Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Amazonsport wrote:Vad använde du för lim till listen till bagageluckan?
Kontaktlim! Funkar inte med ljusgult nitrilbaserat (vanligt) kontaktlim utan skall vara ett svart klet som är till för just EPDM. 3M hade ett bra, men jag kommer tyvärr inte ihåg modellen. Köp det av VP!
Amazon 1957
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Post by Hugger69 »

Uffe wrote: Har även bytat ut gummilisten till bagageluckan och precis som vid mina andra Amazoner med ny list så är det nu svårt att få detta 100% snyggt då listen är så mycket grövre än den gamla nedtryckta. Har någon något tips angående detta eller är det bara att invänta att listen blir nedtryckt med tiden :?: När jag tänker efter är det nog bara det som gäller :roll:
Bara att vänta, tyvärr! D e alltid så här med nya gummister, d behöver sätta sig och d tar tiiiid! :roll:
Är likadant i min Camaro, d finns inget direkt klick när man stänger dörren utan man får verkligen trycka igen dörren med våld! :(
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Post by alfert »

Uffe wrote:
Amazonsport wrote:Vad använde du för lim till listen till bagageluckan?
Kontaktlim! Funkar inte med ljusgult nitrilbaserat (vanligt) kontaktlim utan skall vara ett svart klet som är till för just EPDM. 3M hade ett bra, men jag kommer tyvärr inte ihåg modellen. Köp det av VP!
3M har ett kontakt lim som heter FASTBOND 30, Det fester det meste og litt til :wink:
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Hugger69 wrote:
Uffe wrote: Har även bytat ut gummilisten till bagageluckan och precis som vid mina andra Amazoner med ny list så är det nu svårt att få detta 100% snyggt då listen är så mycket grövre än den gamla nedtryckta. Har någon något tips angående detta eller är det bara att invänta att listen blir nedtryckt med tiden :?: När jag tänker efter är det nog bara det som gäller :roll:
Bara att vänta, tyvärr! D e alltid så här med nya gummister, d behöver sätta sig och d tar tiiiid! :roll:
Är likadant i min Camaro, d finns inget direkt klick när man stänger dörren utan man får verkligen trycka igen dörren med våld! :(
Jag kan inte tänka mig att det var på detta viset då bilarna var nya från fabrik. Troligtvis gör man listerna lite grövre idag (varför??), då det verkligen är precis som du säger Håkan. Krävs en del våld :cry: Jag byter inte ut dörrlisterna just av denna anledningen och det är egentligen lite synd då det blir både snyggt och ljud- och vattentätt.
Amazon 1957
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Post by Mats Lysekil »

Hej Uffe! Följer dina funderingar runt gummi lister, min list i karross mot baklucka har satt sig, men det är du ju redan "tryggg" med.
Vad det gjäller gummi listerna runt dörrar, en liten varning jag ringde och beställde lister, efter ha studerat reservdels listan ,där det stod att B16 lister fanns att limma,,,,,,,,,sagt och gjort efter en vecka kom listerna, MEN det var ju helt galen profil, ringde då upp och fick svaret jaaaaa de kanske passar bättre till Duett???????? Som tur var hade ja kvar de gamla listerna så efter lite rep får de duga.....
Mvh Mats
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Uffe wrote:
Amazonsport wrote:Vad använde du för lim till listen till bagageluckan?
Kontaktlim! Funkar inte med ljusgult nitrilbaserat (vanligt) kontaktlim utan skall vara ett svart klet som är till för just EPDM. 3M hade ett bra, men jag kommer tyvärr inte ihåg modellen. Köp det av VP!
Nu var jag ute och kollade limmet i garaget. Det heter "3M Weatherstrip Adhesive Black". Bra för EPDM, som listerna är gjorda av. Hmmm... göra reklam för 3M när man är Loctitegubbe sedan 10 år :? Tungt, men vi har inte lösningsmedelsbaserade limmer :|
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Mats Lysekil wrote:Hej Uffe! Följer dina funderingar runt gummi lister, min list i karross mot baklucka har satt sig, men det är du ju redan "tryggg" med.
Vad det gjäller gummi listerna runt dörrar, en liten varning jag ringde och beställde lister, efter ha studerat reservdels listan ,där det stod att B16 lister fanns att limma,,,,,,,,,sagt och gjort efter en vecka kom listerna, MEN det var ju helt galen profil, ringde då upp och fick svaret jaaaaa de kanske passar bättre till Duett???????? Som tur var hade ja kvar de gamla listerna så efter lite rep får de duga.....
Mvh Mats
Sanslöst att vissa får sälja prylar överhuvudtaget. Nollkoll :shock:
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Bara för att jag inte kan sova tänkte jag lägga ut lite bilder på bilen från vinklar jag inte tagit innan (tror jag).

Att ta en bild på en backspegel bakifrån har jag inte gjort tidigare.
Image

Man ser nästan aldrig en sprucken instrumentpanel från 50-tals Amazonerna. Blev tyvärr ett sämre material på 60-talarna :(
Image

Image

Image

Image

Hur kunde man ta bort dessa handtag på senare modeller??
Image

Och så lite "lack och kromad list".
Image

Image

Image

Ha det bra! Nu kan jag kanske sova?
//Uffe
Amazon 1957
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Post by Hasse63 »

Blev det nå pömsig efter att ha lagt in dessa fina bilder.
:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Post by Minielk »

Hasse63 wrote:Blev det nå pömsig efter att ha lagt in dessa fina bilder.
:wink:
Man får inte använda uttrycket pömsig i ett nationellt sammanhang :D

Har jag hört.. :wink:

Hoppas du sov gott Ulf, pömsig eller inte!
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Post by Hasse63 »

Det betyder "småtrött" de där andra är en skröna :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Post by poolio »

Hasse63 wrote:Det betyder "småtrött" de där andra är en skröna :wink:
Hörde om den där diskussionen för ett tag sen så jag saxade det här från susning.nu: :D
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Pömsig är ett uttryck som i vardagligt modernt språkbruk huvudsakligen betyder "smått sömnig på grund av
att klockan är mycket".
Att Pömsig enligt SAOL skulle betyda "sexuellt utmattad" stämmer inte. Ordet förekommer varken i
SAOL 11(http://spraakbanken.gu.se/lb/konk/, välj SAOL 11 som korpus) eller SAOL 12.

Åtminstone i Skåne har ordet två betydelser, oavsett vad någon ordbok (egentligen ordlista) säger:
Sexuellt utmattad eller småbarnstrött.
Pömsig betyder alltså om spädbarn den inneboende trötthet som de har och om man talar om vuxna eller
tonåringar betyder det den trötthet man får efter sexuell aktivitet. "
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Post by Amazon »

En fröjd för ögat! Vill ha ny lack på min med :?
Volvo P1200VB 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Fredag kväll och man börjar bli lite lätt pömsig. För mig är pömsig = trött och skola icke ihopablandas med "sexuell trötthet"... som iofs mycket väl och kanske högst troligt skola kunna uppstå senare under kvällens gång. Den som lever får se!
Amazon 1957
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Post by Rappel »

uffe ska du sälja pärlan? :shock: såg att den vara ute på blocket :|
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply