Hoppas att det går bra att ställa en PV-fråga här.
Bromsarna på min PV tar alldeles utmärkt, ibland lite för bra... Har problem med att de ligger på efter inbromsning, går varma och måste svalna innan jag kan köra vidare.
Har läst lite om problem med gamla kärvande bromscylindrar och risken att gamla bromsslangar agerar \"backventiler\" och inte släpper tillbaka bromsvätskan. Det känns m a o som att en renovering stundar.
Erkänner direkt att jag inte har plockat ner några bromsar tidigare... Var börjar man? Finns det någon bra handledning att få? Vilka utbytesdelar bör jag ta hem? Frågorna hopar sig... Några svar?
Bromsrenovering PV 444
Byt/renovera rubbet, huvudcylinder slangar hjulcylindrar och bromsbackar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Bromssangar
Jag hade nog börjat med att byta brommsangarna och sedan sett vad som händer. Ofta får man fortsätta men man kan ha turen att det räcker med nya slangar.
När du släpper upp bromspedalen så kontrollera att kolven i huvudcylindern passerar utjämningshålet, om inte börjar den bygga upp tryck och då börjar bromsarna ligga an.
På 444:an är det knepigt med denna självjustering som aldrig fungerar riktigt bra, jag för min del har bytt ut bromsarna på min -51:a till duo-servo typ från 544. Det är ett mer tillförlitligt bromssystem.
På 444:an är det knepigt med denna självjustering som aldrig fungerar riktigt bra, jag för min del har bytt ut bromsarna på min -51:a till duo-servo typ från 544. Det är ett mer tillförlitligt bromssystem.
AVG
-
- Posts: 206
- Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
- Location: Luleå