A/C tråden

Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Har läst en del i ämnet A/C fast det inte har blivit något skrivet här så jag gör en liten sammanställning.

8) FLÄKT
Möjlig fläkt till bilen
http://www.classicautoair.com/Catalog/U ... e%2028.pdf
(dessa fläktar är förstora, praktisk max är 14 tum, 15 tum kan passa)
nu har jag inte kollat vilken diameter jag har på originalfläkten, mne det finns iallafall tre storlekar här.
På samma sida finns ett fäste för att montera en Sanden kompressor på en plats avsed för York kompressor.

8) GASER
Har märkt att det finns många fler gaser än r12 och r134a att fylla systemen med (r12 slutades produceras 1995) en sida till godkända i USA finns här http://www.epa.gov/ozone/snap/refrigera ... mvacs.html

Har även läst en beskrivning på hur man kan avgöra max mängd kylmedel i systemet genom att kontrolllera trycket på högtrycksidan och samtidigt kontrollera tempen ut ur förångaren vid full fläkt.
välj sid 11

Äntligen en källa till R134a som ligger hyfsat nära samt bra i pris http://www.car-air-conditioning-supplie ... =27&page=1

8) OLJA
Olja i A/C system
när det gäller R134a så har men \"2 alternativ\" PAG eller ester.
Om systemet är nytt kan man använda PAG men finns det minsta rest av R12 så kommer denna rest att förvandla PAG till en gul vätska som inte smörjer. Gissa vad som händer med kompressorn då.... Ester har inte samma agresiva inställning till R12 rester så denna är att föredra om inte systemet är helt rent. Problemet är bara att denna är ännu mer mottagligt för vatten.

8) Kompressor
Jag kan av min brorson få köpa en NOS SD-508 A/C kompressor avsedd för R12 (tillverkad 92) någon som vet hur mycket man måste åtgärda denna innan den är användbar för R134a. Har försökt finna info om detta men det finns inga \"rebulid kit\" för A/C kompressorer. Alla tycker att man skall byta till en ny eftersom de är så billiga...... En del skriver att man måste byta alla oringar och packningar, medans andra säger att man bara byter o-ringarna vid serviceporten samtidigt som man byter till R134a serviceportar. Finns väldigt lite info och sprängskisser om just detta ämne. :idea: Tipps mottages tacksamt. :idea: :P Man skall söka på \"gasket kit sd508\" då funkar det :P

8) Några läsvärda länkar
http://www.griffiths.com/achelp/achelp3.html
tro inte på allt i denna länk, men den är iallafall på Svenska
http://www.s10forum.com/forum/f125/sand ... fo-178969/
Sanden servicemanualsom html som pdf
http://www.nostalgicairparts.com/ac/san ... s)-19.html

Det var allt för denna gång

/Janne
Last edited by QV on Thu Nov 01, 2007 9:36 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Post by Nalletill1000 »

Hej QV. Om du behover 134a till din karra, sa har Walmart det for $4.99 kannan (tror jag det var) och ett normalt system behover endast 3 for till att fylla det. Ropa om du behover det skeppat och slangen for att fylla systemet om du redan inte har den.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Hej Nalletill1000
Den här R134a från Walmart är det \"virgen\" utan tillsatser som \"oil\" och \"leak stoper\"? För olja vill jag helst välja själv och läckstoppare vill jag defenitift inte ha.

Walmart = Black death på många forumtrådar. Men då pratar man om konvertering från R12 till R134a och det skall jag inte göra eftersom jag bygger nytt.

Jag har ett slangkit (kolla första inlägget i tråden) men en koppling mot flaskan behövs. Så det är intressant. Skall även köpa några några andra saker fån USA men dessa har inte R134a och sända dessa burkar med flyg är nog ingen höjdare (även om de skulle komma väldigt högt upp i luften...)

Hittade en länk till om A/C
http://www.f11view.net/misc/ac_retrofit_problem.html

För mig börjar det mesta klarna om vad som gäller och vad som bör göras. Nu har jag bara skrivit ner de bästa länkarna i denna tråd och de övriga har jag inte kvar, eftersom denna tråd även är det enda stället jag sparar AC länkar i (har alltså inget eget arkiv hemma).

