Mitt långtids B20 projekt
Mitt långtids B20 projekt
Tjena
Fick ett litet ryck idag och släpade fram en del av alla delar man har köpt på sig för att bygga en av mina dröm motorer,det tar tid men så skyndar jag inte heller,saknas fortfarande en hel del men finns mer änn det på bilden.
Det som syns på bilden är följande:
Ett styck NOS B20 block -76:ans gjutning,borrat till 2,1 L.Har aldrig suttit en kolv monterad i loppen sen nytt.
Glasblästrade B21E kolvar.
B20E topp,blästrad och renplockad.
B20-M45 kopplings/spräng kåpa.
Oljetråg i aluminium för B20.
Det som inte syns på bilden är M-vevstakarna fast dom ska nog inte användas ändå.
Kommer förmodligen kanske hem en \"Volvo\" ventilkåpa i aluminium lagom till löningen också.
Sen har man bara ett problem,jag har ju ingen bil att stoppa motorn i
MVH Micke
Fick ett litet ryck idag och släpade fram en del av alla delar man har köpt på sig för att bygga en av mina dröm motorer,det tar tid men så skyndar jag inte heller,saknas fortfarande en hel del men finns mer änn det på bilden.
Det som syns på bilden är följande:
Ett styck NOS B20 block -76:ans gjutning,borrat till 2,1 L.Har aldrig suttit en kolv monterad i loppen sen nytt.
Glasblästrade B21E kolvar.
B20E topp,blästrad och renplockad.
B20-M45 kopplings/spräng kåpa.
Oljetråg i aluminium för B20.
Det som inte syns på bilden är M-vevstakarna fast dom ska nog inte användas ändå.
Kommer förmodligen kanske hem en \"Volvo\" ventilkåpa i aluminium lagom till löningen också.
Sen har man bara ett problem,jag har ju ingen bil att stoppa motorn i
MVH Micke
Last edited by Amazon_V8 on Fri May 11, 2007 7:18 pm, edited 1 time in total.
Buick Skylark 2dr HT 1963
Projektet på olika forum
Projektet på olika forum
Re:
ja givetvis ska den sitta i en Amazon senare,blir nog dubbla Weber 45:or eller nån jänkeförgasare,får se vad det blir.anton! wrote:Läckert! Klart den ska sitta i en amazon. Vad blir det för förgasare då?
/Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963
Projektet på olika forum
Projektet på olika forum
Ballt som fan. Tråget ska väl gå att använda. Måste bara svetsas om lite. Är det från Wheels B20 eller från Marinmotor? Aluminiumtråg är ju ballt oavsett. Är nästan lite avundsjuk på det.
Är B20-blocket från Försvaret eller? Är ju inte allt för vanligt med nya block.
Ska nog följa det här bara för att det är coolt.
Är B20-blocket från Försvaret eller? Är ju inte allt för vanligt med nya block.
Ska nog följa det här bara för att det är coolt.
Re:
Har inte tänkt alls vad det gäller detta,det dök upp framför näsan på mig så jag köpte det.Tänkte att alutråg till B20 är ju fränt och ovanligt så det måste sitta på min motor Sen om det går dit eller inte är ju en mindre fråga,det går alltid att lösa.Egentligen vill jag ha tag på ett väldigt speciellt alu oljetråg med tillhörande ventilkåpa tror.Dock har jag bara sett sånna till salu en enda gång och ångrar bittert att man inte slog till då,har nog nån bild på dom nånstansJE Jr wrote:Hur tänkte du montera det där tråget i en ama-zäta??
Det är från en marin motor tror jag.Vad är det för wheels B20 du skriver om??Tidningen wheels som haft nått projektbygge??C Upp wrote:Ballt som fan. Tråget ska väl gå att använda. Måste bara svetsas om lite. Är det från Wheels B20 eller från Marinmotor? Aluminiumtråg är ju ballt oavsett. Är nästan lite avundsjuk på det.
Är B20-blocket från Försvaret eller? Är ju inte allt för vanligt med nya block.
Ska nog följa det här bara för att det är coolt.
Japp blocket är från försvaret.
Motorn är tänkt att byggas med udda grejer som man springer på alltemellanåt så det lär ta tid.Alltså inga vecko uppdateringar från mig.
