Kamaxelbyte
Posted: Thu May 13, 2004 7:21 am
Jag mätte upp lyftet noggrant på alla ventiler igår på min motor i samband med inbryning av vipparmarsytor och inställning av ventilspel.
Jag funderar dock över om det kanske vore bättre att mäta lyftet direkt mot stötstängerna? Att plocka bort vipparmsbryggan och sedan dra runt motorn och mäta kamnockarna mellan stötstängerna och topplockets ovankant? Nu mätte vi mot vipparmarna, visserligen med noggrannt inställt ventilspel, men det spelet borde ändå kunna påverka lite tycker jag?
Lyftet var lika på alla nockar utom två. Den ena låg ca. 1.0 mm under de övriga i lyft och den andra ca. 0.5 mm under de övriga i lyft.
Är det tillräckligt för att motivera ett kambyte med allt vad det innebär?
Motorn är i finskick och jag river inte av toppen och allt annat som krävs för ett kambyte i \"onödan\". =)
Jag funderar dock över om det kanske vore bättre att mäta lyftet direkt mot stötstängerna? Att plocka bort vipparmsbryggan och sedan dra runt motorn och mäta kamnockarna mellan stötstängerna och topplockets ovankant? Nu mätte vi mot vipparmarna, visserligen med noggrannt inställt ventilspel, men det spelet borde ändå kunna påverka lite tycker jag?
Lyftet var lika på alla nockar utom två. Den ena låg ca. 1.0 mm under de övriga i lyft och den andra ca. 0.5 mm under de övriga i lyft.
Är det tillräckligt för att motivera ett kambyte med allt vad det innebär?
Motorn är i finskick och jag river inte av toppen och allt annat som krävs för ett kambyte i \"onödan\". =)