Min -65 automat [2011-08-06: BAKAXEL UTBYTT]

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Min -65 automat [2011-08-06: BAKAXEL UTBYTT]

Post by brorsan »

Nu börjar pärlan bli bruksfärdig! :) Köpte den för c:a 3 månader sen för 8000:- och har spenderat nästan 7000:- i delar och lagt ner en hel del jobb för att få den vägduglig. När jag köpte den hade den varit sparsamt använd i några år, så det var en del som behövdes göras. Började med att totalrenovera bromsarna för att sedan rostlaga (se denna tråd http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=5694) och nu slutligen justera in motorn, byta förgasare och fixa bakaxelupphängningen. Den är nybesiktad så nu går den i 24 månader framåt :)

Stannade kvar efter jobbet idag och byggde en amerikabåge av gamla säng-medar. Kofångaren fram såg så tom ut utan hornen... Hela kofångaren ska bytas mot en fräschare när jag får tag på en.

Lite bilder:

Image

Image

Image

Image

Tanken är att den ska behållas i bruksskick, så jag vågar använda den som bruksbil :)

EDIT: Fixade bilderna nu....
Last edited by brorsan on Sat Aug 06, 2011 2:39 pm, edited 10 times in total.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

Ja den bilen tror jag jag såg på blocket en gång i tiden.
Den ser ju fin ut :)

Får man se lite bilder på inredning och motor nångång då?
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Post by brorsan »

Jodå, det kommer... :) den är plåtren inuti för närvarande, då det mesta av mattorna var rent mögel. Ska lägga i nya mattor och tvätta stolar och sånt innan jag hade tänkt ta kort. Motorrummet ska få sig en rejäl avfettning, det ser för taskigt ut just nu ;)

Men först av allt ska dom hemska hjulen bort! Ska ha tag på orginal plåtfälgar hade jag tänkt... dom där ballongdäcken gör mig nästan illamående ;)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Post by brorsan »

Har för en spottstyver fått tag på en uppsättning fälgar som jag trodde var orginal. Men det visade sig vara 2st pv-fälgar (VO670429) och två st duettfälgar (VO670450). Aja, dom passar väl rent fysiskt och efter jag breddat dom till 5.5\" så kommer dom nog bli riktigt snygga :)

Mer bilder kommer, ska slänga upp några före-bilder på motorrummet och inredningen, semestern börjar nalkas och då hade jag väl tänkt få tummen ur och göre klart både motorrum och inredningen :)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

Låter bra de 8)
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Post by brorsan »

Här kommer en bild på motorrummet som det såg ut igår kväll innan nya toppackningen var på plats. Kommer mer och bättre bilder snart :)

Image

Lite trasiga grejor...

Image

Image
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Tja ser sakerna ut så där är det nog högst rimligt att motorn går lite dåligt efter packningsbytet..
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

ta bort allt och gör de fint :P
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Post by brorsan »

Några bilder på inredning och motorrummet efter jag satt ihop den igen :)

Image

Image

Image

Image
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
klemenz
Posts: 50
Joined: Sat Sep 17, 2005 10:48 am

Post by klemenz »

men hur gjorde du med de pruckna insuget då?? satte du bara tillbaka de :shock: eller har jag missat nån bild :P
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re:

Post by brorsan »

klemenz wrote:men hur gjorde du med de pruckna insuget då?? satte du bara tillbaka de :shock: eller har jag missat nån bild :P
Hehe nä, hade ett annat grenrör liggandes.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Post by brorsan »

Nya bilder! Har sänkt den och däckat om till vintersulor... ser betydligt bättre tycker jag :)

Image
Image
Image
Image
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Post by hero »

konstigt att ingen har hållit med dig :P
Då får jag bli den första!
Nice work!
Händer nått mer med den i vinter?
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Post by olman »

Helrätt stuk !!!
22134 VF
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Min -65 automat [NYA BILDER 07-10-03]

Post by brorsan »

Tackar! Stuket är än så länge oförändrat ;)

Jodå, har hänt lite under vintern, men det är mest småmek. Imorgon däremot är det dags att plocka fram svetsen igen och ta tag i återstående rosten så jag kan göra den redo för en omlackering till sommarn. Blanksvart ska den bli med ljusbrun inredning (vinylen på instrumentbrädan inkluderad!). Efter det är det dags att bygga på motorn. Har äntligen bestämt för att det får bli en överladdad B20 med 9-5 turbo och Megasquirt-sprut. Detta har jag nyss hjälpt en kompis med och resultatet blev över förväntan :D Växellådan får bli en sprillans ZF4HP22 som jag råkat snubbla över gratis ;)

Styrservo är inplanerat, har dock inte bestämmt mig om det får bli ett elektriskt servo från erenault eller om jag ska hålla tidsandan med ett servo från en 164a. Det märks till sommarn ;)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Post Reply