Page 1 of 4

Amazon -65 2dr turbokonvertering och renovering

Posted: Wed Jul 25, 2007 3:30 pm
by T.Fahlgren
hej!

tänkte visa lite bilder på mina amazon och motorombygnationen.

amazonen i vnter
Image

lätt trimade b18
Image

grenrörsbygge
Image
Image
Image

intercooler och wastegate
Image
Image

vipparmsbrygga med hemmagjorda vipparmsbockar
Image
Image

oljetråg med skvalpplåt
Image

liten överblick på motorummet i nuläget. sitter en tom motor vid tillverkning av tryckrör mm...
Image

den \"nya\" b20 prepareras för överladdning med m-stakar 8-bultad vev, f-kam, stålkamdrev, smidda ks kolvar och uppgängat till m12 för topplocksbult.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

amaznen igen
Image

det var allt för den här gången 8)

komentera gärna :)

Posted: Wed Jul 25, 2007 4:52 pm
by Shift
Den där kommer nog att gå fint ;)

Posted: Wed Jul 25, 2007 8:21 pm
by brorsan
Härligt med såna här trådar, verkar vara ett seriöst bygge så det blir nog kanon :)

Posted: Thu Jul 26, 2007 11:12 am
by Robban
Alltid kult å lese om turbokonvertering :D

Stå på og legg ut bilder :wink:

Posted: Sat Jul 28, 2007 6:49 pm
by gruppavolvo
Hur ska du besikta bilen sen? eller byter du motor när det är dags?....

Re:

Posted: Sun Jul 29, 2007 2:28 am
by T.Fahlgren
tack för alla fina komentarer :D
gruppavolvo wrote:Hur ska du besikta bilen sen? eller byter du motor när det är dags?....
jag tänkte besikta utan turbo i vår. då har jag två år på mig att komma fram till nått vetting angående besiktningen :lol:

troligtvis så kommer jag göra en helt vanlig regbesiktning med turbo. fast laddtrycket kommer ju ligga på högst 0,3bar. 8) det ska visst kunna räcka med en enkel uträkning av effekten eller en bromsning så man får ett intyg att den inte överskrider max effekt eller vridmoment. så det ska gå att lösa. :)

Posted: Mon Jul 30, 2007 8:14 pm
by gruppavolvo
Jag vet att det måste vara en godkänd turbosats som redan finns papper på, typ kittet som BLT sålde eller R-sport satsen som volvo sålde annars så blir det knivigt att besikta....

Posted: Tue Jul 31, 2007 7:47 am
by Shift
Är det en Biltema-wastegate förresten?

Re:

Posted: Thu Aug 02, 2007 1:21 am
by T.Fahlgren
Shift wrote:Är det en Biltema-wastegate förresten?
nej. den där har jag köpt på kl-racing, men jag tror att det är samma tillverkare dock :?

skäms nästan att ha en wastegate som feltema säljer :lol:

Posted: Mon Aug 13, 2007 2:23 pm
by T.Fahlgren
bottendelen ihopsatt
Image

på plats i bilen
Image

stromberg avlastningsventil ett måste, för att fula sig mot alla som har dyra bling bling dumpventiler :D
Image

alla här på gården verkar inte tycka om det givna bilmärket :lol:
Image

Posted: Mon Aug 20, 2007 8:33 pm
by T.Fahlgren
portningen på toppen påbörjad
Image

här kommar amazonen stå och mysa i vinter 8)
Image

komentera gärna toppen och ge lite förslag :)

Posted: Fri Sep 14, 2007 10:23 pm
by T.Fahlgren
några bilder verkar ha gett upp :roll:

---------------------------------

nåja.

arbetet på toppen har fortsatt

Image
Image
Image
Image
Image
Image

och nu är toppen flödestestad hos jens g i sävar.

Image

lyft, in, ut, mätt vid 28 tum vattenpelare
2mm 46cfm 43cfm
4mm 91,5 79
6mm 126 105
8mm 156 120
10mm 170 132
12mm 168 139
14mm 171 142


avgaskanalen hade jag lyckats med ganska bra som synes. insug slutade öka vid 10mm lyft på grund dålig innerradie, men de kommer förbättras så den förmodligen kommer öka mot 180 cfm vid 14mm lyft. avgaskanalen hade små skönhetsfel, som också kommer förbättras och kanske ge några cfm.[/img]

Posted: Tue Sep 18, 2007 11:39 pm
by T.Fahlgren
nu kan man i alla fall säga att toppen är monterad. :)
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

ni verkar vara dåliga på att komentera :?

få se nu vad ni tycker :wink:

Posted: Wed Sep 19, 2007 8:51 am
by Ks_Wolfman
Trevligt bygge, hur har du tänkt gör men hjulupphängningen och bromsar? behålla orginal eller bygga värre?

Posted: Wed Sep 19, 2007 11:56 am
by T.Fahlgren
nu har jag fixat bilderna som slutat funka :)