Amazon -66:a

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Marlboroman
Posts: 21
Joined: Mon Jul 23, 2007 10:15 pm
Location: Sandviken

Amazon -66:a

Post by Marlboroman »

Köpte för många år sen en Amazon -66:a (favorit) av morfar, hans fru hade den som pendlarbil till och från Umeå tills hon köpte en 740. Från början satt det B18 och 3 pet med osynkad etta. Men det byttes senare mot en B20 och overdrive, har dock orginalmotor + låda kvar.

Från början skulle den orginalrenoveras, men de planerna har slagits ur hågen, utan nu lutar det mer åt försiktig ombyggnation. Än så länge är projektet i planeringsstadiet. Har förvisso varit i det stadiet i snart 10 år :oops: Men i vinter, då s-k-a det börja hända nånting. Men det som är tänkt att göras är i korta drag:

*Omlackering, den ska bli vit igen, dock inte pärlvit som den är nu
*Större fälgar, ingen aning om vad riktigt än, men minst 17\"
*Vässad B20 (vet inte så mycket om den, förutom att den byggdes för Volvo-cupen(?) i slutet på 80-talet av min far och en bekant till honom. Precis när de hade byggt klart bilen, och startat motorn så såldes bilen av för mig okänd anledning, men motorn vart kvar)

Sen tillkommer naturligtvis självklara saker som sänkning, rensa bort emblem och liknande. Byta ratt till nå vettigare :lol: Må vara att \"bussratten\" är nåt som hör till, men nej... :D Nån lite vassare stereo än Blaupunkt bandaren från det mörka 80-talet (dock finns 2 boosters :D och 7 högtalare av 6 olika märken). Dock ska jag inte på med en massa plast i stil med ankstjärt och såna saker. Vi får se vad som händer. I vilket fall så lär jag börja med karossen, då det finns en del rost att ta hant om. Dessutom lär kanske ena bakskärmen riktas efter ett missöde under tiden morfar ägde den.

Image

http://www.boostedbadger.nu/bilder/amazon2.jpg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/amazon3.jpg
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Låter skoj! Men fler bilder :D
Det som inte går att laga går att skruva sönder
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Sitter det SAAB V4-stolar i den?
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Marlboroman
Posts: 21
Joined: Mon Jul 23, 2007 10:15 pm
Location: Sandviken

Post by Marlboroman »

Shift: Kommer nog kanske nästa vecka, ska försöka starta den då och backa ut den,lär röja lite i garaget.

parbring: Nackstöden vet jag är V4, men stolarna ska va orginal.
Marlboroman
Posts: 21
Joined: Mon Jul 23, 2007 10:15 pm
Location: Sandviken

Re: Amazon -66:a

Post by Marlboroman »

Image

Såhär lite över 4 år efter att jag utlovade bilder så kommer dem till slut. Har efter många om och men äntligen börjat komma igång med amazonen och tanken är att vintern ska ägnas åt att få den i skick igen.

Image

Sitter dekaler kvar från tiden när denna Amazon gick i trakterna av Umeå. Faktum var att den var en bruksbil ända fram till att jag köpte den.

Image

Att den gick som bruksbil har gjort att den utrustats med B20 och överväxel när original B18 skar pga läckande motorvärmare. Den motorn och original 3-pet med osynkad 1:a finns kvar.

Image

Fronten plockades av 99/00 och jag började skrapa underredsmassa och morfars hemmablandade underredsbehandling som bestog och tjära, linolja har jag för mig och någon restprodukt från ett pappersverk som skulle penslas på och sedan skulle man köra på grusväg så blandningen kunde suga åt sig grus och torka och för att gruset skull tjäna som slitskydd..? Funkade dock sisådär kan man väl säga.

Image

Maskinrummet. Inte så mycket att orda om, en skapligt nyrenoverad B20 som spann som en katt sist den gick i alla fall. Men det är många år sedan nu. Får väl se hur det blir vid uppstart.

Image

Långspak ska man ha i en Amazon :D Lite speciellt att vänja sig vid att växla med när man är van vid moderna bilar :D

Image

Bandspelaren kommer att försvinna i et senare skede till förmån för någonting nyare. Lär aldrig bli något större stereobygge i denna, men något bättre än nuvarande ska i alla fall i.

Image

Högtalarna bak om dem extra bromsljusen ska bort i ett senare skede.

Image

Även nackstöden från Saab V4 ska bort, även dem monterade pga bruksvärdet nån gång i tiden.

Image

Förutom en hel del rost som ska bort så ska även denna bula bland annat tas bort. Bland det sista morfar gjorde innan han sålde den var att backa på stativet på traktorn. Men om det är möjligt får någon kunnig i ämnet uttala sig om. Möjligheten att få bort bulan + övriga sakor relaterat till den bestämmer ju ambitionsnivån en hel del.

Planen är att den ska rostlagas och fixas till mekaniskt samt lackas om. Den kommer bli vit igen, men inte pärlvit som den är nu. Kommer inte bli några större utseendemässiga ändringar, inga breddningar eller sånt. Ett par saker ska rensas. Sänkning och schyssta fälgar. Liten lagom stereo så man kan poppa lite Kim Wilde eller så finns med i planeringen. Finns planer på vassare maskin och omsydd inredning också, men får väl se. Målet är att bygga en frän vit Amazon, som jag vill ha den.

Image

Har varit och investerar i lite plåt för att börja kunna svetsa upp framänden, skärmkanterna bak samt en gummilist till bagageluckan.

Image

Höll på och snokade runt i den litteratur kring Amazon jag har för att bringa klarhet i en diskussion. Då öppnar jag en rephandbok och finner denna hälsning från morfar som han skrev en av dem sista gångerna jag träffade honom innan han förlorade kampen mot cancern 2001. Han påverkade mitt intresse för bilar mycket och var bland annat den som lärde mig att köra bil. Fick öva i hans röda duett epa, men dem andra bilarna i samlingen fick jag inte prova, förutom amazonen jag sedemera köpte. Har inte riktigt bestämt hur än, men på något vis kommer bilen när den är klar tillägnas hans minne.

Image
Invetserat i vita blinkers fram...

Image
...samt en uppsättning 40mm sänkfjädrar. Det ska köpas stötdämpare och nya bussningar till hösten så att upphängningen kan gås igenom helt. Chassiesättningen nu med vanliga fjädrar, tveksamma dämpare och torrspruckna bussningar kan väl sägas vara mjuk... :D

Image

Efter 7 krångel och 8 förseningar så hamnade den till slut på trailern :) Varit väntan på att garageplatsen skulle bli klar och att farsan skulle ha tid at hjälpa till med transporten. Var en del krångel med försvunna spännband och en försvunnen vev till vinchen på vagnen, men allt löstes och iväg for vi.

Image

Efter att ha blivit tvättad för första gången sen hösten 1999(!) så lyckades vi knuffa i den i garaget. Bromsarna ligger åt lite vilket gav ett enormt rullmotstånd. Hade jag tänkt hela vägen så hade jag tankat upp den och satt i batteriet. För trots att det var flera år sedan den startades senast så hostade den till på andra försöket och på det tedje så spann den igång och gick lite rassligt i början, men efter 30 sekunder så spann den lika mjukt som förr. Den startades dock inte förrens ett par timmar efter att den rullades in... Är ju så när man kommer på dem bra ideerna i efterhand :D

Och det är väl i stort sett det som hänt fram tills nu. Har ju bytt batteri, fläktrem och slangar för driftsäkerhetens skull. Som det ser ut just nu så rä väl tanken att börja ge sig på att byta ut torpedsidor och skärmbalkarna fram bara jag lyckas måta ut hur det ska kapas för balkarna. Bromsarna ska renoveras dem med. Även en hel del eldragning ska göras om och sen kan man försöka få den igenom besiktningen.
Marlboroman
Posts: 21
Joined: Mon Jul 23, 2007 10:15 pm
Location: Sandviken

Re: Amazon -66:a

Post by Marlboroman »

Image

Gav mig på att ta bort underredsmassa och lite annat för att kunna se vart det ska kapas och så vidare. Skärmbalk, torpedsida och en del av a-stolpen ska kapas ut och svetsas i ny plåt.

Image

Efter att plockat bort panelen som sitter på insidan så möts jag av denna syn. Blev mer kapa och svetsa än vad jag hade tänkt mig från början. Så imorgon så ska jag ge mig in på att ta ut mattan fram åtminståne och ta bort asfaltsmattan(?) på insidan av torpedsidan. Tur att andra sidan inte verkar vara lika illa åtgången vad jag kunnat se än så länge.
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Amazon -66:a

Post by Andréamazon »

kul projekt :) jobba på så blir den kanon
Marlboroman
Posts: 21
Joined: Mon Jul 23, 2007 10:15 pm
Location: Sandviken

Re: Amazon -66:a

Post by Marlboroman »

Image

Dagen har ägnat åt att börja riva ur den invändigt. Framstolarna och mattan fram åkte ur. Sen började jag kolla upp kablarna under panelen som förshoppningsvis ska tas ur imorgon. hittade väl inga större överaskningar under mattan, ett rosthål på passagerarsidan och ett band med sven-ingvars.

Kabelhärvan under panelen kommer ge mig mardrömmar inatt. Det är inte mycket kablar i en amazon från början. Men eftersom den begåvats med stereo inkl en hiskelig dragning av kablar till boosters och högatalare, en frostvarnare, uttag för kupevärmare och en del annat om som är oseriöst draget så lär det ta en stund att märka upp vart allt går och rensa ut det som ska bort.
Marlboroman
Posts: 21
Joined: Mon Jul 23, 2007 10:15 pm
Location: Sandviken

Re: Amazon -66:a

Post by Marlboroman »

Image

Utgångsläget för dagen. Förhoppningen är att få ur inredningen bak men framförallt panelen.

Image

Enda rosthålet jag hittat i golvet än så länge. Skarven där rostar ju gärna så det var ju ingen större överaskning.

Image

Det är inte mycket el i en amazon från början, men den har ju begåvats med en del extra saker. Och en eldragningen som ja... ni ser...

Image

Dessa ständiga strömtjuvar i elsystemet. Dessa styggelser ska bara bort.

Image

En massa svordomar och en del trassel senare så har jag fått ut denna hög som mest består av högtalarkablar samt elen till den hemmabyggda(?) stolsvärmen.

Image

Efter en massa hamrande, svordomar och onda tankar så lossnade till slut ratten. Var på väg att ge upp för dagen när jag bestämde mig för att ge på den en sista sväng.

Image

Victory is mine! Till slut gav den med sig. Men det tog en bra stund...

Image

Baksätet togs ur, hittade ingen mer rost i golvet bak. Vilket var glädjande. Mindee glädjande var ju att jag inte fick ur panelen. Men det närmar sig ju med den. Sen är det mest bara att plocka av förardörren och börja kapa bort plåt.
Marlboroman
Posts: 21
Joined: Mon Jul 23, 2007 10:15 pm
Location: Sandviken

Re: Amazon -66:a

Post by Marlboroman »

Image

Fick ur panelen rätt fort. Var ju inte å mycket som höll den kvar.

Image

Förardörren plockades av för att underlätta rostlagningen på den sidan + att ett par misstänkta rostskador behöver inspekteras närmare.

Image

Resten av dagen gick mest åt till att skrapa asfaltsmatta.

Image

Fick bort sidopanelen på passagerarsidan. Inga större överaskningar. Är ju en del rost tack vare saker som suttit monterade med självborrade skruvar rakt igenom plåten. Så nu börjar det närma sig på riktigt att det är dags att börja kapa och svetsa.
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -66:a

Post by John »

Ser ut att vara ett bra objekt spännande med massa egen kopplad el :D
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -66:a

Post by A-masen »

Dessa självborrande plåtskruvar är en lika stor styggelse som strömtjuvarna som du visar högre upp.

