Parbrings 65:a - bildupdate. rost rost rost. 080219

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Parbrings 65:a - bildupdate. rost rost rost. 080219

Post by parbring »

Märke & modelll
Volvo Amazon

Årsmodell
1965

Motor
B18A
Original.

Växellåda
M40
Original.

Köpte en PV förra sommaren som jag njöt av några månader, men den behöver lite plåtjobb, dock rätt lite, men det vanliga. Skärminfästningar, sparklådor osv. Det hade jag tänkt fixa i vintras, lacka till våren och köra i sommar. Däremellan kom dock snöskotrar, en massa jobb på jobbet jag får lön för, och lite knåp med 145:an, så PV:n står där den ställdes. Ville dock åka 60-tal i sommar, så en Amazon inköptes för det facila priset av 1700:-
Har stått 10 år på en loge, men skulle enligt ägaren inte kräva så mycket jobb om inte kraven var för höga. Schysst tyckte jag som ville ha ett budgetobjekt att köra raggen med i sommar. :roll:
På plats för att hämta startade den, och dog. Väl hemma konstaterades sönderoxiderade brytare...


Hemma på gården just efter hämtning.
Image
Last edited by parbring on Tue Feb 19, 2008 11:05 pm, edited 4 times in total.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Image
Kunde dock snabbt konstatera att bakändan på kärran inte var den bästa. Det ovanliga är att golvet där rostat från ovansidan, men knappt något underifrån. Har med största sannolikhet stått med vatten i skuffen. Tja, på bilden ser det visserligen ut att finnas golv där, men tro mig, det var bara kex kex kex. :twisted:


Image
Bakaxeltunnelinfästningen var inte den fräschaste heller.


Image
Dragkrok (en gammal Westfalia) och bränsletank åkte på blästring direkt.


Dock var bromsarna riktigt bra med tanke på det långa stillaståendet. :) Oken fram såg lite sorgliga ut, men måste ha fått nya klotsar just innan avställning, för kolvarna låg inne i botten, och efter lite smorsel och rengöring löpte dom riktigt fint.
Kopplingen kärvade lite, så 1:an var mer eller mindre omöjlig att få i med motorn igång, men det verkar faktiskt lossna. Lådan känns dessutom fin efter ett oljebyte.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Image
Nedre delen av bakstammen byts, och tillika hela bagagerumsgolvet förutom biten framför tanken och delar av \"ramen\" runt tanken.


Image
Mysigt med NOS-tändningsdelar.


Image
Jitter inte ödsla tid på finish på den här bilen, men hålla ihop ska det göra...


Image
Som att lägga pussel. Detta är då högra sidans infästning mellan hjulhus och golvet under baksätet.


Image
Bort med den gamla skärmkanten...


Image
...och dit med en ny.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Där har du å bita i. Men du får \"bara göra det som behövs\" till besiktningen annars har du snart två bilar under renovering..... och ingen 60 talare till sommaren

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cmi
Posts: 46
Joined: Sun May 20, 2007 8:58 pm

Post by cmi »

Ser bra ut dette her :D
http://www.naturogfoto.net (hjemme siden min)

Amazon (68 ), Primera (95)
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Image
Reservhjulsbaljan som satt där var alldeles kexig och full med plastiga och popnitiga lagningar, och att köpa en ny för 1300 buck kändes trist för denna bil. Lyckligtvis fick jag en klart reparerbar av QV här på forumet (stort tack :) ) som nu är skickad på blästring.


