Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Uffe »

Mats Lysekil wrote:Hej Uffe !!! GRATTIS till priset !!
Håller med om att " klass blandningen" var osund.
(vågar jag mig på en petig komentar? vad tror du om att måla över fälg vikterna med svart, så att ögat inte dras dit ? )

Mvh Mats
Tackar så mycket och tack för påpekandet om vikterna Mats. Det får bli vinterns projekt, så tar jag hem 1:a priset 2009 :wink:
Amazon 1957
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by roberth »

Det är ju bara att säga grattis!
Din enormt fina bil är förtjänt av ett pris!
Borde du inte göra en enkom hylla för pokalen så du slipper ha den på elementet :wink:.
Det kanske blir fler priser som ska trängas :D
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Hasse63 »

Kul att höra att du fick 2:a pris, STORT GRATTIS :D

Hur långt ifrån är du första pris i en originaltävling?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Uffe »

Hasse63 wrote:Kul att höra att du fick 2:a pris, STORT GRATTIS :D

Hur långt ifrån är du första pris i en originaltävling?
Det beror nog bara på vilken konkurrensen är i den eventuella tävlingen. Definitionen på en riktig originalbil är ju, som vi alla vet, väldigt olika beroende på vem som tycker. Jag har definitivt inte några tävlingsambitioner. Men jag har å andra sidan en del att göra för att jag skall bli riktigt nöjd. Men, det tar jag efterhand. Vi kan ju börja med att lacka fälgvikterna :wink:
Amazon 1957
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by olman »

Grattis .. Varför inte balansera om fälgarna med vikterna på insidan ?? Gjorde det med mina breddade original. Blir lite mer klistervikter men man slipper se dom i alla fall.
Image
22134 VF
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Uffe »

olman wrote:Grattis .. Varför inte balansera om fälgarna med vikterna på insidan ?? Gjorde det med mina breddade original. Blir lite mer klistervikter men man slipper se dom i alla fall.
Ahaa! Är det så man skulle göra :oops: Jag, som var tvungen att jacka ur snobbringarna så att vikterna fick plats, har alltid undrat hur ni andra, med hela snobbringar, gjort? Jag har trott att ni inte balanserat överhuvudtaget. Man lär sig någonting nytt hela tiden :)
Amazon 1957
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by olman »

Blir ju lite mer vikter ju längre in man sätter dom . Men det kan det vara värt.
22134 VF
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Uffe »

Jag är, som ni kanske har förstått sedan innan, en man helt utan tålamod. En del av de lite sämre bitarna på min Amazon är lacken under midjelisten på dörrarna. Dessa har blivit omlackerade (tillsammans med framskärmarna) under årens lopp och inte så speciellt snyggt. Framskärmarna lackade jag om i våras och beslöt mig då för att låta dörrarna vara. Jag har försökt att polera bort diverse missar men har hela tiden sett och retat mig på detta. På Vallåkra var det fler än jag (domarna) som såg det och det tål jag bara inte :wink: Upp till Lackeraren i Ängelholm och komma överens, hem i garaget och 1 timme senare står bilen klar för lack. Varför vänta med saker och ting som kan göras NU?! Jag kommer nu också att lacka om bakstammen för att få bort en del sprickor och stenskott som retat mig. Dessutom slipper jag på så vis en ful tejpskarv. Är man petig eller ultrapetig?? Väntar med spänning och hoppas han blir klar innan nästa event "Lergökarally" i Ängelholm 30/8 :)

Avklädd bakdel
Image

En av flera sprickor. Här är det ursprungliga tenningen mellan plåtarna som slagit igenom. Inte så konstigt efter 50 år.
Image
Amazon 1957
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Hasse63 »

Sista bilden:

Det ska vara en synlig karosskarv där, liknande den under bakljusen. åtminstone är det så på "nyare" amazoner
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Uffe »

Hasse63 wrote:Sista bilden:

Det ska vara en synlig karosskarv där, liknande den under bakljusen. åtminstone är det så på "nyare" amazoner
Absolut riktigt Hasse, det är precis i skarven mellan plåtarna. Men, dessa plåtar är ju sedan tennspacklade från fabrik. Risken är stor att sprickan kommer igen en tid efter det att den nya lacken är lagd :(
Last edited by Uffe on Mon Aug 18, 2008 2:36 pm, edited 1 time in total.
Amazon 1957
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by 1211962 »

Grattis till priset skulle ha åkt ner men var sjuk så det blev inget
inte för att min bil skulle få nått pris men det hade varit kul att träffa er andra som är aktiva på forumet
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Uffe »

Uffe wrote:
Hasse63 wrote:Sista bilden:

Det ska vara en synlig karosskarv där, liknande den under bakljusen. åtminstone är det så på "nyare" amazoner
Absolut riktigt Hasse, det är precis i skarven mellan plåtarna. Men, dessa plåtar är ju sedan tennspacklade från fabrik. Risken är stor att sprickan kommer igen en tid efter det att den nya lacken är lagd :(
Läste ditt meddelande en gång till Hasse. Missförstod dig först...
Synlig karosskarv?? Jag hade det på min 64:a men denna 59:an har inte det. Denna har en tennspacklad skarv mellan plåtarna. Någon som vet?
Amazon 1957
AmazonDennis
Posts: 58
Joined: Fri Aug 01, 2008 3:17 pm
Location: Åled, Halmstad

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by AmazonDennis »

En Cab!!
Image[/quote]

Känner du honom som äger den? Det gör jag, han är stolt som en tupp! :D Jag var där oxå, men dock innan jag skaffat min amazon, kan rent av ha varit din fina som fick bägaren att rinna över så det blev amazon jakt igen... :)
Mvh

Dennis

Stolt ägare av en 67:a
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Lars Bd »

Uffe wrote:Jag hade det på min 64:a men denna 59:an har inte det.
Exakt så ska det vara, B16 vagnarna är mer påkostade.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Uffe »

Lars Bd wrote:
Uffe wrote:Jag hade det på min 64:a men denna 59:an har inte det.
Exakt så ska det vara, B16 vagnarna är mer påkostade.
Det var ju skönt att höra (från en man verkligen kan lita på). På båda sidorna har lacken spruckit och man ser en sättning längs hela skarven. Vi får väl se hur länge den nya lacken håller utan ny spricka :? Jag kan knappt bärga mig innan lacken är klar. Framifrån tycker jag min bil ser närapå ny ut nu och efter denna omlackering hoppas jag få samma effekt även bakifrån, även om jag får offra lite originallack till förmån för "pedanteri". Ett klart svårbedömt ställningstagande, tyckte jag. Kanske ett av dagens I-landsproblem :P
Amazon 1957
Post Reply