brukar dom då bli ganska höga. Ventilationen är en annan sak som är svår att få till utan att man drar ut allt för mycket av blästermediat. Sedan vill man också ha någon form av avskiljning så att man inte får in det man nyss blästrat bort tillbaka in i bläster pistolen/munstycket.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Budget blästerskåp

Post by QV »

Äger det billiga från verktygsboden......
Det billiga avfettningslådan är prisvärd. INTE blästerskåpet.

Sikten är så kass att man inte behöver ha en glasruta... för det fungerar i alla fall inte. Den finns bara där för att man som köpare skall tro att man ser något. Jag blästar på känn.
Lutningen på golvet är för dålig.
Läcker gör det, men eftersom man måste öppna luckan för att se vad man har gjort så dammar det en del i alla fall.
Enda fördelen med skåpet är att man kan blästra en liten pryl "när som helst" eftersom det står framme och har sand i sig. Man slipper också i viss mån skaka ur kläderna och duscha bort sanden som kommer överallt vid friblästring.

Gummihanskarna är bra! :D

Slangar är styva, blästerpistolen medioker, Skåpet är litet så man kan bära runt det (även med sand i)Har inte sett bilden på biltemas men förmodar att det är "samma"

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Budget blästerskåp

Post by J.LUNDIN »

Ja, det sammanfattar nog ganska väl hur bra detta skåp är...... :D Vi försökte bygga om den "låda/skåp"som en stackare i vårt garage köpt, så att det skulle fungera något så när dvs. täta alla skarvar, byta ut pistolen mot en som fungerade, ändra röret som suger upp mediat (rena skämtet), nya seriösa blästerhandskar, andra slangar, bättre och större filter, ny plåt över arbetsytan. Blev det befintliga skåpet bättre efter alla nya bitar ? Nä. Kort sagt man hade lika gärna kunnat byggt ett helt nytt och större skåp för samma peng....... :D Så spar era surt förvärvade pengar till något bättre.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Budget blästerskåp

Post by hakano »

Finns det några bra blästerskåp på marknaden att köpa för överkomliga pengar?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Budget blästerskåp

Post by A-masen »

Jag kollade på Blocket för skoj skull, och fick 10 svar på sökordet Blästerskåp. Priser från ett par tusen och uppåt. I något fall ingick en hel bilverkstad. :P
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Budget blästerskåp

Post by hakano »

A-masen wrote:Jag kollade på Blocket för skoj skull, och fick 10 svar på sökordet Blästerskåp. Priser från ett par tusen och uppåt. I något fall ingick en hel bilverkstad. :P
Men det säger ju inget om funktionen i och för sig. Dom kan ju vara lika dåliga som det beskrivs om här ovan...kunde ju vara bra om någon hade egna erfarenheter att delge om något/några bra skåp.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Blästerskåp

Post by J.LUNDIN »

Här är ett skåp som fungerar, vem som säljer det framgår dock inte. Polarna köpte ett likadant för en 5-6 år sedan, kostade då runt 7500-8000:- Kostar förmodligen mer idag, det här skåpet sälj som byggsats och man får själv skruva ihop det. Själv skulle jag nog rekommendera att försöka köpa ett begagnat stort skåp på Blocket eller liknade sajter. Det man allmänt kan säga är att ju större skåp man använder desto bättre sikt får man vid blästringen. Skall man få ett effektivt skåp så är mediamatningen A och O, speciellt gäller detta vid användning av ejektorpistol. Ju större pistol och slangar man kan få dit desto bättre effekt får man, förutom blästertryck så handlar det också om mediaflöde. Högt mediaflöde ger snabbare avverkning än körning vid enbart högt tryck. Det är med andra ord antal mediapartiklar per tidsenhet som träffar ytan som är intressant.

Image
mhr144
Posts: 60
Joined: Sat Jun 18, 2005 8:58 pm

Re: Budget blästerskåp

Post by mhr144 »

får man övertryck i ett blästerskåp så läker de väl alla speciellt de billiga och man ser inget pga dammet, själv använder jag en dammsugare med pappåse som utsug och det funkar kanon. har prövat lite olika filter men alla har dammat så en vanlig pappåse har visat sig vara bäst. förövrigt så har jag den större modellen skåp från jula.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Budget blästerskåp

Post by Ragge »

allt detta beror ju hur mycket på man använder ett blästerskåp och hur man sköter det. en vanlig hemmapulare som skall blåsa av lite småpill eller någon fälg ibland , kan ju klara sig med en billigt enkelt om man rengör filter och har bra drag i suget alltid. Men skall man anväda ett för mera proffsigt bruk bör man satsa på ett dyrt och påkostat skåp, MEN även ett sådant behöver omvårdnad regelbundet annars blir det skit av resultatet även i det.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Budget blästerskåp

Post by J.LUNDIN »

Det är som med Kamasa reklamen, billigt skit blir man galen på. Använder man en dammsugare för att få klar sikt i skåpet så hamnar garanterat det mesta av mediat där, det blir ett dyrt sätt att blästra på. Sedan är frågan hur du får in en bilfälg i någon av de billiga "skåpen" när man knappt får plats med händerna i dessa..... :D Säljer företagen skitprylar så tycker jag också att man bör varna för detta, jag ogillar starkt när man lurar folk på surt förvärvade pengar.

Självklart behöver all utrustning omvårdnad, stora fungerande skåp behöver dock väldigt lite omvårdnad om man ser till hur många timmar man kan köra i dom. Dessa små lådor/skåp som man säljer fungerar knappast från start. Det så kallade filtret som följer med sätts igen direkt. När man försökt använda dessa "lådor" så frågar man sig direkt " Har dom som konstruerat dessa ens provat dom själva, har dom det så är det rent kriminellt att man sedan försöker sälja skiten ut till kund... :D
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Budget blästerskåp

Post by hakano »

mhr144 wrote:får man övertryck i ett blästerskåp så läker de väl alla speciellt de billiga och man ser inget pga dammet

Om man ser till att ansluta en "riktig" utsugsfläkt som gör att undertrycket blir lagom stort till ett billigt skåp...då kanske en del av problemen är borta?
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Budget blästerskåp

Post by J.LUNDIN »

Visst blir det bättre sikt, men då på bekostnad av att mediat försvinner ut.... :D
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Budget blästerskåp

Post by Dieseltroll »

Har själv länge gått och tänkt att jag skulle bygga mitt eget blästerskåp, och äntligen har det blivit av! Så jag ska bara låna tråden lite för att visa hur jag har gjort. Egentligen blev det nog inte så väldans mycket budget över det, med det blev fortfarande billigare (och roligare, icke att förglömma :D ) än att köpa ett färdigt.

Jag har inte haft tid att provköra det än, saknar ett gängverktyg till tryckluftens anslutningar. Men jag lovar att återkomma med rapport om hur det fungerar.

Nu fick jag plåtarna och materialet till stativet gratis, så egentligen hade det blivit dyrare, men jag tror jag har lagt ca 1000:- material till det totalt.

Innermått i burken: 800 x 550 x 550, jag bestämde mig för att jag skulle få in en fälg :lol: Som synes är alla skarvar endast punktade och sedan tätade med nån sorts special silikon som byggarna använder för att täta kring fönster.

Lite bilder på bygget:
Image

Image

Här ser ni det jag hade hoppas skulle räcka som ventilation, ett gammalt kupéfilter till en 240. Med en plåtbit för på insidan så man inte blåser sönder det.
Image

Insidan, med lampan tänd:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply