Bakaxelfästen

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Martini
Posts: 18
Joined: Tue Feb 10, 2004 2:52 pm
Location: skellefteå
Contact:

Bakaxelfästen

Post by Martini »

Jag har en -67 och funderar på att köpa en bakaxel från en -62. Jag har fått för mig att fästena är olika på sena och tidiga amazoner, hur är det med den saken? När skedde detta eller är det bara jag som missminner mig?
//Martini
Amazon 2dr -67
Amazon cab -67
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

1967 fick Amazonen en ny bakaxelupphängning, den blev karaftigare också. Det är enklare att söka rätt på en bakaxel som passar till din Amazon direkt utan ombyggnationer.
AVG
Martini
Posts: 18
Joined: Tue Feb 10, 2004 2:52 pm
Location: skellefteå
Contact:

Skillnad?

Post by Martini »

Hur ser man skillnad på de två? Går det att bygga egna fästen?
//Martini
Amazon 2dr -67
Amazon cab -67
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Det är svårt att beskriva med ord, men -67:ans bakaxelupphängning liknar den på 140 serien. Dessutom har den inga fångband, momentstagen är runda. På Amazoner före -67 sitter det fångband och staget som håller bakaxeln framåt är av pressad stålplåt.

Detta ser du enklast om du har tillgång till en reservdelshandbok eller verkstadshandbok. Dessutom är axeln något grövre från -67.
AVG
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Alla amazoner har fångband.
Reservdelskatalogen
http://www.gcp.se/default.asp?Language=sv
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Reservdelskatalogen ger en otroligt tydlig bild av vad som skiljer mellan den tidiga och sena bakvagnen till amazon. Det är ingen ide att ge sig på och bygga om såsom någon nämnde ovan, nej hitta rätt bakvagn för din modell istället så att grejerna passar rakt av. Det finns bättre saker att lägga sin tid/energi på än att bygga om en sen bakvagn till tidig infästning och vice versa.
Post Reply