Amazon -66:a

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon -66:a

Post by granfot »

Har själv funderat på att dra om lite kablar och skit, men var köper man lämpligen kablar i rätt färger? Biltema har ju ett rätt begränsat utbud, och andra butiker har oftast bara röd och svart, men jag vill ju ha originalfärgerna. (Fast jag vill inte köpa en ny härva, dom är ju snordyra. :) )
Mattias L
Posts: 12
Joined: Tue Aug 23, 2011 9:37 am
Location: Sandviken

Re: Amazon -66:a

Post by Mattias L »

granfot wrote:Har själv funderat på att dra om lite kablar och skit, men var köper man lämpligen kablar i rätt färger? Biltema har ju ett rätt begränsat utbud, och andra butiker har oftast bara röd och svart, men jag vill ju ha originalfärgerna. (Fast jag vill inte köpa en ny härva, dom är ju snordyra. :) )
På volvo exempelvis, iaf på verkstan på Lastvagar har vi ganska stort utbud av kabelfärger på metervara. men det kostar säkert många kronor/meter så det är nog mest för att komplettera en bils elsystem

(att göra ett helt elsystem blir nog nästan lika dyrt som att köpa en färdig nytillverkad härva innan du är klar)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon -66:a

Post by granfot »

Mjo, tanken var ju att komplettera och dra om några kablar som är för korta, inte att göra om hela elsystemet. Det är i så pass dugligt skick att jag nog kan nöja mig med det. :)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -66:a

Post by A-masen »

Din lokala elhandlare/installatör bör ju kunna ta hem dom kablar du behöver, och är han sympatisk så bör du ju kunna köpa ett fåtal meter i önskade längder och färger. Glöm inte att det är RK du skall ha och i rätt kabelarea. Uppgifterna står ju på schemorna, som finns här i Hasse63's länkar.

Ett tillägg: Tänk på att använda rätt verktyg när du gör kabelanslutningarna. Det är den undre, blåa modellen av tång som gäller. Inte den röda.
Image

Den undre är av "proffsmodell", men kostar trots det bara ett par hundralappar.
Marlboroman
Posts: 21
Joined: Mon Jul 23, 2007 10:15 pm
Location: Sandviken

Re: Amazon -66:a

Post by Marlboroman »

Image

Bara att ta i det hela igen idag. Och det innebar att fortsätta skrapa underredsmassa inför kapning och svetsning. Men nu är det värsta avklarat. Får väl se om det räcker eller om det lär skrapas bort mer.

Image

Huven plockades av och det är ingen höjdare om man är ensam. Så när det är dags att sätta tillbaks den så ska en medhjälpare anlitas för att slippa krångel.

Image

Något säger mig att huvgångjärnen sattes dit innan bilen fick topplacken..? :D
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon -66:a

Post by granfot »

A-Masen, jag har redan den blå tången. Blev vansinning på dom gamla röda som jag har några stycken och slängde dom i väggen. :)

Marlboroman, att ta bort huven på egen hand är riktigt jobbigt. Gjorde det själv för nån vecka sen, och har redan ångest inför att plocka tillbaka den. :) Förhoppningsvis kan jag lura någon till att hjälpa mig. :P
Marlboroman
Posts: 21
Joined: Mon Jul 23, 2007 10:15 pm
Location: Sandviken

Re: Amazon -66:a

Post by Marlboroman »

Image

Idag skulle jag ge mig på att börja kapa. Klädde in bilen i preseinning och tejpade igen hål för att hålla koll på loppor.

Image

Börjar kapa så sakteliga. Inget speciellt egentligen, men ett stort steg för mig som aldrig hållt på med rostlagning. Mot nya erfarenheter! :D

Image

En stund senare så var en bit borta i alla fall.

Image

Grovkapningen fixad. Hade inte slangen till tryckluften spruckit så hade jag kunnat börja finkapa det sista för att kunna börja passa in skärmbalken.
Mattias L
Posts: 12
Joined: Tue Aug 23, 2011 9:37 am
Location: Sandviken

Re: Amazon -66:a

Post by Mattias L »

Ändrat pga otillåtet innehåll

Hasse63
Marlboroman
Posts: 21
Joined: Mon Jul 23, 2007 10:15 pm
Location: Sandviken

Re: Amazon -66:a

Post by Marlboroman »

Image

Idag vart det avbrott från arbetet i garaget med en tripp till Falun och nämare bestämt DAK-marknaden. Vart väl kanske inga riktiga fynd, men en del viktiga komponenter inhandlades. Frontplåt som inte är inslagen mitt på till skillnad från den jag har. Verkar dessutom till och med kunna vara i samma färg som min..? Ett insug samt en Weber 36/36 hittades också. Har ju tillgång till dubbla 45'or. Men enkel weber kan duga i kombination med lite andra prylar för att få ihop en hyffsad "nostalgimaskin" tills vidare som inte behöver bli dyr. Gasfoten vette fasen om den kommer användas, men det är en sån där sak man lär äga och som var frän förr i tiden. 20:- va väl ingen förlust heller egentligen. Flänsad ventilkåpa i aluminium måste man ha på B18/20. Det är bara så :D

Ändrat pga otillåtet innehåll ovan

Hasse63
Mattias L
Posts: 12
Joined: Tue Aug 23, 2011 9:37 am
Location: Sandviken

Re: Amazon -66:a

Post by Mattias L »

[quote="Marlboroman"]Image

Idag vart det avbrott från arbetet i garaget med en tripp till Falun och nämare bestämt DAK-marknaden. Vart väl kanske inga riktiga fynd, men en del viktiga komponenter inhandlades. Frontplåt som inte är inslagen mitt på till skillnad från den jag har. Verkar dessutom till och med kunna vara i samma färg som min..? Ett insug samt en Weber 36/36 hittades också. Har ju tillgång till dubbla 45'or. Men enkel weber kan duga i kombination med lite andra prylar för att få ihop en hyffsad "nostalgimaskin" tills vidare som inte behöver bli dyr. Gasfoten vette fasen om den kommer användas, men det är en sån där sak man lär äga och som var frän förr i tiden. 20:- va väl ingen förlust heller egentligen. Flänsad ventilkåpa i aluminium måste man ha på B18/20. Det är bara så :D
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon -66:a

Post by Blomquist »

Tycker det ser ut som att du kapar bort alldeles för mycket plåt
ur framskärmsinfästningarna. Är det verkligen nödvändigt att skära
bort ALLT det som du skär bort?
Inte menat som kritik såklart, mer som en stilla förundran.
Ser ju fräscht ut på båda sidor på bilderna menar jag.
210 -64, 223 -68
Marlboroman
Posts: 21
Joined: Mon Jul 23, 2007 10:15 pm
Location: Sandviken

Re: Amazon -66:a

Post by Marlboroman »

Förutom en plåtkant(?) så vette fasen om jag kapat bort så mycket mer än någon annan som bytt till nytillverkade balkar? Men visst har det gått att byta ut dem dåliga delarna utan att kapa bort lika mycket. Då har man ju fått ta bort övre plåten och den punktade plåten på utsidan av innerskärmen, blästrat och sedan satt dit en ny plåt på utsidan och ovansidan och lagat övre kanten bitvis på innerskärmarna.
Marlboroman
Posts: 21
Joined: Mon Jul 23, 2007 10:15 pm
Location: Sandviken

Re: Amazon -66:a

Post by Marlboroman »

Image

Inga egentliga framsteg idag. Men har rotat lite i gömmorna hos farsan och plockat fram vad jag tror är ett Simons grenrör med adapter för att kunna köra med 2" avgas. Inte alls omöjligt att det hamnar på bilen sen.
Marlboroman
Posts: 21
Joined: Mon Jul 23, 2007 10:15 pm
Location: Sandviken

Re: Amazon -66:a

Post by Marlboroman »

Image

Dags för en liten snabb resume av den senaste månadens arbete. Fick dit torpedplåten till slut.

Image

Köpte en till amazon :D Står bredvid datorn som inspiration :)

Image

Provmonterade fronten för att se så att allt passar och hamnar rätt. Huven lär justeras en del i höjdled på passagerarsidan, annars ser det bra ut.

Image

Utsidan av balken

Image

Har väl kanske 25cm kvar att svetsa men tar det samtidigt som jag ger mig på den andra sidan. Vi delar ju på svetsen i garaget och det är ju ett pusslande för att få folk att bli skapligt nöjda.

Image

Har börjar plocka loss och märka upp inför att lyfta ur motorn för diverse jobb, men det blir längre fram någon gång. Tänkte bli klar med svetsandet först + att jag inte har handlat det som behövs till motorn heller.
ATS
Posts: 282
Joined: Mon Mar 08, 2010 11:04 pm
Location: Trelleborg

Re: Amazon -66:a

Post by ATS »

Tycker att det är ett riktigt fint utgångsobjekt som du har.
För att inte ha hållt på med rostlagning tidigare, tycker jag du gör ett bra jobb.
Gillar även din "nostalgi"inriktning.
Lycka till, även om den stått o vilat några år.. (man behöver fundera ibland, he-he)

/Thomas
Have a nice day !!!
Post Reply