Ta bort skruv

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Ta bort skruv

Post by rally-amazon »

GGGGGGGGGGGHHHHHHHHHH blir så irreterad när jag skulle ta bort generatorn så gick skruven på toppen av och inget finns att ta grepp i ! hur gör jag..Borrade upp o slog in en fyrkantig sak som jag kunde ta grepp med men sen gick den oxå av finns nåt som man skruvar in åt motsatt håll va skulle funka el?? BEHÖVER TIPS!!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

En vänstergängad urdragare ska man inte använda på avdragna skruvar, de går endast på skruvar som inte sitter fast.
Kommer du åt att svetsa fast en mutter på den avdragna skruven utan att svetsa i toppen?
Det brukar fungera eftersom man först värmer skruven med svetsningen och sedan får nyckelgrepp på den ditsvetsade muttern.
Plan B.
Gör ett nytt stag som du fäster i tex vattenpumpen eller annat lämpligt.
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

Nej går inte att svetsa går visserligen att sätta generatorn på höger sida men det ser ju bättre ut orginal!!
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Post by hakano »

Men om du har varit där och borrat kan du inte ta och borra ut resterna försiktigt i originalhålet?

Börja med ett litet borr och gå stegvis uppåt i dimension på borret.
Till slut när du närmar dig gängorna i det invändiga hålet får man ta det försiktigt och sen brukar det gå att peta och krafsa ut det sista av resterna av den gamla avdragna bulten och sedan brukar man kunna fräscha till gängorna med en gängtapp med rätt originaldimension.
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

svetsa på en perle,å en perle,å en perle,svetse på en mutter(m12)....VENTE TIL DEN BLIR KALL......SKRUE UT :!: :!: gjenta om nødvendig ,flere ganger... :lol:
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

björn bakke:

Om han redan har borrat ur skruven och provat med en ridgid skruvudragare (? fyrkantig sak ?) lär det bli svårt att bygga upp material på skruven och sedan svetsa dit en M12 mutter. :?

Tror desto mer på hakanos tips om att borra ur skruven stegvis, pilla bort de sista resterna av skruven och sedan rensgänga med rätt gängtapp.

Kan det vara så att den som monterade dit generatorn använde kopparpasta till gängorna och att galvanisk korrosion har uppstått? Fast i det läget borde skruven ha rostat av, inte rostat fast.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Ah! Ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Så trevligt.

Det finns tre bra sätt varav två är nämnda.

1. Svetsa dit en mutter (som inte gick denna gång) Spraya när det är hett.

2: Borra ur bit för bit, det brukar sluta med att man får gänga om med en lite större tapp, men vi har tur för Amazonen har tumgängor, så det finns någon M gänga som är bråkdelen större.
Förresten: Hålstorlek innan man gängar med M: M6 - 5mm, M8 - 6,8mm, M10 - 8,5mm, M12 10,2mm.

3: Kylspray. Problemet med att värma en skruv/bult som gått av är att den ju blir större. Om man kyler den så blir den mindre. Spraya 5-56, spraya kylspray om vartannat.
-anglofil-
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

Ja får nog försöka borra stegvis men det är inte så lätt kommer man lite snett så är det ju kört med gängorna!! svetsa går som sagt inte detta känns inte kul i omed att toppen är nyrenovera o sen går en vikitig skruv av!! annars får man väll gänga upp till m10 el nåt i stället ! TACk för tipsen har någon mer tips så är det välkommet!!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Sista utvägen om du misslyckats med de tidigare kan vara att ta loss toppen, spänna fast den i en pelarborrmaskin och sedan försöka borra ut skruven. Skulle hålet bli för stort kan du montera dit en Hlikoil gänga. Det är en insatsgänga som man gängar in i ett överdimensionerat hål för att sedan få rätt diameter igen).
AVG
Hanse
Posts: 64
Joined: Fri Feb 06, 2004 7:46 pm
Location: Småland
Contact:

Post by Hanse »

DEt finns väldigt bra special elektroder för bult urdragning. Bra men oxå dyra
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

Går inte att borra så enda utvägen är väll att ta fram TIG-svetsen o sveta på en gängad stav på toppen o sätta generator \"plattan\" där o sen en M8 på det borde ju funka ??
User avatar
CCB
Posts: 29
Joined: Fri Apr 16, 2004 5:42 pm
Location: Vilhelmina

Post by CCB »

Rätta mig om jag har fel men toppen är väl gjord av gjutjärn?
Och om man ska svetsa i gjutjärn så ska man helst förvärma gjutjärnet till minst 500°c och efter gängtappen är fastsvetsad ska man sätta för isolering så det blir en väldigt långsam avkylning ca 12 timmar. Annars kyls svetsen ned fort och krymper men gjutjärn ger inte med sig så då kan man få sprickbildningar i svetsningen och tappen lossnar.

Nä de ä omständigt som fan, så använd det som den absolut sista utvägen.
matte119
Posts: 36
Joined: Sun Mar 07, 2004 10:49 pm
Location: Linköping/Ljungsbro

Re:

Post by matte119 »

CCB wrote:Rätta mig om jag har fel men toppen är väl gjord av gjutjärn?
Och om man ska svetsa i gjutjärn så ska man helst förvärma gjutjärnet till minst 500°c och efter gängtappen är fastsvetsad ska man sätta för isolering så det blir en väldigt långsam avkylning ca 12 timmar. Annars kyls svetsen ned fort och krymper men gjutjärn ger inte med sig så då kan man få sprickbildningar i svetsningen och tappen lossnar.

Nä de ä omständigt som fan, så använd det som den absolut sista utvägen.
Du behöver inte förvärma..... Svetsa ca 1cm-2cm slå sedan på svetsen så den inte krymper, fortsätt sedan så hela biten som ska svetsas :wink:

Tänk på att du ska ha elektroder som är avsedda för gjutjärn eller rostfritt
Image
VOLVO 13134 VE 1965 Såld
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

Jo jag e utbildad svetsare och ska kolla i handboken förts men det verkar vara ända alternativet att svetsa dit en ny skruv!!
matte119
Posts: 36
Joined: Sun Mar 07, 2004 10:49 pm
Location: Linköping/Ljungsbro

Re:

Post by matte119 »

rally-amazon wrote:Jo jag e utbildad svetsare
Jag med :wink: :D
Image
VOLVO 13134 VE 1965 Såld
Post Reply