plocka ut fjädrarna?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Autoholic
Posts: 41
Joined: Thu Mar 11, 2004 10:49 am
Location: Stockholm
Contact:

plocka ut fjädrarna?

Post by Autoholic »

tjena! plockade ut mina fjärdrar och dempare i helgen och det var ett jävla helvete... för det första hade ju allt rostat fasst och för det andrar va jag tvungen att kapa bort fjädrarna.
men nu när jag ska sätt in mina nya fjädrar och dämpare, hur ska jag gör? det var typ bara problem fram, där bak kunde jag skruva ihop fjädrarna och plocka ut dem.
och så var det så att båda \"dämpbanden\" bak hade gått av och festena va helt fasst rostade. någon som vet något bra särr att lossa dem eller måste jag kapa och skaffa nytt där med?
ska stoppa i sänkningsfjädrar så det underlättar väll lite i och med att de är kortare.
Grafitgrå 2dr amazon -66
-vinröd inredning
-b18 :(
Blå_Faran
Posts: 37
Joined: Sat Apr 10, 2004 9:39 am
Location: Österbotten i Finland

Fjädrar och stötdämpare

Post by Blå_Faran »

Halloj!!

Gör bara så här:
- Palla upp bilen ( iof borde den ju redan vara upp pallad)
- Skruva fast dämparen upptill
- Sätt dit fjädern, runt dämparen
- Sätt en domkraft under bärarmen och styr dämparen till rätt ställe på samma gång som du pumppar upp domkraften
- Skruva fast nedre delen av stötdämparen
- Skruva fast krängningshämmaren och kulleden
- Se så enkelt det var!!!

Och bilen blev förhoppningsvis lägre med dina nya fjädrar!!

MVH: Blå Faran Finland
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Fjäderbyte

Post by Blomquist »

Där fram har du redan tagit bort fjädrar och dämp. Återstår att lossa de skruvar som håller ihop det, antingen kapar du bultarna som håller ihop övre länkarmen med övre yttre länkarmsbussningen eller så tar du de fyra nedre, skaffa nya bult MED LÅSMUTTRAR och brickor om du inte redan har liggandes, sen går det lätt som en plätt. Efter att du har lurat in fjädern kan du försiktigt sänka ner bilen varpå det hela kommer i läge för att dra fast. Sen är det bara att skjuta in dämpet underifrån och dra fast. Ett tips är att vräka på med tunn tectyl i fjäderskålen i undre länkarmen efersom det alltid uppstår rost där, passa gärna på att spruta inne i tornet också när du ändå håller på. Där bak kan det vara läge för 5-56...
Post Reply