Min 61:a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Thomas
Posts: 342
Joined: Tue Oct 19, 2004 9:32 am

Post by Thomas »

Den skulle nog bli riktigt snygg om med originalfärg, fälgar och krom!
Ser fram emot att få följa projektet!

Men riv som sagt inte för mycket på en gång. Finns nog en risk att man plötsligt sitter där med hur mycket jobb som helst på en gång.

Hur ser tidsplanen ut?
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Post by olman »

Alltid spännande att följa andras vedermödor.
Kul med bilder
22134 VF
Rille
Posts: 55
Joined: Fri Apr 06, 2007 12:33 pm
Location: Ljungby
Contact:

Post by Rille »

Motorn urplockad
Motorn urplockad
P1000760.JPG (910.13 KiB) Viewed 2836 times
Nu är motorn bortplockad, och det går framåt..
Tidsplan? haha, har jag ingen =)
Imorgon ska jag se om jag får tid att ta bort tanken så jag kan svetsa och slipa lite..

Jag kan nog inte påstå att jag kommer få nåt klart i år. Jag som tills idag inte visste vad en kardan är egentligen.. Min kunskap är noll när det gäller bilmek och det ska jag försöka råda bot på med det här projektet.

Tur att farsan sitter inne med en del kunskap =)
Last edited by Rille on Wed Apr 18, 2018 1:41 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ett tips är att inte riva så mycket utan ta en dit i taget och göra klart. för det är lättare att montera de renoverade delara då man mins vad de satt, såvida man inte nogrant har fotat hur de satt.

Det är lätt att tappa gnistan att fortsätta renovera då det ligger delar \"överallt\"

Så jag hoppas du inte tappar gnistan och tillslut säljer allt som ett påbörjat renoveringsobjekt som det tyvär finns gått om på bla Blocket men det går nog bra för du har ju en farsa som sitter inne :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rille
Posts: 55
Joined: Fri Apr 06, 2007 12:33 pm
Location: Ljungby
Contact:

Post by Rille »

Planen är att plocka ner ALLT. Strippa karossen och blästra/laga hål/slipa/grunda/lacka/sätta ihop allt igen..
Byta ut kablar, rengöra, kroma om lite småsaker kanske..

Så inte riva för mycket är nog inte så smidigt. Allt ska ju bort. Men har över hundra bilder på småsaker som jag plockar bort så man ska ha lite koll sen iaf. Det svåraste kommer nog bli att hålla reda på kablar och el..

Förresten jag tänkte ta ut bakruta och framruta.. Hur i hel.. får man loss de utan att förstöra nåt? Verkar trixigt..
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Rille wrote:ta ut bakruta och framruta
Vik upp gummilisten samtidigt som man trycker ganska kraftigt på rutan, båda åtgärderna innifrån naturligtvis.
Den skruvade "rutramen" vid framrutan ska också bort först.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ok ja då är jag med. :wink:

Här är en bild jag gjort på hur Lars Bd menade.
http://i2.photobucket.com/albums/y24/Ha ... milist.gif
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

på bakrutan måste du även ta bort kromlistclipset som sitter mellan nedre bakrutelisten och listen som går längs c-stolpen.
och den tas bort lättats utan att förstöras om du lossar de två skruven som håller c-stolpe listen, de kommer du åt innifrån efter klädseln lossats.

går ju oxå försiktigt peta bort den med skruvmejsel men risken finns att den lätt blir bulig om den är jättefint skick från början :?

sen när gummilisten petas in är de lättast att börja i hörnen längst upp och sedan fortsätta mot mitten och nedåt, har du sen fått listen bakom karrosskarven gör rutan inget motsånd längre. kan sitta en del i de gamla kittet men de brukar släppa :)
Rille
Posts: 55
Joined: Fri Apr 06, 2007 12:33 pm
Location: Ljungby
Contact:

tjohej

Post by Rille »