MVH Micke
Last edited by Amazon_V8 on Mon May 14, 2007 3:56 pm, edited 2 times in total.
Buick Skylark 2dr HT 1963
Projektet på olika forum
Projektet på olika forum
Re:
Hehe då får du vänta,den kommer nog inte ihop dom närmsta två åren.Kompressor finns i tankarna när man är klar med sugversionenRogge wrote:jag lånar gärna ut min amazunk till denna motorn
Buick Skylark 2dr HT 1963
Projektet på olika forum
Projektet på olika forum
Re:
det gör inget bilen är ju inte klar heller såAmazon_V8 wrote:Hehe då får du vänta,den kommer nog inte ihop dom närmsta två åren.Kompressor finns i tankarna när man är klar med sugversionen
Re:
"SPEED-man racing" kanske. Har hört att det ska finnas ett sånt "kit" med alutråg och ventilkåpa. Själv har jag en sån ventilkåpa men inget tråg till den...Amazon_V8 wrote:[Egentligen vill jag ha tag på ett väldigt speciellt alu oljetråg med tillhörande ventilkåpa tror jag det fanns med.Dock har jag bara sett sånna till salu en enda gång och ångrar bittert att man inte slog till då,har nog nån bild på dom nånstans
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re:
Jo,du ska veta att man gick och funderade länge innan jag gjorde slag i saken.Men eftersom försvaret har slipat bort B20 märkningen i gjutningen på blocket så är det oanvändbart både för Rally och original renoverare återstår gatan och det är där den ska rulla och eftersom det ska bli en sugmotor så blev det som det blev,turbo är inget jag är sugen på.Finnsebbe wrote:Känns som slöseri att borra ett oanvänt block. Det skulle passa bättre som oborrat med B19ET standardstorleks kolvar och turbo -> maximalt tjocka cylinderväggar.
Det är Speedman Racing grejer det stämmer.Prylarna kom nån gång på 70 talet,tidigt 70 tal har jag fått höra.Här är en bild på kåpa och tråg,kolla in tråget hur enormt snyggt det är,formfulländning Dessutom är det tydligen större volym på det änn originaltråget.Du har inte lust att ta en bild på ventilkåpan???Ändrad av Lars Bd pga otillåtet innehåll.TVR wrote:"SPEED-man racing" kanske. Har hört att det ska finnas ett sånt "kit" med alutråg och ventilkåpa. Själv har jag en sån ventilkåpa men inget tråg till den...
Det här är B20 porr på väldigt hög nivå enligt mig
MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963
Projektet på olika forum
Projektet på olika forum
Re:
Om du inte är reggad på http://www.rejsa.nu än så gör det. Sen kan du hitta bilder på ventilkåpan på:Amazon_V8 wrote:Det är Speedman Racing grejer det stämmer.Prylarna kom nån gång på 70 talet,tidigt 70 tal har jag fått höra.Här är en bild på kåpa och tråg,kolla in tråget hur enormt snyggt det är,formfulländning Dessutom är det tydligen större volym på det änn originaltråget.Du har inte lust att ta en bild på ventilkåpan???Och om du bestämmer dig för att sälja den så står jag först i kön att köpa den.
Det här är B20 porr på väldigt hög nivå enligt mig
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... sc&start=0
Kåpan syns på sida två i tråden. Jag har fått blästra av det och lacka om den med ny krymplack, den gamla hade flagat något.
Det finns lite andra bilder på min nyrenoverade/trimmade maskin finns också men den är ju byggd enligt standard så den är väl inte så spännande...
Speedman Alutråget är ruskigt läckert. Det hade dock inte gått att använda ett sånt till min bil, motorn sitter så lågt att även ett original tråg riskerar att slå i marken. Skulle behöva torrsump!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re:
Grymt läckert bygge först och främt,ventilkåpan ser riktigt bra ut,får man fråga hur du kom över den??....Motorn ser också riktigt fräsch ut.TVR wrote:Om du inte är reggad på http://www.rejsa.nu än så gör det. Sen kan du hitta bilder på ventilkåpan på:Amazon_V8 wrote:Det är Speedman Racing grejer det stämmer.Prylarna kom nån gång på 70 talet,tidigt 70 tal har jag fått höra.Här är en bild på kåpa och tråg,kolla in tråget hur enormt snyggt det är,formfulländning Dessutom är det tydligen större volym på det änn originaltråget.Du har inte lust att ta en bild på ventilkåpan???Och om du bestämmer dig för att sälja den så står jag först i kön att köpa den.
