Amazon favorit -66

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Koistinen88
Posts: 9
Joined: Sat May 19, 2007 12:48 pm

Amazon favorit -66

Post by Koistinen88 »

Image
Här är utgångsobjektet då, en -66 favorit köpt hösten -06. Den var i halvslitet bruksskick med väldigt kexiga framskärmar vid inköp


Image

här är rosten som var i golvet. vart väldigt överraskad hur bra den var under

Image

Image

Klart!! sen var det även lite rost i hjulhusen bak på båda sidor som jag fick laga.

eftersom att framskärmarna var upprostade så trodde jag även att skärminfästningen och innerskärmarn också skulle ha fått smaka på rosten

Image

Image

Image

menmen innerskärmmarna hade trots allt klarat sig bra så det var bara att kapa bort rosten å svetsa in nya plåtar

Image
lite rostskydd så kanske dom klarar sig ett tag till

Har tyvär inga bilder på framskärmana hur dom såg ut men här har jag svetsat klart skärmrmarna. tror jag har bytt 30% av plåten på dessa så man fick leka lite plåtslagare men men tilslut vart det klart med hyfsat resultat

Image

sedan var det dax för motorn att få sej en översyn och uppsnyggning. Motorn gick kasst bludra och gick på 3cylindrar. efter lite skruvnig och mätning visade det sig att kamen va nednött på 1ans avgasnock. men hade tur å hittadede en bättre beg k-kam från grannen. Men loppen såg frächt ut, inga vändkanter eller nått sånt. ventiltätningarna var mjuk och såg bra ut, så jag skruvade ihop tvättade/ polerade och lackade upp motorn.

Image


Image [/img]Som köpt gjort!

Sen vare dax för spackel/slip jobb
Image

Image

Image

innan grunding förra veckan

Image

Image

Image

efter grundlack
Image

Image

Image

Image

så ser den ut just nu men färgen är köpt,så nu ska ja fara och lacka motorrum
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hej och välkommen :D

Snyggt jobbat.. det ska bli kul o se då du fåt på lack och sen får det roliga jobbet att skruva ihop den igen.

Jag vill gärna se vad du har för insug :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Koistinen88
Posts: 9
Joined: Sat May 19, 2007 12:48 pm

Post by Koistinen88 »

Hej å tack!! Jo ja längtar tills den är lackad. har lackat motorrum ikväll så de känns redan roligare. men glömde kameran så bilder kommer i slutet av veckan . nu ska jag lyfta i motor igen å koppla in allt innan jag lackar bilen utvändigt. Angående insuget så är det bara förlängare på org insug.det sägs att man ska få bättre vrid,med långa rör men dom satt lix på så å dom få sitta kvar de ä ju lite fränt om int annat

Image
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Ser bra ut det där!

Vad blir bilen för färg föresten?

Hur är inredningen?
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Post by xorox_88 »

fin amazon ska väll själv köpa en inom en snar framtid bara polaren skaffar papper på sin amazon... vad har du för custom planer för den här då :D
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
Koistinen88
Posts: 9
Joined: Sat May 19, 2007 12:48 pm

Post by Koistinen88 »

Tack! Den blir califoniavit med rött tak och röda breddade pansar eller välputsade slotmags och inredningen är i svart galon i hyfsat skick. angående customplanerna så ska ja ha helröda bakljus och lite annat krafs och sänka lite till å börja me

här en bild på de nylackade motorrummet

Image
Koistinen88
Posts: 9
Joined: Sat May 19, 2007 12:48 pm

Post by Koistinen88 »

Nu hare hänt lite på Amazonen igen :D


Här ha ja börjat måla upp lite saker i motorrummet
[img][img]http://img122.imageshack.us/img122/6548 ... ug8.th.jpg[/img][/img]

sen lyfte ja i motorn. förgasarna är bara dithängda för att se om dom klarar innerskärmen, men ska monteras så fort jag få tag på ett frächare insug
[img][img]http://img106.imageshack.us/img106/3288 ... hw3.th.jpg[/img][/img]


sen har jag även hunnit fått lite färg på zunken

under lack
[img][img]http://img522.imageshack.us/img522/2066 ... na5.th.jpg[/img][/img]