Det var minsann inte igår man skrev nåt här men jag håller på fortfarande :D
Det har blästrats en hel del småsaker och polerats en del med. Nu när semestern börjar så blir det förhoppningsvis mer gjort. Jag kom precis hem från jobbet med mitt värmepaket som jag har i molekyler och som jag blästrat rent och modifierat lite. Jag svetsade dit muttrar där stagen kläms fast i plåten på luckorna så man inte behöver bända och greja om man skulle på det igen. Blir både smidigare och man bänder inte sönder den nya lacken som kommer på sen :wink:

Otroligt vad man har lärt sig om bilen nu efter allt plockandes, när jag började kände jag mig vilsen men nu känns det som att man har fått en hel del erfarenheter som kan gynna en i framtiden. Precis vad jag ville med hela saken så oavsett vad som inträffar är jag nöjd :mrgreen:

Kanske skulle ta lite bilder? hehe, har ju bilsaker i hela lägenheten nu...

update:
lite bilder och så bytte jag titel pga fel årsmodell på bilen =)

Ett komlett värmepaket minus färg, löv, grus, tejp?, asfaltsmatta och pollen..
Image
Image

Ännu ett offer för blästerskåpet på jobbet...
Image
Image

Blästrade och målade om pedalerna
P1010187.JPG
P1010187.JPG (811.46 KiB) Viewed 2832 times
Passade på att sätta ihop de när de ändå var framme för foto =)
P1010188.JPG
P1010188.JPG (703.08 KiB) Viewed 2832 times
Last edited by Rille on Sat May 05, 2018 5:49 am, edited 1 time in total.
P 12134 VD (chassi 70500)
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Re: Min 61:a

Post by OrreBorre »

Vad fint det blir när man blästrar och målar :) :!:
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Min 61:a

Post by Uffe »

Mycket fint och kul att se dina vidgjorda pryttlar :D
Amazon 1957
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Min 61:a

Post by alfert »

Tipp topp, tommel opp !:D Ser meget bra ut dette, blir resten like bra ,så blir det jo en strøken bil uten tvil...
Gleder meg til å se flere oppdateringer fremover...
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Min 61:a

Post by QV »

Ooohh ett till nedplockat värempaket. Man är inte ensam därute.... Jag har ingen dokumentation om hur allt skall sitta invändigt "tänkte inte på det" jag hade ju stora reservdelskatalogen från VOLVO och där ser man ju......... så en detalj bild invändigt innan bortmontering vore mumma. Har du funnit något sätt att lösa problemet med gummitätningen mot det fysiska värmepaketet. Dessa två runda gummiringar finns inte att köpa nya vad jag vet?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Rille
Posts: 55
Joined: Fri Apr 06, 2007 12:33 pm
Location: Ljungby
Contact:

Re: Min 61:a

Post by Rille »

jag tar det problemet när jag lackat och ska sätta ihop det hela. men ja, de är en aning.. hmm "slitna" hehe.
jag tror nog jag ska hitta nåt som passar fint, eller så gör jag egna ringar =)
tyvärr tog jag inga bilder på paketet när jag öppnade.. =/ men tur nog så är det inte avancerat. jag hade asfaltsmatta runt paketet som lyfte upp det lite så det var inte bara ringarna som tätade..
ringarna var dessutom väldigt ihop-pressade..
Vad kan de ha varit från start.. hmm 10-15mm tjocka kanske och nu 3-4mm hehe..
Jag skulle ju kunna sätta ihop småbitarna i paketet och ta lite bilder med beskrivning om du vill. det ligger bredvid datorn nämligen och jag delade ju på det för nån vecka sen..

nehe nu blir det film och samtidigt polera på förgasardelar då jag delat på min förgasare i molekyler nu.. och vet fortfarande inte vad det är för förgasare..
var mest nyfiken så jag var tvungen att montera ner den hehe =)
P 12134 VD (chassi 70500)
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: Min 61:a

Post by Mats Lysekil »

Tja Rille!! Bra tempo,,,,,,,,,,mer bilder om du orkar o har tid.
Hälsningar Mats :mrgreen:
Post Reply