custom

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
Post Reply
koko
Posts: 45
Joined: Fri Mar 19, 2004 2:01 pm
Location: söderhamn

custom

Post by koko »

Jag har upptäckt att det finns folk som skriker rätt ut så fort det blir ombyggnad på tal, så varför inte en rubrik som heter custom?
Då slipper orginalfantasterna ens gå in på den rubriken och bli upprörda.
Detta är inget klagomål utan bara ett bra förslag.

koko.
Andreas Madsen
Posts: 37
Joined: Sun Mar 07, 2004 4:43 pm
Location: Malmö

Post by Andreas Madsen »

Är själv rätt förtjust i kustoms, men jag tror att det vore bättre om originalfolk och kustomfolk kunde samsas och ge varandra tips/råd istället för att behöva dela upp det i olika avdelningar här på forumet.

Ett annat sätt att leta efter specifika plåttricks är ju att besöka de olika forumen som t;ex CKOS där inställningen är \"liberal\" :)
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Jag tycker ändå att det är rätt så liberal syn på både original som custom i detta forum. Det är bra med olika intressen inom klubben, det ska finnas utrymme för alla. Det är ju trots allt Amazoner det handlar om.
AVG
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Custom-tråd

Post by BikerWade »

Jag håller med Koko om att det skulle vara bra med en ren kategori om Custom ! det var faktiskt det jag tänkte föreslå när jag nu gick in i \"om forumet\" tråden...!

dels slipper vi ev. gnäll och så blir det mer struktur ! själv är jag i princip BARA intresserad av prat kring customisering... =)

Jag skulle tillomed önska änu mera strukturering... tex en enkom kategori om frågor kring däck&fälg
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Forum-mässigt vore det väl bra. Det tråkiga i kråksången är väl att amazonklubben nog inte har lika liberal syn på kustomisering som många här. Det är ju givetvis upp till var och en att göra precis vad de vill med sin amazon, det har inte amazonklubben med att göra. Men det är trots allt klubbens forum. ;)

Sedan är det väl så att customfrågor egentligen inte blir särskilt amazonspecifika längre. Det blir ganska allround och svaren går ju att finna på många andra håll än just här bland andra amazonnördar.

Därmed inte sagt att jag är emot kustom-frågor på forumet, även om jag själv gillar original bäst.

Post by »

well.. jag håller inte riktigt med D59471 där. det kan ju vara väldigt olika på olika bilar vad man kan och får göra, och speciellt HUR man gör det. att raka dropplister på en hundkoja tex e en HELT annan grej än att göra det på en amazon. för att inte tala om sänk´ning, fälgmönsterproblem, osv, osv. men finns det nå amazoncustomforum så säg gärna till ! =P

Skulle du inte tycka det vore skönt att slippa oss bilförstörare i resten av forumet i stället ? då slipper ju resten av klubben klicka in på denna okonformistiska, skräckinjagande tråd, och därmed alla hädare som inte vill följa med strömmen enligt fabriksnormen för hur en sportklassiker får se ut.

\"Anyone can restore a classic, but it takes a MAN to cut it up ! \" =P
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag anser nog att tekniken för modifieringar i det stora hela är den samma. Men visst vore det praktiskt med en avdelning här på forumet där custom-frågor kunde diskuteras fram och tillbaka. Det är börjar ju bli ganska vanligt med frågor som \"vilken växellåda ska jag ha?\" och \"hur sänker jag min amazon?\" och \"hur monterar jag de här feta fälgarna?\" osv. osv.

Ni får väl maila en förfrågan till klubben.

En fråga bara. Ni som propsar för att custom skall bli mer accepterat här på forumet och inom amazonklubben, är ni medlemmar? :)
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Jag är både för och emot en custom avdelning på forumet och jag är medlem i klubben :D

/Micke
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote: Ni som propsar för att custom skall bli mer accepterat här på forumet och inom amazonklubben, är ni medlemmar?
Är inte custom bilar fullt accepterade av klubben?
I klubbens stadgar står det, klubbens målsättning punkt 2.1
"Att på ett seriöst sätt bevara Volvo amazon som en historiskt intressant bil samt skapa intresse för bilen."
Ingenstans står det att originalbilar är bättre/intressantare än ombyggda eller tvärt om.
Vallåkra bilarna var de seriösa och skapade det intresse?
Jag anser att en ombyggd bil som är ordentligt byggd mycket väl stämmer in på punkt 2.1 i klubbens stadgar.
Däremot är ett badkar med avkapat tak och igensvetsade dörrar inte att "på ett seriöst sätt bevara Volvo amazon".
Customgalningar fråga på bara.
Men en ombyggt avdelning kanske är bra så att trimmad motor slipper taksänkningar och dylikt.
Lundberg
Posts: 178
Joined: Wed Apr 20, 2005 8:24 am
Location: Värmland /Alkvettern
Contact:

Re:

Post by Lundberg »

En intressant diskution är ju hur trimning accepteras då detta ej är orginal menar jag?

Och min bil. Cabbad amazon byggd 1988 och är biltema blå rollad (inte jag som har gjort något utav jobben)
Får jag överhuvudtaget gå med i klubben.

En annan intressant tanke är ju..

Vad får man för pengarna man betalar?
Speciellt för 100lappen extra man får ge.

Kan förstå vad man får ut utav pengarna i t.ex TPC då dom ordnar bankörningar osv..

Men denna? Bara en tanke. För inte kostar väl en bladet ni skickar ut 240:-/år?

Eller går pengarna även till drift utav datorer (forumet) m.m?
Vore toppen att få svar på dom här frågorna.

Kanske fel del i forumet. Men men..


//
Andreas
AndreasJ
Posts: 68
Joined: Mon Jul 26, 2004 9:43 am
Location: V:a Götaland// Tibro
Contact:

Post by AndreasJ »

Finns ju customklubbar för amazoner oxå

http://www.jungleriders.tk är ju bara ett exempel
Amazon -65
Amazon -69
Volvo 142 -72
Cheva Malibu HGW -76

http://www.jungleriders.tk
Sveriges hårdaste amazonklubb..
Post Reply