Nytt objekt/reservdelsbil? 1964, SÅLD och besiktigad!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Nytt objekt/reservdelsbil? 1964, SÅLD och besiktigad!

Post by Pälle »

Lika bra att jag lägger upp bilder på nästa projekt. Ska köpa denna 64a, enägars bil med massor av dokumentation. Har stått sedan 1991. Rost finns främst i vänster tröskel och i vänster tvärbalk, finns även lite i nån skärmkant men inget allvarligt vad jag kan se. I övrigt mycket rostfri, original skärmkanter, bra golv, fräscha skärmar, tyvärr uselt omlackad. En riktigt bonus var att fram ligger det en riktigt bra svart volvo originalmatta :D Inte rätt modell men det kvittar, den är ju hel. Inredningen i övrigt var OK, helt innertak och några småskador på framsätena men ingen katastrof.

Får se vad det blir av den, de delar som saknas eller är dåliga (krom) finns på hyllan så det bör gå att få ihop nåt hyfsat. Vissa delar flyttar jag över till 63an, bl a den grå bakre mattan. Återstår att se hur kass vänster tröskel är men den bör gå att svetsa i ordning tycker jag.

Bilderna får tala för sig själv. Tyvärr bara mobilbilder som togs när jag tittade på den igår men...

Inredningen

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by Pälle on Tue Oct 30, 2007 10:03 am, edited 2 times in total.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Snälla, skrota den inte, den ser ju inte ut att vara bortom räddning! :)
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Näää

Post by Pälle »

Näe, inte kommer jag att skrota den, ju mer jag tittar på bilderna desto mer övertygad blir jag om att jag måste göra iordning den. Har t o m börjat budgetera vad det kan kosta att få den uppsvetsad och besiktningsbar :D

Betydligt sämre objekt än den här har renoverats! Jag menar, byta en tröskel och en tvärbalk samt lappa några småhål, hur svårt kan det vara?

Har tillgång till svets och en duktigt svetsinstruktör så det är väl egentligen bara att lära sig. Det lär dock dröja ett tag då jag har lust att fixa till 63an först. Den behöver dock inte svetsas, bara lite blästring och bättringsmålning egentligen....
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Den där verkar ju vara riktigt hyfsad. Lite svetsande, ny lack och reservdelsjakt så kan den säkert bli ruskigt fin. Alla Amazoner som inte är hopplöst nedgångna är värda att renovera.
Volvo P1200VB 1958
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

tycker du skulle ge den en chans, ser ju knappast ut som nån reservdelsbil/skrotbil på dom bilderna utan istället ett rätt fint objekt:)
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Japp

Post by Pälle »

Räcker orken och tiden till ska jag nog göra iordning den. Familj och husrenoveringar kräver både mycket tid och pengar så det lär ju inte gå med raketfart men gör man lite nu och då så kan det ju finnas en ände. Kan ju vara kul att ha den färdig tills dottern (3år) fyller 18 :D

Första steget blir väl att starta upp den för att se så att motorn o transmission verkar OK och att allt övrigt mekaniskt går relativt lätt att åtgärda. Därefter får jag väl ta mig an rosten och så vidare. Att få den genom besiktning blir väl första milstolpen. Lack o finish kommer längre ned på listan. Ska ju samtidigt åtgärda de brister som finns på 63an också.

Allt som jag flyttar över till 63an kommer att ersättas med 63ans prylar så den kommer ju inte demonteras eller nåt. Kan ju vara kul att ha 2 till synes likadana bilar :D
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Luftfilter

Post by Ola O »

Var rädd om luftfiltret. Du kan lätt köpa etn ny insats av fabrikat FRAM CA 612. Mycket billigare och bättre än att köpa ersättningsluftfiltret siom sitter på senare årsmoddller.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Aha

Post by Pälle »

Ok tack för tipset om filtret, var hittar jag det enklast?

Har efter lite letande fått tag i samma typ av burk till 63an som jag snart ska lacka. De växer inte på träd de där burkarna.

Tycker ni inte att det är konstig färg på burken förresten? Lite guldaktig i tonen. Vad jag kunde se så är den inte omlackerad.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Luftfilter

Post by Ola O »

Återförsäljare av FRAM-fliter.

Jag föreslår Matab i Malmö, där köpte jag mitt filter. Annars vet jag inte.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Nu så..

Post by Pälle »

Nu så har jag äntligen baxat hem bilen. En närmare titt avslöjade att man inte alls behöver byta hela tröskeln på vänster sida. En hel del lappning under vecket bakom dörren blir det dock samt ytterligare några mindre lappningar på trösklarna. Bortsett från en tvärbalk så är det fantastiskt frisk i karossen, aldrig svetsad tidigare!

Utifrån körjournaler och servicehäfte kunde jag räkna ut att den gått 17000 mil. Det finns servicenoteringar t o m 1980 och med körjournalen som sträcker sig t o m 1968 finns det mängder med kvitton på delar och reparationer. Även de ursprungliga köpehandlingarna, garantibeviset mm fanns där. Otroligt rolig läsning.

Förarstolen har nån skada på sittdynan men baksätet är jättefint, passagerarstolen är helt OK också. Panelstoppningen har bara 1 pytteliten spricka och sitter knappt fast i plåten. Kanske nåt att skifta över till 63an som har rejäla sprickor? Hastighetsmätaren flagnade inte det minsta, även den blir jag ju sugen på att flytta över.

Gjorde ett tappert försök att starta den ikväll. Det visade sig att den kördes en liten sväng för 3-4 år sedan. Det verkade ju lovande, olja som såg OK ut fanns i motorn. Tippade i ca 5 liter i tanken och nötte på starten. Inget hände. Pumpen drog inte fram nåt bränsle. Inget stopp i ledningen till tanken. Provade att låta pumpen suga från en flaska med bensin, ingen skillnad. Kanske beror det på att jag hade en tämligen grov slang som jag skarvade originalslange med!?

Tog upp pumpen, membranet helt och inget skräp nånstans, alla ventiler var ok. Skumt. Provade att suga i röret från tanken men där kom inget, bara luft.

Nån som har några ideer om vad som knasar med tanken? Måste man kanske ha mer än 5 liter i för att den ska kunna suga?

Skruvade av luftburken och hällde ned en skvätt i förgasaren och då startade den glatt och gick några sekunder iallafall.

Jag är oerhört nöjd med objektet trots att fronten är lite tilltufsad, nåt jag missade sist jag såg den. Fronten byttes samtidigt som skärmarna (80-talet) och är galvad.

Frugan undrar såklart vad jag ska ha den till..... Vilken fråga :D Har inte svarat henne ännu, några bra förslag på vad jag ska säga?

Nya bilder kommer senare....
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

5 liter bensin i tanken skall räcka för att köra, om du suger i ledningen och det inte kommer något trots att det finns bensin i tanken måste det ju vara läck på bränsleröret, slangen eller någon koppling om inte röret i själva tanken gått sönder.
Men om det inte fungerar från flaska heller är ju felet i pumpen - suger den om du sätter fingret för direkt på pumpen och kör på startmotorn då ?

Hoppas du kommer på något att säga till frugan =)
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Post by Amapola »

Jamen, det är väl självklart. Man kan inte ha ett ojämnt antal. Det måste vara jämna par, annars haltar det. Och vad ska hon köra med?
/Krister
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

\"Frugan undrar såklart vad jag ska ha den till..... Vilken fråga Har inte svarat henne ännu, några bra förslag på vad jag ska säga? \"

Vissa saker skall inte fruar lägga sig i och dessa saker skall inte behövas förklaras för det finns inget svar som hon blir nöjd med. Fattar hon inte så kan du ju alltid vända på frågan typ: Vad skall du ha henne till :wink:
Amazon 1957
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Post by Amapola »

Uffe wrote: Vad skall du ha henne till Wink
Det är ett stort risktagande att ställa den frågan. Det kan få henne att tänka till, och sen får du bädda och laga mat själv!
/Krister
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Hehe..

Post by Pälle »

:D Den risken tar jag inte.

Igår så sa hon faktiskt \"den ser ju inte ut som en skrotbil\". Hon såg ju att det fanns en massa fina delar på den; \" då kan du ju sätta dom på den andra amazonen så att den blir superfin\".

Jag har en härlig fru :lol:
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply