Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!
Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!
Hej!
Jag gjorde det! Jag sålde den \"perfekta\" bilen. En i stort sett orörd 64:a i absolut underbart skick. Jag tyckte det verkligen själv och fick så mycket goa kommentarer om bilen men... Jag fick en längtan efter 50-talets Amazoner. Efter att ha sett en del 50-tals bilar med de detaljer som medföljer dessa modeller blev jag såld på Gammal inredning, Våfflat tygtak, B16, 6V, Vita blinkers, Helröda bakljus osv. Man kan ju tycka att detta bara är ren galenskap men jag sålde bilen till en överlycklig kille som verkligen uppskattar bilen.
Jakten kunde börja och jag förberedde mig på många och långa besök och resor. Jag hittade en del halvbra bilar, men väldigt nära mig i Ängelholm, i Malmö, fann jag åket. Från början blev jag lite skrämd av vissa insatser som ägaren hade gjort men efter ett tag såg jag igenom detta och såg bilen bakom bilen. Det svåraste, enligt mig i alla fall, med att renovera en bil är att hitta rätt renoveringsobjekt. Jag tror jag hittat absolut rätt objekt.
Historia!
En fabriksarbetare född 1902 köper sin Amazon 59, 57 år gammal. Man kan tänka sig att han sparat hela sitt liv för att för en gång skull kunna unna sig en ny bil. Han väljer en inte så utstickande färgkombination svart med gråvit tak och kostar på sig extra underredsbehandling (tack för det) och betalar kontant 13.450 riksdaler. Han äger sedan denna bil till sin död 2001. Han blir alltså 99 år gammal Bilen har vid denna tidpunkt stått i en loge i 14 år (1987-2001). Efter detta kommer den i 2 olika ägares händer och sedan till mig i Ängelholm. Jag tar över bilen och kommer nu att plocka ner den i delar för att återfå den i skönt patinerat och underbart \"cleant\" skick... det är i alla fall meningen.
Bilen är helt originalbevarad och det vore ännu bättre om man fick ta hand om bilen direkt efter besöket i logen. Idag har bilen nya framskärmar, renoverade bakskärmar, nya sparklådor och omlackad under list. Tyvärr är jag ultrapedant och kan inte riktigt acceptera de omlackerade bitarna, på det viset som det är gjort (no effence Pontus).
Planen är nu att plocka ner bilen och sakta renovera upp alla bitar lungt och fint. Det blir troligtvis ny lack på de nylackade delarna. Resten skall rubbas upp. Jag har testat lite här och var och det kommer att bli kanonfint . Alla bitar som är svårt att hitta fina (=dyra) på bilen är i ett helt underbart skick. Jag ger er här lite bilder på bilen som den ser ut i mitt garage idag samt en del detaljer jag redan har fixat till. Det har idag gått 4 dagar sedan den kom in i garaget och min plan var/är att bli klar till våren 2008. Men det känns som jag vill bli klar och köra NUUUU! Drivlinan går, som många andra Amazoners, som en klocka och B16 låter helt nice. Att starta med 6 volt är ju bara såå colt Min tur från Malmö till Ängelholm var bilens längsta på många, många år. Bilen har gått precis över 10.000 mil och all, verkligen all dokumentation finns bevarad.
Lite bilder på den strippade bilen i garaget:
Ett, än så länge, orört motorrum.
Potensial
Tvättad inredning...
Putsbilder
Det är väl otroligt att man kan demontera en hel inredning med bara en stjärnskruvmejsel
Jag återkommer med mera bilder och kommentarer när jag kommit lite längre. Ha det bra alla ni som nu kör runt och glänser med era Ammor i solen. Jag själv är i garaget och skruvar/putsar/tänker. Lite konstigt, men fan va kul det är
Vi hörs!
//Uffe
Jag gjorde det! Jag sålde den \"perfekta\" bilen. En i stort sett orörd 64:a i absolut underbart skick. Jag tyckte det verkligen själv och fick så mycket goa kommentarer om bilen men... Jag fick en längtan efter 50-talets Amazoner. Efter att ha sett en del 50-tals bilar med de detaljer som medföljer dessa modeller blev jag såld på Gammal inredning, Våfflat tygtak, B16, 6V, Vita blinkers, Helröda bakljus osv. Man kan ju tycka att detta bara är ren galenskap men jag sålde bilen till en överlycklig kille som verkligen uppskattar bilen.
Jakten kunde börja och jag förberedde mig på många och långa besök och resor. Jag hittade en del halvbra bilar, men väldigt nära mig i Ängelholm, i Malmö, fann jag åket. Från början blev jag lite skrämd av vissa insatser som ägaren hade gjort men efter ett tag såg jag igenom detta och såg bilen bakom bilen. Det svåraste, enligt mig i alla fall, med att renovera en bil är att hitta rätt renoveringsobjekt. Jag tror jag hittat absolut rätt objekt.
