Shifts 65a | Nya bilder sid 7

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Shifts 65a

Post by John »

Härligt att få ihop motorn :D
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Shifts 65a

Post by Shift »

Fästbultarna till mina Albergspeglar var bättre begagnade, och denna var den längsta. Så jag borrade bort dom och gängade hål istället. Blir ju inte original, men det funkar lika bra. Sen är det millimetergäng också, så dubbelhädning på en och samma kväll.

Annars har jag i dag handlat rotor (den förra jag köpte var av fel modell) och lite vakuumslang. Snart blir garaget ledigt och då kommer jag igång på riktigt ;)

Image

Image
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Shifts 65a

Post by Shift »

Just nu känns det som att jag bara står och stampar, men det blir lite småpill varje dag.

Har rostskyddat bakre stötfångarne, och nästa grej blir tanken som ska få sig en omgång.
Image
Det som inte går att laga går att skruva sönder
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Re: Shifts 65a

Post by amazon_1967 »

hur rostskyddar man dom på bästa vis? stötfångarna altså!
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Shifts 65a

Post by Amakombi »

en metod är, på insidan med något tunnflytande rostskydd först och sedan nån tjockare underredsmassa ovanpå.
på utsidan kostant rengöring!

förr i tiden fanns även olika fett man kunde stryka på utsidan vid tex vintertid.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Shifts 65a

Post by Shift »

Jag körde med hammarlack på stagen, sen underredsmassa på fångarn.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
amazon123gt
Posts: 138
Joined: Tue Jul 18, 2006 9:36 pm
Location: Helsingborg

Re: Shifts 65a

Post by amazon123gt »

:D Har lärt mig av alla duktiga amazonister här på forumet följande saker angående återmontering av stötfångare:Att det är mycket enklare att demontera av bärjärnen och stötfångardelarna,sedan börja att montera på bärjärnen på bilen,sedan resten.Detta för att minska risken för lackskador samt att tex en framstötfängare med xtraljus är ju ganska tung att ligga och hålla själv(om man nu inte har starka kompisar)Har själv förra veckan monterat fram stötfångaren på min amazon.med nymålade bärjärn(svarta) :mrgreen:
klöver kung
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Shifts 65a

Post by Shift »

Nu är bakluckan klar i alla fall. Blir väl seriös lack lite längre fram, men nu är det bara det mekaniska som är prio. Blev ett besök hos VP i fredags, så nu har jag handlat lite muttrar och grejer som hindrat mig från att fortsätta. I övrigt går det segt i väntan på ledigt garage.

Image
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Shifts 65a

Post by Shift »

OBS, jättedåliga bilder! Ska ta ner superkameran i morgon och ge er bättre uppdatering.

I fredags fick jag äntligen in bilen i garaget, så nu har jag börjat lorta på riktigt. Men jag måste nämna mina utomordentligt duktiga vänner som hjälper till vid tillfälle. Har i väntan på garage (3 år :shock:) lackat, köpt nytt, renoverat och putsat upp delar som nu bara är att skruva på. Men som vi vet så tar saker längre tid än väntat, med fastrostade skruvar och saker som går sönder. Besiktning är bokad 22 mars, hoppas jag hinner bara. Det här har hänt sedan i fredags i alla fall.

Bytt framvagn
Monterat backspegel/dörrspegel
Målat motorutrymmet
Bytt strålkastare
Bytt ena blinkersen
Bytt bromshuvudcylinder
Bytt kopplingscylinder
Dragit nya bromsrör fram
Slängt ur risig elfläkt
Monterat kylare
Sänkt i motor och låda
Bytt tändspole
Tagit bort expansionskärl
Monterat tutor
Bytt baklucka och regplåt
Monterat tank och bytt tankgummit
Tagit av ok och skivor från framvagnen som satt på (blev utbytt mot en renoverad)
Byt backar och hjulcylinder på ena bakbromsen (tar andra i morgon)
Rivit ur massa onödig el

Ny hjulcylinder, nya backar, rengjort och rostskyddat.
Image

"Nya" framvagnen
Image

Lite rostlagning :(
Image

Inredningen tar jag tag i efter besiktningen. Har fina svarta säten och lite planer för interiören.
Image
Det som inte går att laga går att skruva sönder
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Shifts 65a

Post by John »

Härligt med garage :D
Är det mycket rost att laga eller är det bara golvet som är dåligt?
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
amazon123gt
Posts: 138
Joined: Tue Jul 18, 2006 9:36 pm
Location: Helsingborg

Re: Shifts 65a

Post by amazon123gt »

:D Imponerande arbete du lägger ner.Ännu en hjälte som räddar en amazon från skroten.... :mrgreen:
klöver kung
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Shifts 65a

Post by hakano »

Shift wrote:Ska fixa till de brutna bildlänkarna på förgående sidor någon dag!

*Väntar o väntar*
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Shifts 65a

Post by Shift »

Tack amazon123gt! Den mesta rosten är uppsvetsad, dock en del fullagningar av förra ägaren, så det får jag fixa i sommar. Golv och en balk är det enda som allvarligt, det bilen har saknat är egentligen delar. Skulle fota med finkameran i dag, men minneskortläsaren är bortflugen. Får bli att leta lite mer i morgon.

Idag har jag:

Fixat andra bakbromsen, med nya backar och hjulcylinder.
Dragit mer bromsrör
Dragit ner bränsleledning som ska bytas
Kopplat in kablar till motor, växellåda och sånt
Börjat montera dragkrok
Småskruvat lite på sånt man blir att småskruva på :)
Det som inte går att laga går att skruva sönder
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Shifts 65a

Post by QV »

Blir det DOT5 i bilen (silicon) eller skall du bli en sån som säger "att byta vart annat år är inga bekymmer" :D

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Shifts 65a

Post by Shift »

Sugen på DOT 5, men huvudcylindern har stått med "vanlig" vätska. Den var nyinköpt när jag tog över bilen, men det var vätska i redan. I övrigt är alla bromsrör dragna nu, och frambromsarna har fått sig en översyn. Kofångaren bak är monterad och ni som är observanta ser att jag har vänt backarna fel på den tidigare bromsbilden, men det är numera i sin ordning.

Förlåt för jättedåliga mobilkamerabilder!

Ska nog unna mig helt nya ok till sommaren. De är ju inte så fasligt dyra med tanke på vad man får.
Image

Började att rubba lacken lite, och det gick fantastiskt lätt att få bort den vita oxiden.
Image

Motorutrymmet är numera svart och fint, och de flesta grejerna är på plats. Inte för att mina bilder avslöjar så mycket, men men.
Image
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Post Reply