Strålkastarinsatser från Biltema och H-4lampor från Clas Ols

Moderatorer
Post Reply
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Strålkastarinsatser från Biltema och H-4lampor från Clas Ols

Post by Fender King »

Biltemas strålkastarinsatser, nån som har erfarenhet? Passar de verkligen på alla bilar med runda lysen? Skulle tro att de lyser bra bara man får fast dem. Mina original har ett bra halvljus men lite skralare helljus. Polaren har lika fast i nyskick strålkastare på sin Willysjeep från 1940 och bättre lyse :shock: utan extraljus har jag aldrig sett.
Sen skryter Clas Ohlsson att de har en ny sorts H-4lampa som med laglig wattstyrka ger 30 (har jag för mig) procent mer ljus på vägen. Kan det va nåt? :idea:
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:30 pm, edited 1 time in total.
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Post by Fender King »

Finns det bättre kvalitet på annat håll?
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Reservdelstjimmarna (Veteranprodukter, Volvo Lelle, GCP mfl) säljer ju Bosch H4 insatser och även asymmetriska insatser (glödlampa, ej halogen) i samma utförande som original. Dock ej med volvomärkning i glaset om det nu har någon betydelse. Prislappen är säkerligen en annan än de insatser som Biltema säljer, men man får ju i regel vad man betalar för.
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

Hej

om man ser det på detta viset, visst biltema må vara skit-grejer, men vad kan man begära om en lampinsats kostar under 100-lappen, är den skrot efter ett år, är det ju inte stora pengar i att köpa sig en ny då

eller har jag fel?!?

bara en tanke :roll:
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Goofy wrote:är den skrot efter ett år, är det ju inte stora pengar i att köpa sig en ny då
På 20 år blir det mycket pengar.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Du bör kunna hitta insatser med fräscha reflektorer och fina glas för de där 100 kronorna om du vill. Köper man hellre nya så väntar man och sparar till ett par Bosch som håller i åratal istället för att ösa pengar på något som ändå måste kastas efter ett drygt år.

Varför inte se lite mer långsiktigt? Det må vara dyrt idag när du köper prylen, men håller den avsevärt mycket längre är det snabbt intjänade pengar.
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

så sant, så sant, det kan ju hända, men det kan även hända att man får stenskott så att glaset spricker, och det kan hända många ggr på 20 år, om man ska tänka långsiktigt, jag har haft min amaxon i ca ett och ett halvt år, och kag har tvingats byta ett antal lampinsatser redan, och jag hadde både bosch och hella, så för min del så kör jag gärna med biltema insatser
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Har upptäckt att Hellas H-4 och extraljus klarar sig längre än Bosch.

Så jag testade för flera år sen med att fetta in baksidan på Bosch H-4 insatserna och på Bosch rally knick...Börjar i regel att rosta i nederkant runt det lilla hålet.

En kompis gjorde lika (kör lastbil) mina och hans extra ljus är lika då som nu. Har gjort det på 240 med, där har jag Bigknick..

Tror att Biltemas skulle hålla något år till med fett på baksidan.
Synd bara att de har loggan på allt de säljer.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
James Hoving
Posts: 36
Joined: Fri Aug 13, 2004 3:50 pm

Post by James Hoving »

Undvik Biltemas insatser som pesten! H4 lampan sätts fast med en billig böjd plåtbit som är jobbig att sätta dit och ta den. (I alla fall på det sista paret som jag kastade). Hellas är mycket bättre. Dom har en ståltråd som det skall vara. Lätt att ta ur och sätta i lampa (Och sitter kvar i insatsen när den är lossad, trillar inte ner och gömmer sig som biltemas plåtbit.) PLUS! Det står inte BILTEMA på den! Du får aldrig nå brudar med Biltema lyktor! :wink:
P-J
Posts: 4
Joined: Fri May 21, 2004 4:52 pm

Post by P-J »

var på biltema och handlade ett par för ett tag sen det var bosch insatser.
röd67
Posts: 20
Joined: Mon Apr 05, 2004 9:39 am
Location: Bengtsfors i dalsland
Contact:

Post by röd67 »

på min bil bytte jag till sealed beam insatser. de ger en bra och stark ljusbild!!
Röd 67:a med trimmad B20, och en Cheva caprice med V8
Bengan
Posts: 15
Joined: Wed Aug 11, 2004 9:40 pm
Contact:

Post by Bengan »

Tycker man om att byta lyktinsatser så ska man absolut köpa Biltemas, vad gäller 30% H4-lampor så ger dom faktiskt ett bättre ljus än vanliga H4, men även där, HÅLL DIG TILL MÄRKESLAMPOR! Osram eller Philips, kostar runt 35:- styck. Vad som brukar följa med på lågprislampor för 10-15:- är en knasig ljusbild, p g a tillverkarens knapphändiga resurser att centrera lampgloben med foten.
OdinsEngel
Posts: 63
Joined: Sat Nov 06, 2004 8:32 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by OdinsEngel »

Jag tror nog inte att det är så dålig kvalitet som det sägs.
Har två sådana, har haft de i unefär ett år nu, och de är som nya fortfarande, visserligen har den inte körts mycket men den har stått ute hela vintern.
Oh yeah! Vilka former!
Post Reply