Historia!
En fabriksarbetare född 1902 köper sin Amazon 59, 57 år gammal. Man kan tänka sig att han sparat hela sitt liv för att för en gång skull kunna unna sig en ny bil. Han väljer en inte så utstickande färgkombination svart med gråvit tak och kostar på sig extra underredsbehandling (tack för det) och betalar kontant 13.450 riksdaler. Han äger sedan denna bil till sin död 2001. Han blir alltså 99 år gammal Bilen har vid denna tidpunkt stått i en loge i 14 år (1987-2001). Efter detta kommer den i 2 olika ägares händer och sedan till mig i Ängelholm. Jag tar över bilen och kommer nu att plocka ner den i delar för att återfå den i skönt patinerat och underbart \"cleant\" skick... det är i alla fall meningen.
Bilen är helt originalbevarad och det vore ännu bättre om man fick ta hand om bilen direkt efter besöket i logen. Idag har bilen nya framskärmar, renoverade bakskärmar, nya sparklådor och omlackad under list. Tyvärr är jag ultrapedant och kan inte riktigt acceptera de omlackerade bitarna, på det viset som det är gjort (no effence Pontus).
Planen är nu att plocka ner bilen och sakta renovera upp alla bitar lungt och fint. Det blir troligtvis ny lack på de nylackade delarna. Resten skall rubbas upp. Jag har testat lite här och var och det kommer att bli kanonfint . Alla bitar som är svårt att hitta fina (=dyra) på bilen är i ett helt underbart skick. Jag ger er här lite bilder på bilen som den ser ut i mitt garage idag samt en del detaljer jag redan har fixat till. Det har idag gått 4 dagar sedan den kom in i garaget och min plan var/är att bli klar till våren 2008. Men det känns som jag vill bli klar och köra NUUUU! Drivlinan går, som många andra Amazoners, som en klocka och B16 låter helt nice. Att starta med 6 volt är ju bara såå colt Min tur från Malmö till Ängelholm var bilens längsta på många, många år. Bilen har gått precis över 10.000 mil och all, verkligen all dokumentation finns bevarad.
Lite bilder på den strippade bilen i garaget:
Ett, än så länge, orört motorrum.
Potensial
Tvättad inredning...
Putsbilder
Det är väl otroligt att man kan demontera en hel inredning med bara en stjärnskruvmejsel
Jag återkommer med mera bilder och kommentarer när jag kommit lite längre. Ha det bra alla ni som nu kör runt och glänser med era Ammor i solen. Jag själv är i garaget och skruvar/putsar/tänker. Lite konstigt, men fan va kul det är
Vi hörs!
//Uffe
Last edited by Uffe on Thu Aug 28, 2008 4:30 pm, edited 2 times in total.
Amazon 1957
Finns inte mycket att tillägga. Grattis till en pärla!
/Krister
/Krister
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Grattis till en fin bil och en fin årsmodell! Den där bilen jag var spekulant på för ett tag sedan, var aldrig nere och tittade på den men jag har en hel drös med bilder på datorn. Tror att du blir nöjd med den, gamla B16 Amazoner i bra skick är riktigt stiliga inte minst de svarta med gråbeige tak Kul att inredningen är så fin. Har du också det där speciella motorljudet av högfrekvent vinande karaktär på högre varvtal t.ex. ute på motorvägen?
Volvo P1200VB 1958
Högfrekvent och vinande? Vet inte riktigt vilket av alla ljud du menar men det låter bra i alla fall Inredningen är otroligt fin. Jag tror att det dock blir ett nytt innertak, då den har regält med svårflörtade fläckar överallt. Jag har provat det mesta men har en del kvar att testa innan jag bestämmer mig. Jag är såå glad för att alla detaljer är i så gott skick. Man brukar ju snarare bli negativt överraskad då man börjar riva i sakerna. Kromet är slut nästan runt om så det blir nytt. Däcken är ok men vita sidor känns bara som ett absolut måste så det är på gång. Navkaplarna och snobbringarna var otroligt fina efter en lätt avpustning, men fälgarna är ganska tråkiga i lacken. Gummimattorna var rejält skitiga och jag tror jag är den första som tvättat rent dem på många, många år. Inte torra utan riktigt bra faktiskt, kul!
Har nu börjat ge mig på motorrummet och inser att jag inte kan ha så höga krav som min förra bil, som var \"skönt patinerat nyskick\" (om det finns). Allting skall rengöras och kanske, kanske skall jag lacka om luftfiltret och ventilkåpan, annars skall allting få vara patinerat.
Har nu börjat ge mig på motorrummet och inser att jag inte kan ha så höga krav som min förra bil, som var \"skönt patinerat nyskick\" (om det finns). Allting skall rengöras och kanske, kanske skall jag lacka om luftfiltret och ventilkåpan, annars skall allting få vara patinerat.
