Page 1 of 1

trögstyrd

Posted: Sun Jun 10, 2007 8:38 am
by hansand
Hej Mina vänner nån som känner igen problemet.
Min 66a är trög att lägga över i styrningen och så går den inte tillbaka riktigt i ratten till rakt fram, det är inga leder eller snäckan som är dålig.


Nån som vet vilken vinkel/vinklar jag skall ställa?

Toe in har jag ställt, det var det jag trodde att det var men det hjälpte inte.

Posted: Sun Jun 10, 2007 12:11 pm
by QV
Det låter som ett \"to in\" problem.

/Janne

Posted: Sun Jun 10, 2007 5:27 pm
by Amarace
Hur har du uteslutit alla leder?

Har precis samma problem med både 164:an o en 145:a, där är det då kulbultarna som gått torra och gör att det blir tungstyrt samt att den inte går tillbaka till raktframläge.

Vinkelmässigt är det väl Caster som gör att hjulen går tillbaka, jämför med en motorcykel med starkt lutande framgaffel jämfört med näsdtan ingen lutniung alls, den med liten lutning går inte tillbaka själv lika lätt medans den med stark lutning går tillbaka på en gång.

Posted: Sun Jun 10, 2007 7:54 pm
by Hasse63
Hjälpstyrarmen kan också gå tungt.

Posted: Mon Jun 11, 2007 5:41 am
by hansand
Läst i verkstadshandboken och era inlägg.
har jag fattat rätt då, Om jag lutar spindlarna bakåt så skall den bli mer lättstyrd och gå tillbaka till rakt framläge, om detta nu är felet på min bil.

Re:

Posted: Mon Jun 11, 2007 1:22 pm
by T.Fahlgren
hansand wrote:Läst i verkstadshandboken och era inlägg.
har jag fattat rätt då, Om jag lutar spindlarna bakåt så skall den bli mer lättstyrd och gå tillbaka till rakt framläge, om detta nu är felet på min bil.
ja, du har fårstått rätt. om det inte finns något annat fel så borde den bli mer lättstyrd och sträva mer rakt fram då du kör.

Posted: Tue Jun 12, 2007 9:27 am
by Micke_932
Läst i verkstadshandboken och era inlägg.
har jag fattat rätt då, Om jag lutar spindlarna bakåt så skall den bli mer lättstyrd och gå tillbaka till rakt framläge, om detta nu är felet på min bil.
Ja och nej, att spindeln lutar bakåt är för att göra bilen mera lättstyrd, så långt är allt gott och väl, men att hjulen strävar efter att peka frammåt har inget med spindelns lutning bakåt i sig att göra utan det beror på positivt förspång, dvs, spindelns rotationsaxel skall träffa marken framför hjulets rotationsaxel, öhh, det blev rörigt, rent praktiskt kan man göra det genom att sätta spindelns rotationsaxel vertikal och framför hjulets rotationsaxel, precis om hjulen på en kundvagn på maxi (eller annan valfri butik), men oftast så görs detta givetvis genom att spindelns axel lutas bakåt eftersom det gör bilen mera lättstyrd.

Dvs, spindeln behöver inte lutas bakåt för att hjulen ska sträva efter att peka frammåt men normalt så löser man det rent praktiskt på det viset.

Re:

Posted: Tue Jun 12, 2007 2:31 pm
by Hasse63
[quote="Micke_932"] precis om hjulen på en kundvagn på maxi (eller annan valfri butik), quote]

Sist jag var på Biltema så körde gumman en kundvagn sig gick på tvären, så det gäller inte dom då :?:






:lol: :lol: :lol: :wink: