Bromsrenovering PV 444

Moderatorer
Post Reply
F1200
Posts: 5
Joined: Wed Jun 07, 2006 4:58 pm

Bromsrenovering PV 444

Post by F1200 »

Hoppas att det går bra att ställa en PV-fråga här.

Bromsarna på min PV tar alldeles utmärkt, ibland lite för bra... Har problem med att de ligger på efter inbromsning, går varma och måste svalna innan jag kan köra vidare.

Har läst lite om problem med gamla kärvande bromscylindrar och risken att gamla bromsslangar agerar \"backventiler\" och inte släpper tillbaka bromsvätskan. Det känns m a o som att en renovering stundar.

Erkänner direkt att jag inte har plockat ner några bromsar tidigare... Var börjar man? Finns det någon bra handledning att få? Vilka utbytesdelar bör jag ta hem? Frågorna hopar sig... Några svar? :-)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Byt/renovera rubbet, huvudcylinder slangar hjulcylindrar och bromsbackar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Bromssangar

Post by Ola O »

Jag hade nog börjat med att byta brommsangarna och sedan sett vad som händer. Ofta får man fortsätta men man kan ha turen att det räcker med nya slangar.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

När du släpper upp bromspedalen så kontrollera att kolven i huvudcylindern passerar utjämningshålet, om inte börjar den bygga upp tryck och då börjar bromsarna ligga an.
På 444:an är det knepigt med denna självjustering som aldrig fungerar riktigt bra, jag för min del har bytt ut bromsarna på min -51:a till duo-servo typ från 544. Det är ett mer tillförlitligt bromssystem.
AVG
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Post by Adrenaline »

Om du har för mycket bromsvättska så expanderar den när
den blir varm och tillslut så börgar bromsarna ligga an.
Amaroyce -64
Post Reply