Last edited by Uffe on Sun Jun 03, 2007 6:59 am, edited 1 time in total.
Amazon 1957
Jag bara var tvungen att gå på den gamla lacken med polermaskinen och rubbing, för att se vad som döljer sig bakom. Det är ren eufori att få plocka fram detta Ett tips till alla som tänker lacka om en gammal bil, helt eller delvis. Testa första att polera för att se om det verkligen är nödvändigt. Bara för att den är matt och tråkig så behöver den absolut inte vara slut för det.
Min bil är omlackerad under listen på dörrarna, del av bakskärmarna, framskärmarna och huven. Denna nya lacken är tyvärr inte i närheten av den gamla i finish. Dessutom är man rädd för att polera den då man inte vet hur tjock den är. Från fabrik vad det väl 5 lager slutlack, om jag läst och förstått rätt
Min bil är omlackerad under listen på dörrarna, del av bakskärmarna, framskärmarna och huven. Denna nya lacken är tyvärr inte i närheten av den gamla i finish. Dessutom är man rädd för att polera den då man inte vet hur tjock den är. Från fabrik vad det väl 5 lager slutlack, om jag läst och förstått rätt
Amazon 1957
Har du kromat bakluckan och skärmen?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Oj, men det är ju MIN bil Jag kommer och hämtar den när du polerat klart.
Skämt åsido, kul att se att den kommit i goda händer. Det gör fortfarande lite ont att vara av med den, men jag hade ju inte någon tid över till den stackars bilen! Hoppas du postar fler bilder under renoveringens gång.
Pontus
Skämt åsido, kul att se att den kommit i goda händer. Det gör fortfarande lite ont att vara av med den, men jag hade ju inte någon tid över till den stackars bilen! Hoppas du postar fler bilder under renoveringens gång.
Pontus
Kul att du är inne och kollar Pontus. Du skulle se motorrummet nu efter nattens övningar (i garaget alltså ). Du kommer nog inte att känna igen dig riktigt när jag är klar. Jag kommer att lägga ut bilder efterhand, då jag själv vet hur kul det är att följa en renovering med bilder. Bilen gick perfekt hem från Malmö till Ängelholm. Däremot fick farsan, i följebilen, vrålpunka och fick hämtas med bärgare (inget reservdäck utan bara kompressor och lagningssats). Riktigt coolt att stå med en ny Saab och en 50 årig Volvo och bärgaren får ta Saaben till verkstad. Killen skrattade gott kan ni tro Däremot står ju, precis som du sa, tempmäteren i botten men det kanske är ett syndrom som andra känner igen. Jag har läst att bland annat \"Amazon\" har det problemet med sin 58, eller
Amazon 1957
Nu har jag ändrat mig gällande omlackering av de omlackerade bitarna. Polermaskinen kan göra underverk och även en apelsinskalsyta kan rubbas bort, med i mitt fall finrubbing, 2 långa nätter och ett jäkla tålamod och... även mod med tanke på risken att gå igenom lacken, vilket jag tyvärr gjorde på ett ställe
Jag tyckte att Grafitgrå var en otacksam färg men solidsvart är ju klart ännu svårare att hålla efter. Taket kan nog vara hur skitigt som helst och ändå se fint ut.
Man kan se 3 vindsurfingbrädor i taket Denna bild får bli min nya avatar tills vidare.
Jag kunde inte låta bli att skruva på lite pryttlar.
Kul detalj var när jag tog ut reservhjulet så var hjulet \"felvänt\" och på andra sidan gömde sig ett originaldäck med vit sida, snobbring och allt. Det gillar man Det är för fint för att gömma sig in mot karossen.
Nu är det bara huven som skall lackas om, alternativt om jag hittar en svart i fint skick. Sedan är det nya stötfångare och nya däck med vit sida och en massa annat smått. Underredsbehandlingen är nästan klart (tog slut och nytt får väl införskaffas).
Jag tror att det kommer att bli en fiiin 59:a när detta kommer på plats.
Jag tyckte att Grafitgrå var en otacksam färg men solidsvart är ju klart ännu svårare att hålla efter. Taket kan nog vara hur skitigt som helst och ändå se fint ut.
Man kan se 3 vindsurfingbrädor i taket Denna bild får bli min nya avatar tills vidare.
Jag kunde inte låta bli att skruva på lite pryttlar.
Kul detalj var när jag tog ut reservhjulet så var hjulet \"felvänt\" och på andra sidan gömde sig ett originaldäck med vit sida, snobbring och allt. Det gillar man Det är för fint för att gömma sig in mot karossen.
Nu är det bara huven som skall lackas om, alternativt om jag hittar en svart i fint skick. Sedan är det nya stötfångare och nya däck med vit sida och en massa annat smått. Underredsbehandlingen är nästan klart (tog slut och nytt får väl införskaffas).
Jag tror att det kommer att bli en fiiin 59:a när detta kommer på plats.
Amazon 1957