Övre bärarm fram vek sig
-
- Posts: 113
- Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm
Övre bärarm fram vek sig
Körde som tur var med knappt rull på bilen när det kändes som punka eller lossnade hjul. Höger framhjul lutade inåt och hade åkt upp en bit i hjulhuset. Mörker! Det ser ut som att övre bärarmen pga den otrevliga rosten vikt sig...
Var hittar man nya såna? Svårt kanske. Brukar andra grejer paja samtidigt?
Var hittar man nya såna? Svårt kanske. Brukar andra grejer paja samtidigt?
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Original 4-växlat är bäst!
Volvo kanske har eller någon annonsplats.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
-
- Posts: 113
- Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm
Är det vanligt att de ger med sig? Bilen från 62 är ganska rostfri annars.
Och är det olika bärarmar på olika årsmodeller eller passar alla från både combi o sedan?
Och är det olika bärarmar på olika årsmodeller eller passar alla från både combi o sedan?
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Original 4-växlat är bäst!
-
- Posts: 115
- Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm
på min gamla -62 amazon så gick vänster nedre a-arm av i bakant.
gjortde en sk 180 reverse på en parkering, på vintern! då hörde jag nånting skrapa i under bilen så jag gick ut och kollade och fick se att hjulet lutade inåt och a-armen var av.
dock så var den sänkt så den låg på genomslagsgummina. a-armen hade troligtvis blivit utmattad av alla gropiga vägar.
gjortde en sk 180 reverse på en parkering, på vintern! då hörde jag nånting skrapa i under bilen så jag gick ut och kollade och fick se att hjulet lutade inåt och a-armen var av.
dock så var den sänkt så den låg på genomslagsgummina. a-armen hade troligtvis blivit utmattad av alla gropiga vägar.
Amazon -65 TIC
-
- Posts: 113
- Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm
Jag lyckades på tomgången på ettan köra 4 km till min meck som säkert fixar den. Jag hade tur att det bara var högersvängar för att svänga vänster gick inte alls.
Ändrad av Lars Bd pga inehåll som inte är tillåtet.
Ändrad av Lars Bd pga inehåll som inte är tillåtet.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Original 4-växlat är bäst!
Övre länkarm
Det är samma övre länkarm på alla, nedre är det annat med. Du bör kolla de övriga länkarmarna noggrant efter gravrost. En knäckt länkarm är direkt livsfarligt både för dig själv och dina medtrafikanter. När du ändå kollar så försök att bilda dig en uppfattning om skicket på \"tornet\" där övre länkarm fäster, tornet är en rostfälla både på Amz och 140, kan se ok ut men dom rostar ibland inifrån...
210 -64, 223 -68
-
- Posts: 113
- Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm
Ja, jag förstår faran. När den här bärarmen vek sig hade jag precis rullat iväg, farten var kanske 10 km/h. Hade jag kört 110 hade det säkert gått illa, hjulet hade åkt upp helt under hjulhuset. Då kanske man hade strukit med.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Original 4-växlat är bäst!
-
- Posts: 113
- Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm
Ja, jag förstår faran. När den här bärarmen vek sig hade jag precis rullat iväg, farten var kanske 10 km/h. Hade jag kört 110 hade det säkert gått illa, hjulet hade åkt upp helt under hjulhuset. Då kanske man hade strukit med.
Bilen står hos grannen som har bilverkstad och fixar allt på både den här veteranen och min nyare Volvo. Han hade en bärarm \"på gång\" men visste inte när.
Bilen står hos grannen som har bilverkstad och fixar allt på både den här veteranen och min nyare Volvo. Han hade en bärarm \"på gång\" men visste inte när.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Original 4-växlat är bäst!
-
- Posts: 113
- Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm
nix pix
Det finns 2 modeller av övre bärarm, tror att det kom en ny modell 1965. När man övergick till de icke smörjbara spindellederna ändrades fästhålen på bärarmarna också om jag förstod det rätt. Den nyare modellen passar på 62an men då måste man ha rätt spindelled också.
Av nån anledning har jag den nyare modellen på vänster sida på min 63a.
Har dock fått 2 fina av rätt modell som ska blästras och monteras....nån gång.
Av nån anledning har jag den nyare modellen på vänster sida på min 63a.
Har dock fått 2 fina av rätt modell som ska blästras och monteras....nån gång.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
-
- Posts: 113
- Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm
Nu har jag givit upp det här. Bilen är i bra skick men nu blir det dollyvagn till skroten och pressning till mindre kub. Jag kan ju inte ha biljäveln till nåt ändå. Observera att detta inte är en annons.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Original 4-växlat är bäst!
Så ingen av de 5-6 kompletta framvagnarna som ligger ute på blocket är kvar?
Volvo har nya bärarmar är det något fel på dom eller dessa http://www.lagabasen.se/resultatb.aspx? ... elkod=7012 ?
Volvo har nya bärarmar är det något fel på dom eller dessa http://www.lagabasen.se/resultatb.aspx? ... elkod=7012 ?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Länkarmar
Så har man bara att ursäkta att man suttit här och blåljugit på forumet. Skam till sägandes hade jag ju konkreta fakta i min egen samling. På bilagd bild ses tydligt skillnaden på bärarmarna, som ABSOLUT finns i två utföranden. Vid mitt jämförande kunde jag dock förstå hur det kunde komma sig att jag kunnat montera nyare på gammal framvagn, det är åt andra hållet det inte går. Hålet till länkarmsbussningen i den äldre är för litet för självdestruktivt utförande som är fetare. Hoppas Fender King inte skrotat sin sällsynta 62:a kombi. För att vara ännu mer tydlig är det alltså tidigt utförande målad i vackert lindblomsgrönt som ligger ovanpå nyare variant (65-).
210 -64, 223 -68
-
- Posts: 113
- Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm
Tjo.
Jag fick tag i bärarmar från en skrot i Falun. DEn nyare bilen fick turboras för andra gången så jag fick kostra på den först, 9 tusen gick det roliga på.
Den här skroten i Falun var bra att ha att göra med, de hade nya värmefläktar till 945 AC för 1200, Volvo tar 2100 och beg på skrot begär de mellan 550 och 1000 för.
Bärarmarna tog han en hundring styck för så jag köpte två, jag byter den vänstra också på en gång. De jag fick var som nya, jag hävde ändå på både rostskyddsfärg och body på dem. Är de av nyare modell så passar de väl i alla fall om jag fattat rätt. Höger och vänster övre bärarm är lika enligt skroten. Han hade två bärarmar till om nån behöver.
Och nån skrotning av min rödvita racer kommer inte på fråga!
Jag fick tag i bärarmar från en skrot i Falun. DEn nyare bilen fick turboras för andra gången så jag fick kostra på den först, 9 tusen gick det roliga på.
Den här skroten i Falun var bra att ha att göra med, de hade nya värmefläktar till 945 AC för 1200, Volvo tar 2100 och beg på skrot begär de mellan 550 och 1000 för.
Bärarmarna tog han en hundring styck för så jag köpte två, jag byter den vänstra också på en gång. De jag fick var som nya, jag hävde ändå på både rostskyddsfärg och body på dem. Är de av nyare modell så passar de väl i alla fall om jag fattat rätt. Höger och vänster övre bärarm är lika enligt skroten. Han hade två bärarmar till om nån behöver.
Och nån skrotning av min rödvita racer kommer inte på fråga!
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Original 4-växlat är bäst!