Min -65 automat [2011-08-06: BAKAXEL UTBYTT]

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: Min -65 automat [FÄRDIG 10-07-01, BILD PÅ SISTA SIDAN]

Post by AKK468 »

Rommeglass och minigolf :D vilken flashback till sjuttiotalet. Varma resor i päronens amazoncombi...
If it works, don't fix it.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Min -65 automat [FÄRDIG 10-07-01, BILD PÅ SISTA SIDAN]

Post by brorsan »

AKK468 wrote:Rommeglass och minigolf :D vilken flashback till sjuttiotalet. Varma resor i päronens amazoncombi...
Haha japp! En klassiker om man är från trakterna... är själv från Djurmo i grunden ;)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Min -65 automat [FÄRDIG 10-07-01, BILD PÅ SISTA SIDAN]

Post by brorsan »

Idag hittade jag ett gammalt takräcke jag hade på min första amazon för 15 år sedan. Det skulle så klart monteras :D

Image

Image

Image

Slänger in en bild på 25-kronorshögtalarna också ;)

Image
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Min -65 automat [FÄRDIG 10-07-01, BILD PÅ SISTA SIDAN]

Post by brorsan »

Idag blev det en vända till garaget för att fixa fönsterhissen vänster bak och börja kika på låsen. Fönsterhissen var enkelt fixat, låsningen mellan kedjan och skenan var borta så jag konstruerade en ny. Sen började kika på låset höger bak. Kom så långt att jag såg felet ligger i själva låskistan. Rejält med glapp mellan låsknappsmekanismen och delen staget som går till knappen man öppnar dörren med. Hann aldrig skruva bort det, lyckades med konststycket att skära bort en bit av höger pekfinger när jag pillade med lite annat :oops: Så nu är man handikapp nån dag... ialla fall, är det nån som sitter på en bild hur låskistan ser ut inuti? Eller tips på hur man ska fixa glappet?
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Min -65 automat [FÄRDIG 10-07-01, BILD PÅ SISTA SIDAN]

Post by brorsan »

Nu har jag äntligen fått tummen ur och blästrat samt lacka orginalfälgarna :) Ska köpa biltemas snobbringar till tänkte jag, är ju helrätt pris på dom... Men först gäller det att få tag på däck! Finns inte många alternativ om man vill ha tag på 165R15 :(

Slänger in en bild på fälgarna, en grundad och en färdig:

Image
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Min -65 automat [FÄRDIG 10-07-01, BILD PÅ SISTA SIDAN]

Post by brorsan »

Nu har jag bestämt mig för att göra mig av med lamelldiffen, fel utväxling (4,56) gör att bilen varvar för mycket, så nu ska orginalaxeln på bilen! Bör bli lite skillnad med 4,10 och 15" hjul jämfört med nu...

Men först ska orginalaxeln penselrenoveras ;) Den är fräsch i alla lager, så jag nöjer mig med färg faktiskt... För tillfället ser den för taskig ut:

Image

Image
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Min -65 automat [FÄRDIG 10-07-01, BILD PÅ SISTA SIDAN]

Post by QV »

Du får väll kombinera det bästa av två världar. 4.10 med lamelldiff!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Min -65 automat [FÄRDIG 10-07-01, BILD PÅ SISTA SIDAN]

Post by brorsan »

Om jag byter utväxling så måste jag ju chimsa om allt igen... :( Skulle tänkt på det innan jag böt lagren på diffaxeln.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Min -65 automat [FÄRDIG 10-07-01, BILD PÅ SISTA SIDAN]

Post by brorsan »

Nu har jag slipat av och målat om orginalaxeln :) Det var en hel del slipjobb med tanke på hur rostig axeln var... tyvärr får ju inte axeln plats i blästerskåpet, så det fick bli sliptrissa för att få bort rosten! Kåpan är dock blästrad och målad med fälgfärg, resten av axeln fick ett par lager av hammarlack. Ingen färg jag egentligen tycker om, men eftersom det var svårt att få 100% av rosten och jag fick en burk gratis så fick det bli den. Lite bilder: (kass mobilkamera)

Image

Image

Image
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Min -65 automat [FÄRDIG 10-07-01, BILD PÅ SISTA SIDAN]

Post by brorsan »

Slänger in en vinterbild också :)

Image
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Min -65 automat [INREDNINGEN PÅBÖRJAD, BILDER PÅ SIDA 6]

Post by brorsan »

I helgen började jag klippa till isolering (8mm på rulle från mekonomen) och mattor (nålfiltsmatta), betydligt mer jobb än man tror om man ska få det bra... var ganska noga, vilket gör att jag slipper skruva eller limma fast mattorna. Har bara hunnit med kardantunneln (enda stället som behövdes limmas) och förarplatsen än (glömde ta kort på förarplatsen), men jag har skurit till mattan som ska ligga på passagerarsidan... passade även på att ta bort luftrännan som går från värmepaketet till baksätet, bättre att få ut värmen vid mina fötter ;)

Ett par bilder:

Färdigskuren matta vid föraren:
Image

Kardantunneln:
Image
Image
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Min -65 automat [INREDNINGEN PÅBÖRJAD, BILDER PÅ SIDA 6]

Post by brorsan »

Trist när ingen kommenterar, men jag kör väl på min monolog ändå :D Gjorde ett ryck på lunchen och fick i mattan på passagerarsidan nu också, blev ett par bilder med mobilkameran... ska finjusteras lite, men hann inte med nåt mer på 45 minuter ;)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nu är det bara bakgolvet kvar... och att få ditt papp-bitarna framför a-stolparna!
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Min -65 automat [INREDNINGEN PÅBÖRJAD, BILDER PÅ SIDA 6]

Post by Amazonsport »

Jag ska kommentera.. :D Tycker det är härligt att se bilder inte bara på strikt originalutförande utan även som din golvmatta nu som är en snygg budgetlösning bara man har lite vilja. Men du har alltså ingen ljuddämpning under mattan? Hade jag varit som dig så hade jag målat golvet innan jah monterade mattan också, allt för att hålla fukten borta från plåten.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Min -65 automat [INREDNINGEN PÅBÖRJAD, BILDER PÅ SIDA 6]

Post by QV »

Mycket monolog blir det. Kolla på min tråd med 38000 visningar och 160 inlägg som inte är gjorda av mig.
Vill man ha måga komentarer så är inte originalrenoveringar rätt del i forumet. Vi sitter mest och läser och begrundar. Men snart kommer dina jobb att synas i fler bilar :P det är en belöning det också.

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Min -65 automat [INREDNINGEN PÅBÖRJAD, BILDER PÅ SIDA 6]

Post by brorsan »

Amazonsport: Jodå, som jag skrev tidigare så köpte jag 8mm isolering på rulle. Tycker det var lagom tjocklek och det dämpar ljudet ganska bra :) Syns inte på bilderna, men det ligger under mattan... Sen är inte golvet i så dåligt skick som det ser ut, det mesta av det som ser ut som ytrost är gammal asfaltsmatta som ligger kvar. Skulle jag vilja måla det ändå nån gång så är mattorna som sagt bara ilagda, så dom är enkla att ta ur igen :)

QV: Jo, så är det väl... :)

Är det förresten nån som vet hur torpedpappen ska sitta fast? Är den skruvad orginal? Har bytt plåten på min och det satt ingen papp där från början så jag har ingen aning... funderar på att fästa pappen med butyltejp, borde ju fungera.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Post Reply