Parbrings 65:a - bildupdate. rost rost rost. 080219

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by pråm_amazon »

KG har Monroe's oljestötdämpare för 290:-/styck. Någon som har erfarenhet av dessa?
På samma ställe finns även KYB Gas-a-just för 625:-/styck. Åsikter?[/quote]


fy fan 625 st:S man blir ju fattig å köpa sådana. jag förmodar att du ska ha 4st som jag. de går ju inte köpa sådana dämpare då:S
Amazon -62
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by parbring »

pråm_amazon wrote: fy fan 625 st:S man blir ju fattig å köpa sådana. jag förmodar att du ska ha 4st som jag. de går ju inte köpa sådana dämpare då:S
Tja, fast då ska du ha i åtanke att Bilstein kostar 985:-/styck... :roll: :wink:
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by pråm_amazon »

de är ju nästan bedrägeri hehe. nja man får vell testa biltemas. har man tur kanske dom duger. man ska bara inte ha för stora förhoppningar om dom hehe
Amazon -62
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by Rappel »

nån som vet va biltema tar för olje dämpare då? :) har dom fjädrar där till amazon? och har dom låga fjädrar ? :D
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by parbring »

Rappel wrote:nån som vet va biltema tar för olje dämpare då? :) har dom fjädrar där till amazon? och har dom låga fjädrar ? :D
Ta en titt på hemsidan deras så får du se.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: Parbrings 65:a - update 080204

Post by parbring »

Var sugen på att för en gångs skull inte svetsa småsnuttar, så jag bytte bakre vänstra golvbaljan. Ekonomiplåt kostar pengar och har en massa tråkig färg som man måste slipa bort, så istället ägnade jag någon timma åt att banka till en egen.

Image
Fri sikt...

Image
Styvt och fint.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Tompa245
Posts: 20
Joined: Mon Jan 07, 2008 10:31 pm
Location: Mantorp
Contact:

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by Tompa245 »

Såg ju inte så dumt ut dedär :)

Jag ska börja knacka egna plåtar till min snart med.


Mvh T
SO-CHEAP
Posts: 193
Joined: Thu Jan 25, 2007 12:53 pm
Location: Haninge

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by SO-CHEAP »

det blev ju bra det där!! :D
CUSTOM
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by Blomquist »

Härligt Parbring! Lite Cuba-häng på det där! Fast nog är det väl lite skryt det där med "nån timma". Står du på samma ställe? har för mig
att det såg ut att vara ouppvärmt på bilderna från förr.
210 -64, 223 -68
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by parbring »

Blomquist wrote:Härligt Parbring! Lite Cuba-häng på det där! Fast nog är det väl lite skryt det där med "nån timma". Står du på samma ställe? har för mig
att det såg ut att vara ouppvärmt på bilderna från förr.
Cuba-häng? Menar du att den har lite rat-look?

Hehe, ja lite ränta var det väl på den timman. Men förvånansvärt kvickt gick det! :) Håller just nu på att snickrar lite på golvet på förarplatsen samt torped. Återkommer med bilder om det senare.

Står på samma ställe? Ja, om du menar i mitt garage så ja. På några bilder i början av tråden står den UTANFÖR mitt garage, men för närvarande INUTI. :) Uppvärmt i dess seriösa bemärkelse är väl inte garaget. Det är dock seriöst isolerat (för dryga 40 år sedan), men därtill ganska gistet och skevt, så byggfläkten får jobba lite vintertid... :roll:
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by hero »

Har du frusit fast i garaget? en hel vecka sen du började banka på torpedplåten ju.. ;)

Hur går det?

Kul att en till vill ha lite hoodride/ratlook på bilen ^^
Har du köpt fina fälgar till den med?
Praise the Lowered
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by parbring »

hero wrote:Har du frusit fast i garaget? en hel vecka sen du började banka på torpedplåten ju.. ;)

Hur går det?

Kul att en till vill ha lite hoodride/ratlook på bilen ^^
Har du köpt fina fälgar till den med?

Hehe, oroa dig inte Hero. Jag jobbar. Har varit snålt med bildupdateringar bara, men det kommer. :)

Några fina fälgar har jag inte köpt än så länge. Jag har ett par snygga gamla Ford jänkefälgar som passar och ser snygga ut, men tyvärr bara två sådana... Tankarna går också åt den äldre typen av originalfälgar, kanske rödlackerade. Är även sugen på en uppsättning lite lagom muggiga chrome reverse, men vi får se. Just nu har jag nog mer rosten att tänka på... :roll:
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by parbring »

Ja, då sätter vi igång med bilduppdateringen.

Image
En något suddig bild där man ser stora delar av bilen, och det syns här även att jag grundat och kittat i hjulhuset bak.

Bägge tvärbalkarna bak var ruttna, så dessa byts.

Image
Bakre.

Image
Främre. Där en tidigare klåparlagning är gjord. Balken hade i vanlig ordning rostat, men då har någon tidigare ägare helt sonika lagt en till balk ovanpå den gamla... :?

Image
Påbörjat tillverkningen av balkar.

Image
Ja, då var den bakre väck.

Image
Och den främre likaså.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by parbring »

Image
Lite delar som kom med posten.

Image
Börjat lägga dit balken samt en snutt golv i framkant. Satte bara dit den där lilla biten först för att hålla balken på plats, och bytte sedan stora delar utan resten av golvet.

Image
Bild från golvbytet.

Visade sig att jag tydligen inte tagit några bilder med balkarna och golvet på plats... Får fixa det.

Image
Här var det tjogvis av tråkiga lagningar. Dubbellagd plåt i massor. :evil:
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by parbring »

Image
Tur att jag lyckas övertala fröken Emilou att assistera mig ibland. :D

Image
Ett sånt ställe man får laga lite i etapper för att behålla någon styvhet kvar i bilen...

Image
Någon som sa rost? :roll:
Last edited by parbring on Tue Feb 19, 2008 10:59 pm, edited 1 time in total.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Post Reply