Image


Image
Skärmkanten sitter där, och även en egenbockad slutplåt på panelen som ska ansluta till sandplåten. Denna hade totalt rostat bort, så jag hade inget att använda som mall, förutom den lilla biten på skärmkanten samt att jag har en granne som har en risig amazon som jag sprungit och kikat på. :roll: Blev dock i vart fall skapligt. Tror den sticker ut lite för mycket för närvarande, och jag grunnar just nu på om jag ska åtgärda det eller om jag lever med det.
Sandplåten här bara ditsatt med svetstänger. Tänkte sätta dit den permanent under morgondagen.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re:

Post by parbring »

QV wrote:Där har du å bita i. Men du får "bara göra det som behövs" till besiktningen annars har du snart två bilar under renovering..... och ingen 60 talare till sommaren

/Janne
Jo, jag har väl ungefär tänkt det. Tex är sparklådorna lite dåliga, men inget som kommer att påverka besiktning, så det får vara för nu.
Tanken är väl som följer:
* Rostlaga skuffgolv med tillhörande anslutningar.
* Byta bägge skärmkanterna och sandplåtarna
* Laga bakaxeltunnelinfästningar och infästningar mellan hjulhus och golv bak.

I övrigt verkar det inte vara någon allvarlig rost. Sedan är det tänkt att lägga en garagelack och prova besikta. All el och lampor verkar funka bra, och bromsarna är det liv i (även om pedalen tar långt ner första trycket, för att sedan kännas bra under någon minut :? )
Gubbarna på SBP kommer bergis hitta något att gnälla på, men det tar jag då när det kommer (bromsrör tex).
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Du är ingen vänn av listhål ser jag :wink:
Hoppas att min beskrivning av baljan var korrekt, så att du fick vad du förväntade dig.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Hittade två till bilder som togs just efter att jag hämtat den (för ungefär en månad sedan).

Image
Här börjar arbetet.


Image
Nyss påbörjat rostlagning av skuffen. Mycket är bytt sedan bilder togs...


För övrigt så gick B18-snurran otroligt fint efter lite service av tänddelar och olja. Betydligt snyggare än den slamriga B20:n i 145:an min. hehe
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re:

Post by parbring »

QV wrote:Du är ingen vänn av listhål ser jag :wink:
Hehe, tja lister i all ära, men det sitter plastskärmar på fran, och dom har inga listhål, och i dörrarna (som för övrigt verkar kanonfina) så var även hålen igenlagda, så då fortsatte jag på samma spår på bakändan... Stora spikar funkar schysst att använda som "pluggbas" för svetsning där. Innan dom är kapade ser det ut som nån bil ur MadMax-filmerna, och man får hålla i sig för att inte snava in i dom. :lol:
QV wrote: Hoppas att min beskrivning av baljan var korrekt, så att du fick vad du förväntade dig.
Jotack, den verkar helt okej. Lite plåt kommer ju att behöva bytas, men överlag riktigt bra. Synd bara att inte balkarna var med, men det löser jag.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Högra sandplåten börjar komma på plats.
Skulle även loss med dörrsidan, men håller på att bli knäpp i hela huvudet på att lyckas demontera de där Omega-clipsen som tydligen ska sitta där. :evil:
Några bra tricks? (tipsa inte om den där tången på Biltema, för jag har 40 mil till närmaste Biltema, och postorder har dom lagt av med...) :wink:
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Post by _hagitch_ »

ser bra ut de där!:D
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Fina bilder - trevligt.
Hur har du tänkt göra med tanken vad gäller lack och behandling efter bläster?
Mvh
/Henrik
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re:

Post by parbring »

Telis wrote:Fina bilder - trevligt.
Hur har du tänkt göra med tanken vad gäller lack och behandling efter bläster?
Mvh
/Henrik
Tack ska du ha!

Jag hade tänkt (eller har redan gjort iofs...) grundat den med primer, sedan lagt täcklack, body och slutligen underredsmassa/rostskydd. Sköljde ur insidan med vanlig bensin.
Den hade några små hål på ovansidan, men dom tätate jag bara med lite glasfiberspackel.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
cmi
Posts: 46
Joined: Sun May 20, 2007 8:58 pm

Post by cmi »

Hva om det er rust inni tanken din?
http://www.naturogfoto.net (hjemme siden min)

Amazon (68 ), Primera (95)
Post Reply