Kärvande trumbromsar

Moderatorer
Post Reply
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Kärvande trumbromsar

Post by Amazon »

Har lagt märke till att bromsarna (trummor runt om) beter sig underligt om man inte har varit ute med bilen på ett tag. De har en tendens till att dra snett och låsa sig. Blev tvärstopp igår då ett hjul låste sig när jag skulle bromsa vid rödljudet och man får hålla hårt i ratten så den inte gör som den vill. Bilarna bakom lär väl undra vad man sysslar med. Det brukar alltid gå över när man har kört en bit och mjukat upp bromsarna men det är ju ändå lite irriterande. Är det bara att ta loss trummorna och smörja upp eller kan det bero på något annat?
Volvo P1200VB 1958
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Post by Amazon_Sleper »

Troligen att dom vill rosta lite på insidan trumorna!!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Är det så att det en gång låst sig så kan det hända igen när du minst vill det så...du har väll inget gjort åt bromsarna sen du köpte den så det är på tiden nu. nya cylindrar och bromsband och helt ny bromsvättska är nog ett måste.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

annars det klassiska...........slangarna om de inte är bytta.............
deluxe
Posts: 15
Joined: Mon Aug 06, 2007 1:47 pm
Location: Båstad

Post by deluxe »

nån som vet var man kan köpa bromsslangar till en 63:a? (trummor runt om).
Och va de kostar?
Volvo 145 bas 71:a (reservdelsbilen),
volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
BMW Z3 Coupe 2.8 -99:a (bruksbilen),
Volvo Amazon -63:a (vinterprojektet).
milehead
Posts: 85
Joined: Sun Oct 23, 2005 1:57 am
Location: karlskoga

Post by milehead »

min gör sådär när jag har tvättat den... men det släpper som sagt när man har kört bromsarna lite varma. kan det ha med att det kanske är lite vatten/fukt i trummorna?
Amazon Kombi '66
http://profile.imageshack.us/user/milehead" onclick="window.open(this.href);return false;
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Det kan också vara som så att trummorna är slitna, då får du en kant längst ut där backarna inte ligger emot, slipa ner den med vinkelslipen nästa gång du plockar bort trummorna, det kan ställa till mycket konstigt.

Annars är det ju många andra saker som kan spöka som sagt var, slangarna tror jag personligen inte på, brukar inte låsa sig på grund av dom, men jag har haft fel förrut ;o)

men om hjulcylindrarna är dåliga så kan dom också hitta på jäkelskap.

Sen kan man tänka sig att någon monterat backarna fel och blandad ihop dom, kommer inte håg om det går att vända dom fel på amazonen, men det kan också ställa till elände.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

när slangarna åldras så separerar dom invändigt och då kan man få konstiga fenomen. De kan bli tvärstopp i dem, de kan bli som backventiler att oljan går ut till cylindern men ej tillbaks och då nyper det så visst kan det bero på slangarna.
Detta är ju jättevanligt på alla gamla bilar som har orörda slangar.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Jag hade en pv som betedde sig just så här.. Det blev bra när bromsarna blev varma.. Orsaken var gammal bromsvätska/gegga i bromscylindrarna som var tjock som sirap.. Efter byte av bromsvätska funkade allt bra..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Post Reply