Konstigt ljud

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
Röda baronen
Posts: 9
Joined: Mon Mar 01, 2004 6:58 pm
Location: Uppsala

Konstigt ljud

Post by Röda baronen »

Hej!
Jag har ett konstigt ljud från som kommer någonstans från vänster hjulhus (eller därikring). Det låter som en knarrande dörr i lägre hastigheter när bilen gungar lite. Det kommer och går och ibland låter det extremt mycket medan ibland inget alls.
Någon som har en idé?

/Janne
Amazon 67:a
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

En spindelled på väg att ge upp kanske, prova med att spruta in olja under gummidamasken på nedre spindelleden.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Röda baronen
Posts: 9
Joined: Mon Mar 01, 2004 6:58 pm
Location: Uppsala

Post by Röda baronen »

Tack för svaret, ska kolla det. Vad händer egentligen om spindelleden ger upp? Jag är ganska kass på att meka så jag måste nog lämna in den. Om det är spindelleden bör det göras snarast?
/Janne
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Ger den upp helt separerar bärarmen och hjulspindeln.
Dvs hjulet lossnar och bärarmen åker i backen, vid högre hastighet och mötande trafik kan mycket otrevliga saker inträffa.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Det som oftast händer när en spindelled går torr är att den till slut skär fast så man inte kan styra, dock brukar man innan det ha märkt det och bytt ut den. Men det går tyngre o tyngre o styra samt att det knarrar när det fjädrar el då man svänger. Dom kan även bli glapp och ramla isär.

Om det knarrar så brukar jag helt brutalt borra ett hål och gänga fast en smörjnippel (om det inte går att gänga fast pga att det är för lite utrymme till kulbulten så svetsar jag fast en mutter först). Då kan man smörja lite då och då och det brukar gå till sig.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Röda baronen
Posts: 9
Joined: Mon Mar 01, 2004 6:58 pm
Location: Uppsala

Post by Röda baronen »

Jag tror jag ringer en verkstad i morgon, det känns lite för avancerat för mig. Tack för hjälpen iallafall.
Post Reply