Page 1 of 1

Bromsluftningsshema efterlyses!!! HITTAT :-)

Posted: Sat Jun 09, 2007 2:34 pm
by Hasse63
Någon som vet och kan dela med sig i vilken ordning det skall luftas?

Jag har sett det beskrivet nånstans, men var?

Har för mig att man luftar de två övre fram först och sen bak, och sisst de övriga fyra fram.

Posted: Sat Jun 09, 2007 3:25 pm
by Amapola
Det är olika beroende på om man har enkrets- eller tvåkretsbromsar. Men bägge varianterna finns beskrivna här:
http://volvo1800pictures.com/document/v ... msar_2.pdf
Sidan 34. Dessutom finns beskrivning med bromsluftningsverktyg/apparat och manuell luftning.
/Krister

Posted: Sat Jun 09, 2007 5:03 pm
by Hasse63
Tänkte inte på att leta \"där\" :oops: Nu har jag klippt och klistrat lite till min och förhoppningsvis andras glädje.

Image

Image

Image

Image

Posted: Sat Jun 09, 2007 6:13 pm
by StefanM
jag har luftat åtskilliga tusen bilar efter fullständig renovering eller vätskebyte eller vad som helst. Har aldrig brytt mig om nån speciell turordning och det skulle vara intressant med nån vetenskaplig förklaring bakom behovet att lufta i en viss ordning............

Posted: Sat Jun 09, 2007 9:25 pm
by Hasse63
Stefan... hur har du gjort då? bakhjul och framåt eller?

Jag måste byta höger bak slang då den blivit en \"bakventil\" :evil: Det verkar då inte ligga på efter luftning men...

Posted: Sun Jun 10, 2007 2:25 pm
by StefanM
Tja jag börjar nog i det hörn jag står i för tillfället.............har aldrig haft nå problem med att börja fram eller bak eller vice versa. Det enda man får passa sig för är att trampa huvudcylindern i botten om det är tomt på vätska. Jag brukar ha en flaska med slang i nåt hörn och försiktigt pumpa med handen tills det börjar strömma vätska, sen gör jag så på alla hjulen och sen övergår jag till mer noggrann luftning.

Re:

Posted: Sun Jun 10, 2007 6:05 pm
by Spilloljan
StefanM wrote:jag har luftat åtskilliga tusen bilar efter fullständig renovering eller vätskebyte eller vad som helst. Har aldrig brytt mig om nån speciell turordning och det skulle vara intressant med nån vetenskaplig förklaring bakom behovet att lufta i en viss ordning............
Mja, jag vet inte om jag har haft otur men tvåkretsarna verkar vara lite kinkiga när det gäller luftningsordningen. Sen jag luftade alla nipplarna enligt verkstadsboken så blev känslan mindre svampig... Nåja huvudsaken det funkar för var och en så är det ju bra! :)

Posted: Sun Jun 10, 2007 7:22 pm
by brunberg
Följde luftningsschema 2-krets B20 och det blev bra, trots att den sista (nr.8), vänster fram har gått av. Har inte orkat borra ut det ännu. Jag har ju bara haft bilen sen 1994. Har tidigare luftat i \"fel\" ordning och det blir inte bra.

Posted: Sun Jun 10, 2007 7:48 pm
by Hasse63
Ok... Jag har nu luftat och pedalen känns stummare än någonsin. Förjde inte chemat då det innebär ett häl**** skruvande då jag bara har två pallbockar.

Har inte provkört än då jag upptäckte att höger drivaxel är sne/krokig då jag \"torrkörde\". Kan man ha monterat trumman fel, ne knappast :evil:

Re:

Posted: Sun Jun 10, 2007 9:04 pm
by Lars Bd
Hasse63 wrote:Kan man ha monterat trumman fel, ne knappast :evil:
Om kilen sitter för långt in och inte trumman är ordentligt dragen kan den sitta snett.
Drar man åt mer då förstör man trumman när kilen "klipper" upp kilspåret i trumman, plocka isär och kontrollera.
Det går att kolla kilplaceringen genom att bara ta loss centrummuttern och brickan, kilen ska nå ända fram till brickan annars är den för långt in.

Posted: Mon Jun 11, 2007 9:42 pm
by Hasse63
Kilen är där den ska vara dvs. mot brickan, så det får bli en annan axel.

Mycket som går imot mig nu :x

Posted: Mon Jun 11, 2007 10:46 pm
by QV
Eftersom jag har för stora lager så kan jag skänka dig en drivaxel. Problemet är som vanligt att man inte bor i närheten av varandra.

Har ett gäng axlar från M27 amazon duett (ej kombi). Skall vara samma till M30 om jag har läst listan rätt. Inget till ENV.

/Janne