Om man nödvändigtvis måste montera något extra så blir det mycket bättre och snyggare med pressmuttrar. Då kan man lätt ta bort föremålet om man vill det. En plåtskruv brukar tugga sönder gängorna om man tar loss och sätter tillbaka den ett par gånger.

Till den som undrar: Pressmuttrar fungerar ungefär som en popnit, men man klämmer fast en mutter i stället. I vissa fall är det t.o.m. samma verktyg, men med en lite annan insats. Det finns ett flerat fabrikat och olika benämningar, men principen är densamma. Det finns också en uppsjö av olika gängor och storlekar. Både M-gänga och tum. Även för olika tjocka material.

Här är ett bildexempel från JULA i en "hobbysats", men det säljs på många ställen och ett flertal fabrikat. http://www.jula.se/search-result/?q=149-997
Det är mycket vanligt inom tillverkningsindustrin.
Marlboroman
Posts: 21
Joined: Mon Jul 23, 2007 10:15 pm
Location: Sandviken

Re: Amazon -66:a

Post by Marlboroman »

Finns ju en hel del saker som suttit med självborrande, och i många fall är det saker som det går... tveksam eldragning till. Har börjat se ett visst mönster :lol: Umgås starkt med planer på at dra om all el. Dels för att få bort alla knepiga dragningar och dels för att alla kablar är gamla och spröda.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66:a

Post by QV »

På de jag rivit har inte kablarna varit så risiga, det är endast oljetryckskabeln samt närvan ovanför kylaren som slits, övriga brukar klara sig ok.

Har de inte klipt i härvan så kan de vara rätt OK att renovera. Kolla härvorna på skroten om det finns några Amzingar där.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Marlboroman
Posts: 21
Joined: Mon Jul 23, 2007 10:15 pm
Location: Sandviken

Re: Amazon -66:a

Post by Marlboroman »

Image

Det såg ju inte så farligt ut inifrån igår. Men idag efter att ha rensat bort underredsmassan ordentligt och en litren bit av balken är det ju bara att konstatera att det var värre än vad det såg ut att vara - som det alltid är med rost.

Image

En "viss" kvantitet rost fanns onekligen i övre hörnet. Har börjat måtta lite på ett ungefär hur nya torpedsidan, plåten från a-stolpen som lär tillverkas och nya skärmbalken ska kunna samsas. Men det får bli ett uppdrag lite längre fram i tiden eftersom det är dags att börja jobba igen och då lär det inte bli många fler timmar i garaget denna vecka :( Lite synd nu när man fått upp farten.
QV wrote:På de jag rivit har inte kablarna varit så risiga, det är endast oljetryckskabeln samt närvan ovanför kylaren som slits, övriga brukar klara sig ok.

Har de inte klipt i härvan så kan de vara rätt OK att renovera. Kolla härvorna på skroten om det finns några Amzingar där.
Min erfarenhet av gamla elsystem där man ser att isoleringen håller på att spricka pga ålder och matarkabeln från batteriet håller på att ärga sönder helt i ändarna och att kablarna är så "vana" vid en viss form att dem inte tål att ändra form är att det är dags att dra nytt. Visst kan man chansa, men när man ändå rivit ut allt ur bilen så kan man lika gärna dra nytt. Visst kostar det en del att dra nytt, men inget i jämförelse mot vad en kabelbrand kan göra... Men helt klart är att det skulle säkerligen gå att återanvända den kabelhärva som sitter i nu, men det känns lite dumt.

Sen pekar erfarenheterna från tiden vi höll på med rally på att ett nydraget och korrekt elsystem kan göra underverk för driftsäkerheten. Må vara att det var en Cortina (Lucas....) vi höll på med då. Men faktum var att dåliga kablar kan göra ett sånt elsystem ännu sämre :lol:
Post Reply