luft i systemet

Moderatorer
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

luft i systemet

Post by Dael60 »

Hej

har bytt ut allt i bromsväg på min 60:a, med skivbromsar fram istället för trummor. det är nya ok, hjulcylindrar, rör, ledningar, huvudcylinder. men nu när jag ska lufta det så försvinner inte luften ur systemet. trycket byggs upp en liten stund men försvinner nästan direkt.

Mvh Daniel
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
QV
Posts: 4981
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Får förmoda att du vet hur man luftar ett system (börjar med hjulet längts bort och jobbar sig närmare samt att vara väl synkroniserad med pedalsöktaren så att man inte suger in luft vid hjulet).

För att utsluta fel i huvudbroms cylindern så kan man dra ett rör direkt till ett hjul.

/Janne

ps själv så köpte jag ett \"luftningskit\" som man kopplare in på däcket då kan man lufta själv....... Adapter till olika bromssytem följer med..... Dock inte till Amazon och SAAB 9K märkte jag vid första användningsförsöket...... så jag har utvecklat ett eget luftningssätt, det som ger plats för öl och mackor. Man tar och fyller upp behållaren med bromsvätska sedan öppnar vid hjulcylindraran och låter vätskan sakta rinna fram och sedan stänger man. Tar tid men det finns ju ÖL. ds
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Trycket du skriver om är det med nertryckt pedal?
Är det så kan trycket bara försvinna genom ett läckage ut på marken eller bakvägen genom en felaktig huvudcylinder till bromsvätskebehållaren.

Det händer ibland att bromsoken blandas ihop hö/vä och då går de inte att lufta.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

hej

Trycket kommer när man pumpat upp tryck och hålls uppe tills man släpper pedalen, då får man pumpa upp igen. har ett sådant kit också, fast slangen passade bara på de bakre nipplarna och där kommer det ingen luft alls. har även testat med självtryck, dock bara fram då det verkar vara där som problemet är(eftersom det inte är någon luft där bak) problemet är att det slutar att rinna efter ett tag då. huvudcylinder är som sagt helt ny så borde ju inte vara den. en sak är också att när man pumpar utan lock på vätskebehållaren så sprutar det ut bromsvätska från behållare.

Mvh Daniel
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Dael60 wrote:Trycket kommer när man pumpat upp tryck och hålls uppe tills man släpper pedalen,
Det låter som luft i systemet.
Vilken årsmodell är det på bromsarna (1 eller 2krets)?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

det är 1-krets
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Ett rätt vanligt problem är ju att huvudcylindern är sliten och att oljan rinner baklänges förbi kolven, uppför sig på ungefär samma vis som om det var luft i systemet, men eftersom du har ny huvudcylinder så är det ju knappast troligt :?

Om du tar och luftar bromsarna en gång till, kommer det någon luft då ? (häll i en skvätt bromsvätska i en glasflaska och sätt en slang på luftningsnippeln och sänk ner den i oljan så ser du om det kommer luftbubblor när du luftar). om det gör det så finns det mera luft kvar, om allt är monterat korrekt och alla bromsrör och slangar håller tätt så kan det helt enkelt vara luft kvar i systemet.

Det kan vara ett elände att få ut all luften så det är bara att vara envis.

En sak till, jag antar att du luftade huvudcylindern innan du monterade rören på den ? det kan vara näst intill omöjligt att få ut luften annars.
QV
Posts: 4981
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Micke_932 wrote:En sak till, jag antar att du luftade huvudcylindern innan du monterade rören på den ? det kan vara näst intill omöjligt att få ut luften annars.
den kommentaren tackar jag för. Skall nämligen fylla mitt bromssystem med DOT5 (silikon) nu i veckan.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

hur gör man för att lufta huvudcylindern? likadant som med bromsarna?

Tack för alla bra svar, Mvh Daniel
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Om du köper en ny huvudcylinder så brukar det följa med instruktioner, men det är inga större konstigheter, du behöver ett par (ett om det är enkrets) bromsrör ca 50cm långa med en nippel som passar på huvudcylindern i ena änden, montera det/dom på huvudcylindern och böj upp rören och sedan ner i bromsvätskan i huvudcylinderns behållare.

Sen är det bara att pumpa ett par gånger tills det slutar komma luftbubblor (pumpa försiktigt så det inte skvätter åt alla håll) i behållaren.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Att lufta den först på det finuliga viset har man ju inte tänkt på :wink:

Tackar :!:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4981
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Då får man ta ett av de köpta krokiga bromsrören till detta. Har förvörigt inte heller hört den luftningsmetoden förut.
Tackar och bockar

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4981
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Efter att luftat mitt system i dag så kan du få ytterligare ett tips.

Jag luftade mitt system men fick problem vid vänster fram (slangen med backventilen lossnade hela tiden).

Syntomen var som för dig
Pumpa satan, fick tryck, trycket höll, tog bort foten 2- 3 sekunder, punpa satan igen :twisted:

Nåväll eftersom allt är nymonterat och inget var grundjusterat så började jag grundjustera bromsarna (trummor runt om) Justeringen bak var en ny upplevelse på grund av diffbrommsen :P (undrar just om bromsarna kan ta ojämnt med diffbroms?) Justering fram var som det brukar vara när man ligger på ett betonggolv med taskig belysning.

Nu tar bromsarna på andra pumpet och väntar man en kort stund så tar de på första pumpet.

Kan det vara så att du inte har grundjusterat bakbromsarna och därmed behöver mer än ett pump för att få ut dom, vilket sedan fjädrarna snält och effektift drar tillbaka på nolltid.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

hmm de kanske kan vara något de me..men ska testa att lufta huvudcylindern först, lyckades spräcka de bromsröret som går från cylindern så ja ska köpa ett nytt bara:P...vore fint me bromsar, bara det å lite el kvar tills han är körduglig

Mvh Daniel
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

tror nog inte det har att göra med luft i huvudcylindern, brukar aldrig vara några problem och få ur den luften vid vanlig luftning vid hjulen.

och lufta hela bromsystemet huvudcylinder, hjulcylindrar innan man justerat bromsarna ordentligt gör de bara svårare och få ur luften!
alltså först justera backarna och sedan luftning.
Post Reply