HOFFES POLIS-AMAZON

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Hoffepolis
Posts: 8
Joined: Sun Apr 01, 2007 11:16 am

HOFFES POLIS-AMAZON

Post by Hoffepolis »

Tjena,

Jag har äntligen köpt på mig en Amazon igen efter 10-talet år spenderade som datanerd och på italienska tvåhjulingar. Valet föll på en polis-kombi och det var ingen slump, jag har länge letat efter helt rätt polisamazon och jag tror tusan det var precis den jag hittade. Den är förhållandevis komplett, rosten lättlagad (nåväl...) och framförallt så är det en kombi. Det är märkligt hur jag fortfarande kan bli förvånad över hur snygg amazonkombins design är, men det är en fantastiskt vacker bil.

Projektet jag gett mig in i är ett långtids-sådant och ont om tid kommer att vara min största begränsning de kommande åren. Jag kommer att uppdatera här och på http://hoffe.com/polisamazon/ när det händer något.

Måste bara passa på att flika runt att det finns ett gäng riktigt bra skribenter på det här forumet, ser fram emot att lära känna er allihop! :)

Och ja just det, bilder på det som förhoppningsvis kommer att bli en pärla någon gång i framtiden finns också på http://hoffe.com/polisamazon/

Cheers,
Hoffe
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Kan bara hålla med dig om att kombin är vacker. Kul med en Polisamazon och kul att följa dig i ditt projekt. Lycka till :)
Amazon 1957
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

Lycka till :!: :)
PellePite
Posts: 59
Joined: Sun Apr 08, 2007 3:54 pm

Post by PellePite »

Den såg jag på blocket. Kul att ngn seriös renoverare tog sig an den :D
Amazon -59
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Den där varvräknaren och dom där extrainstrumenten med hållare,är det original polis tillbehör??Ändrad av Lars Bd pga annonsinnehåll.
MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

Synd den blitt sönderkapad med skyport o kortspak :(
Men kul projekt. En Amazonkombi är kul att ha, en väldigt snygg kombimodell.

Läste på din sida nu att den gått i Dorotea som polisbil, det var kul, där är ju jag ifrån :) Dock lite innan min tid (jag själv är född -73)

Amazon_V8 wrote:Den där varvräknaren och dom där extrainstrumenten med hållare,är det original polis tillbehör??Om du ska göra dig av med dom så hör av dig till mig.

MVH Micke
Den panelen är en panel som såldes av Comfort Racing på 70-talet (o början på 80-talet). Så den är helt och hållet eftermarknadstillbehör.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Amarace wrote:Synd den blitt sönderkapad med skyport o kortspak :(
Men kul projekt. En Amazonkombi är kul att ha, en väldigt snygg kombimodell.

Läste på din sida nu att den gått i Dorotea som polisbil, det var kul, där är ju jag ifrån :) Dock lite innan min tid (jag själv är född -73)

Amazon_V8 wrote:Den där varvräknaren och dom där extrainstrumenten med hållare,är det original polis tillbehör??Om du ska göra dig av med dom så hör av dig till mig.

MVH Micke
Den panelen är en panel som såldes av Comfort Racing på 70-talet (o början på 80-talet). Så den är helt och hållet eftermarknadstillbehör.
Misstänkte det,det är därför jag vill ha den :D 70-80 tals custom på Amazon ska ju byggas nån gång.
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Hoffepolis
Posts: 8
Joined: Sun Apr 01, 2007 11:16 am

Post by Hoffepolis »

Amarace wrote:Synd den blitt sönderkapad med skyport o kortspak :(
Yep, det kändes som ett slag under örat när jag såg hur snyggt polisinnertaket var innan de klippte ett skyport-stort hål i det, skandal. Det borde inte vara helt omöjligt att flytta över det som är polisunikt till ett nytt innertak dock. Någon får lära mig att sy bara.

Vet inte än hur jag ska göra med plåten men det lutar åt att byta hela taket för att slippa massa spackel och risk för ojämnheter. Rallykompisarna nickar instämmande och säger att det är simplare att byta tak än att byta däck. (De främjar en körstil där takbyte ingår i den månatliga servicen)
Amarace wrote:Läste på din sida nu att den gått i Dorotea som polisbil, det var kul, där är ju jag ifrån :) Dock lite innan min tid (jag själv är född -73)
Skoj! Se nu genast till att gå igenom dina pärons fotoalbum efter bilder på polisbilar! :) Jag återkommer när jag vet när den flyttade därifrån, jag skulle tippa på att ni överlappade med ett år eller så.
Jag ska försöka få helt bekräftat att den verkligen gått i Dorotea också och inte bara mellanlandade där på väg någon annanstans.
Amazon_V8 wrote:Den där varvräknaren och dom där extrainstrumenten med hållare,är det original polis tillbehör??Om du ska göra dig av med dom så hör av dig till mig.
Vet inte riktigt vad som händer med panelen, men den ska inte sitta kvar i den här bilen iaf. Det är dock ett par stycken som hört av sig ang. den redan så den hamnar nog i rättvisans namn på klubbens annonstorg om den inte går till någon av garagevännerna. Sorry, men jag kan skicka ett meddelande när det händer!
Polisamazonkombi -69 http://hoffe.com/polisamazon/
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Ser spännande ut det här!
Trevlig sida du knåpat ihop också. :)
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Post Reply