Det här är B20 porr på väldigt hög nivå enligt mig
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... sc&start=0
Kåpan syns på sida två i tråden. Jag har fått blästra av det och lacka om den med ny krymplack, den gamla hade flagat något.
Det finns lite andra bilder på min nyrenoverade/trimmade maskin finns också men den är ju byggd enligt standard så den är väl inte så spännande...
Speedman Alutråget är ruskigt läckert. Det hade dock inte gått att använda ett sånt till min bil, motorn sitter så lågt att även ett original tråg riskerar att slå i marken. Skulle behöva torrsump!
Vilken tur att ett sånt tråg inte passar på din bil, Ändrad av Lars Bd pga otillåtet innehåll.
Hur kommer det sig att det sitter en gammal Volvo stötstångs motor i en sån bil som en TVR??Vad är det gjort åt motorn??
MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963
Projektet på olika forum
Projektet på olika forum
Tackar!
Köpte bilen i höstas och då satt det en B20 i den. Bilen ska egentligen ha en MGB motor men den som satt i bilen när den kom till Sverige på 80-talet var totalt slut så den enklaste och billigaste lösningen blev att installera en B18 istället. Bilen är därför regbesiktad med en B18. Volvomotorn är ganska lik MGBn rent storleksmässigt och den ser ju helt rätt ut också. Marcos använde ju B18 redan 1964 så ur den synvinkeln är det inte fel heller.
Som sagt så satt det en B20 i när jag köpte den men den maskin jag byggt ihop nu i vinter är gjord på ett borrat B18 block så nu stämmer det med bilens papper också.
Motorn i sig är på 2 liter, har steg 3 topp, Enem K23 kam, lättat svänghjul, och 1-2-3 fördelare. Har ett par Dellorto 45or som ska på så snart jag hinner. För att göra \"bling\" faktorn total så är all aluminium glasblästrad och jag köpte nyzinkade remhjul till den.
Jag köpte kåpan av en händelse. Skulle egentligen bara köpa ståldrev till ett motorbygge men säljaren visade sig ha kåpan också och jag kunde naturligtvis inte motstå att köpa den. Även motorblocket som sitter i TVRen kom faktiskt från samma säljare. Han hade dock inte tråget så det hade uppenbarligen gått skilda vägar från kåpan redan innan han kom över det.
Var köpte du ditt motorblock? Skulle vilja ha tag på ett sånt för att göra en motor med lite större borrning.
Köpte bilen i höstas och då satt det en B20 i den. Bilen ska egentligen ha en MGB motor men den som satt i bilen när den kom till Sverige på 80-talet var totalt slut så den enklaste och billigaste lösningen blev att installera en B18 istället. Bilen är därför regbesiktad med en B18. Volvomotorn är ganska lik MGBn rent storleksmässigt och den ser ju helt rätt ut också. Marcos använde ju B18 redan 1964 så ur den synvinkeln är det inte fel heller.
Som sagt så satt det en B20 i när jag köpte den men den maskin jag byggt ihop nu i vinter är gjord på ett borrat B18 block så nu stämmer det med bilens papper också.
Motorn i sig är på 2 liter, har steg 3 topp, Enem K23 kam, lättat svänghjul, och 1-2-3 fördelare. Har ett par Dellorto 45or som ska på så snart jag hinner. För att göra \"bling\" faktorn total så är all aluminium glasblästrad och jag köpte nyzinkade remhjul till den.
Jag köpte kåpan av en händelse. Skulle egentligen bara köpa ståldrev till ett motorbygge men säljaren visade sig ha kåpan också och jag kunde naturligtvis inte motstå att köpa den. Även motorblocket som sitter i TVRen kom faktiskt från samma säljare. Han hade dock inte tråget så det hade uppenbarligen gått skilda vägar från kåpan redan innan han kom över det.
Var köpte du ditt motorblock? Skulle vilja ha tag på ett sånt för att göra en motor med lite större borrning.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969