Färdigt! är rätt nöjd med tanke på att det här är den första bilen jag rostlagat lackat mm. men nu äre bara att skruva på allt igen å fixa nå fina däck & fälgar.
:lol:

[img][img]http://img515.imageshack.us/img515/3102 ... dz2.th.jpg[/img][/img]

Vill besikta snart så jag får köra veteranare igen nu när kopplingen pajjat på mercan! :?
[img][img]http://img516.imageshack.us/img516/1295/fenansu9.th.jpg[/img][/img]
Koistinen88
Posts: 9
Joined: Sat May 19, 2007 12:48 pm

Post by Koistinen88 »

Ja nu hare hänt en hel del med amman sen förra uppdateringen. har även hunnit besikta härom veckan så nu få man äntligen köra.

här kommer en bild iaf hur den ser ut nu! :twisted:

Image
metalheart
Posts: 85
Joined: Tue Nov 14, 2006 9:41 pm
Location: kristianstad

Post by metalheart »

SNYGGT!! 8)
Amazon custom - 70, Duett - 68 , Amazon - 67, Amazon - 66, Cadillac Fleetwood - 59

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =18&t=9044
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Snyggt jobbat, en lagom custom.. Tänkte bara påpeka en liten detalj som gör mycket på utseendet, kromlisten på framskärmen skulle du borrat nya hål till så du fått den i linje med resten av sidolisterna..
Annars skitsnygg :D
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Koistinen88
Posts: 9
Joined: Sat May 19, 2007 12:48 pm

Re:

Post by Koistinen88 »

Amazonsport wrote:Snyggt jobbat, en lagom custom.. Tänkte bara påpeka en liten detalj som gör mycket på utseendet, kromlisten på framskärmen skulle du borrat nya hål till så du fått den i linje med resten av sidolisterna..
Annars skitsnygg :D
Tackar. joo javet, hela framskärmen sitter för lågt i bakkant men det ska fixas.
MoNster
Posts: 312
Joined: Tue Jun 28, 2005 8:16 pm
Location: Luleå, Sundom

Post by MoNster »

mycket frän!

var har du handlat däck med vita däcksidor?
pris?
"Nothing bolt-on, everything custom"
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Mmm... Riktigt mysig bil hördu!
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Koistinen88
Posts: 9
Joined: Sat May 19, 2007 12:48 pm

Re:

Post by Koistinen88 »

MoNster wrote:mycket frän!

var har du handlat däck med vita däcksidor?
pris?
Tackar! Diggisarna är köpt hos kent hortlund utanför umeå. http://kent.hortlund.se/ dom var sviindyr menmen man få va försiktig med högerfoten så dom håller ett tag.
Cpt Tuttle wrote:Mmm... Riktigt mysig bil hördu!
tack,kul att det uppskattas som man gjort!! Har även beställt baby moon kappslar å diverse andra små prylar nu. men en uppdatering kommer framöver
Koistinen88
Posts: 9
Joined: Sat May 19, 2007 12:48 pm

Re:

Post by Koistinen88 »

Tja här vare längesen man skrev. Lite har hänt på amazonen i vinter. har bytt till en vassare topp och sen ha ja målat lite :D

sista bilden som den såg ut innan den ställdes bort
Image

Image




på juldagskvällen vare crusing i stan så då tog jag fram zunken. men först skulle vattenpumpen bytas. Brorsan höll på att byta toppackning på sin amazon samtidigt, och eftersom han hade en topppacknig över så rotade jag fram en gammal b20 folkracetopp å satte dit lix ja va igång att skruva.

b20 topp portad, planad åsså sitt det större ventiler! Eller?
Image

trimmad b18 ganska planad :twisted:
Image


både jag och brorsan tog oss både dit å hem utan några trasiga toppacknigar

jag på crusingen
Image

Nu på påskledigheten så skottade jag fram amazonen igen. ha lackat upp inuti och flakelackat taket

flake :evil:
Image

Image

det syns inte så bra på kortet men det glittrar rätt mycket ska ta ett kort i solskenet när den är klar!
Image
Post Reply