Parbrings 65:a - bildupdate. rost rost rost. 080219

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Upptäckte nu att Biltema även har hjulcylindrar, bromsbackar och bromsslangar till Amazon. Någon som har erfarenhet av dessa?

Stötdämpare har jag från Biltema bak på 145:an. Dock är dessa gasdämpare, men de har funkat finfint mången mil...
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re:

Post by Moroten »

parbring wrote:Upptäckte nu att Biltema även har hjulcylindrar, bromsbackar och bromsslangar till Amazon. Någon som har erfarenhet av dessa?
Jag har använt hjulcylindrar och bromsbackar från biltema till min amazon och tycker det verkar vara helt okej kvalitet. Kan iofs inte säga hur bra det håller eftersom det är relativt nybytt.

//Victor
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Gummikur

Post by Blomquist »

Jag brukar balska på med glycerol, finns bl.a. på Apoteket.
Funkar kanon på gummigrejer.
210 -64, 223 -68
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Tack för tipset om Glycerol Blomquist!

Jag kommer att behöva ny bagagerumslist - är det någon standardpryl som köps på löpmeter på vilken biltillberhörsfirma som helst, eller köpa den helst via Volvo/GCP?

Just nu går jag i funderingar om jag ska knacka till egna golvplåtar och vänster tvärbalk eller om jag ska köpa färdiga... :roll:


Bromsdelar blir det nog köpt på Biltema. Men stötdämpare verkar många tycka är dåliga därifrån. Mina gasdämpare är som sagt kanon, men de finns inte till Amazon, utan då blir det oljedämpare...
Billigt vettigt alternativ annars? Volvo original?
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re:

Post by Blomquist »

parbring wrote:
Mina gasdämpare är som sagt kanon, men de finns inte till Amazon, utan då blir det oljedämpare...
Billigt vettigt alternativ annars? Volvo original?
Är du gjuten på det? Det har i alla fall funnits. Jag hade en uppsättning gasdämpare, men det var ju fruktat länge sen förståss, gul och granna. Tyckte dock att det var inte särskilt bekvämt så jag bort dom till en polare. Körde med dom i kombination med rallyfjädrar i typ tre timmar.
Sen var bäckenfrakturen ett faktum.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by QV »

Men dämparna från P1800 passar väl på Amazon (bak)?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by Rappel »

super roligt projekt du har. älskar att se svets jobb :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: Re:

Post by parbring »

Blomquist wrote: Är du gjuten på det? Det har i alla fall funnits. Jag hade en uppsättning gasdämpare, men det var ju fruktat länge sen förståss, gul och granna. Tyckte dock att det var inte särskilt bekvämt så jag bort dom till en polare. Körde med dom i kombination med rallyfjädrar i typ tre timmar.
Sen var bäckenfrakturen ett faktum.
Tja, jag kikade nyss på Biltemas hemsida, och där fanns bara oljestötdämparna...
QV wrote:Men dämparna från P1800 passar väl på Amazon (bak)?

/Janne
Tja, kanske det. Men vad tänkte du att fördelen med det skulle vara? Är volvo originalstötdämpare till P1800 hårdare än till Amazon?
Ville jag bara ha hårda, bra stötdämpare så skulle jag väl köpa ställbara Koni eller så, men eftersom budgeten för denna bil ska hållas låg, och den ska vara low and slow så är inte kraven så höga. Är mest ute efter några riktigt billiga som inte är helt skit och dynga... :roll:
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by parbring »

Rappel wrote:super roligt projekt du har. älskar att se svets jobb :)
Schysst! För det kommer mer sådant här... :wink: :lol:
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by Rappel »

parbring wrote:
Rappel wrote:super roligt projekt du har. älskar att se svets jobb :)
Schysst! För det kommer mer sådant här... :wink: :lol:

hehe härligt :D va har du tänkt för färg på henne? :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by parbring »

Rappel wrote:
parbring wrote: hehe härligt :D va har du tänkt för färg på henne? :)
Original. Himmelsblå heter den om jag inte minns fel...
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by QV »

Nytt försök att skriva svar här, få se om servern stökar till det igen

ja P1800 dämpare är hårdare, har själv ett par beg gas liggande i garaget.

/Janne som hatar att skriva ett inlägg två gånger bara för att servern djävlas med mig det blir till att ctrl a ctrl c en stund framöver
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by parbring »

QV wrote:Nytt försök att skriva svar här, få se om servern stökar till det igen

ja P1800 dämpare är hårdare, har själv ett par beg gas liggande i garaget.

/Janne som hatar att skriva ett inlägg två gånger bara för att servern djävlas med mig det blir till att ctrl a ctrl c en stund framöver
Se där. Du råkar inte ha lust att avyttra dessa dämpare då? :wink:

Btw. Copy and paste-kommandona är en god vän till mig... :roll: :D
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by pråm_amazon »

jag har med samma funderingar som dig om dämpare. men ja har inte kollat vad org kostar. är de stor skillnad på priset jämfört med biltemas priser?
Amazon -62
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: Parbrings 65:a - lite frågor och bryderier

Post by parbring »

pråm_amazon wrote:jag har med samma funderingar som dig om dämpare. men ja har inte kollat vad org kostar. är de stor skillnad på priset jämfört med biltemas priser?
Jag ska inte svära på detta för fem öre, men jag har för mig att jag sett ett pris på typ 350 kr för ett stycke originalstötdämpare...

KG har Monroe's oljestötdämpare för 290:-/styck. Någon som har erfarenhet av dessa?
På samma ställe finns även KYB Gas-a-just för 625:-/styck. Åsikter?
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Post Reply