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Post by Nalletill1000 »

Jag var och kollade in sortimentet. Dar ar flertalet olika med tillsatser for olika behov, men de har ren R134a med i 12oz (340gr) burk som kostar $5.97 nu sedan det ar inte sasong langre. Slang har jag liggande sa jag kan ta ett kort pa den om du vill. Ska bara hitta den i roran forst.
Angaende konverteringsatserna sa vill jag pasta att de yrar i nattmossan!!! Svarfar har gjort den konverteringen flertalet ggr pa olika bilar och _aldrig_ haft ngr problem. Det ar ett lotteri eftersom det ar slitna detaljer och de kan haverera efter konverteringen pga smorjningen ar ju inte lika effektiv. Men nu ar det ju inte aktuellt for dig eftersom du bygger \"nytt\".
Du har ratt om att skicka det med flyg ar nog ingen \"hojdare\" aven om jag personligen tror att det inte skulle vara ngr som helst problem. Tror fraktservicen har annan uppfattning an jag om det dock.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

QV wrote: 8) FLÄKT
Möjlig fläkt till bilen
http://www.classicautoair.com/Catalog/U ... e%2028.pdf
Dessa fungerar INTE :evil: Dom är på 16, 17 och 18 tum

Originalfläkten är c:a 13 1/4 tum
14 tum skulle säkert fungera medan 15 tum kommer att kunna träffa vattantömmningen från kylaren beroende på hur "vingarna" på tömmningsskruven står i stängt läge.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

ritning klar!

Post by QV »

Image

Då har jag bestämt mig för vilken storlek jag skall ha på kondensorn (12x23\")

Kompressorn blir en Sanden 508 som skall konverteras från R12 till R134a

Torkfilter blir något universial

Expansionsventilen behöver igentligen inte bytas när man skiftar från R12 till R134a men det får bli en ny iallafall så att man inte får bekymmer med den gamla (ett allternativ är en funktionskontroll)

Tyckkontakt blir en \"tri\" då kan man koppla in en elfläkt i framtiden eller bara ha en lampan som tänds när fläkten skulle starta......

Har inte börjat på min \"fullgasswitch\" alltså den som skall slå av AC vid full gas. Men den är inga större bekymmer med att fixa.

Förångaren blir original Fridgiking. Den skall bara in på tvätt och provtryckning först (ev får jag lära mig att tvätta A/C anläggningar också)

Slangar samt rör (helst mycket rör lite slang) måste bli nytt. Dels följde det inte mednågon slang samt att slang för R12 duger inte till R134a pga att R134a har mindre molekyler och därmed smiter ur en R12 slang.

/Janne
Last edited by QV on Sun Jul 12, 2009 2:39 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Walmart är det ett biltema i USA?

Post by QV »

Fick några bilder från Nalletill1000 som han hade vänligheten att ta på Walmart. Det stället skulle man ha tillgång till runt hörnet. Då hade biltema svårt att överleva. Man kan ju bara hoppas att den genomgående kvalitén är större där......

Nåväl här kommer några bilder med text ifrån mig.

skulle man kunna hitta det där i ICA så fick både Mekonomen, Micro och de andra problem om de inte har kunnig personal.
Image

PAGolja används alltså tillsammans med R134a om man inte har några rester av gammalt freon i systemet. Man måste alltså tvätta gamla A/C delar noggrant med tvättvätska (ev kan man använda thinner) innan man bestämmer sig för att använda denna olja. Oljan ligger \"förpackad\" i köldmedium (R134a) för att få in det i systemet.
Image

Så här ser den tydligen ut \"standard\" R134a utan tillsatser. Det behövs ungefär 3 burkar av detta för att fylla ett normalt system (om man får ut allt ur burken.
Image

Vill man ha mer kyla ur systemet. Detta kan behövas om kondensorn är för liten eller har dålig verkningsgrad då fyller man med detta. Hur vida oljan fraktas runt med detta medel har jag ingen koll på. Det är inget medel jag skulle välja för att fylla ett nytt system. Har man däremot än mängd R134a kvar i systemet (som då transporterar runt oljan tillbaka till kompressorn) så kan man fylla på med detta och då höja verkningsgraden på systemet och därmed få kallare luft ur förångaren. Man kan också montera en större fläkt som kyler kondensorn bättre och uppnå samma effekt.
Image

För att kunna fylla sitt A/C system med dessa flaskor så behöver man ett service kit. Här har vi två varianter av detta. Det man kan säga om fyllning av A/C är att det tar tid. Att tömma en burk tar mellan 5 och 15 minuter. Skall man sedan följa instruktionerna i en annan länk tidigare i denna tråd för att kontrollera hur mycket köldmedia man skall ha i systemet så tillkommer 5 minuters väntan mellan varje fyllning på 100 gram för att systemet skall stabilisera sig.
Image
Image

Så i vår / sommar när det är dags att fylla så kommer det säkert att ta en hel dag......

Det var allt för tillfället i denna tråd. Fortsättning följer.....

/Janne
Last edited by QV on Sun Jul 12, 2009 2:38 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Vad mer säljer de på Walmart egentligen? :?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Post by Nalletill1000 »

Shift

Allt mellan himmel och jord. Beroende pa om det ar en Super Walmart eller en \"vanlig\" Walmart sa varierar utbudet. Vanligtvis sa kan du fa nya sulor och oljan bytt pa bilen medans du fixar veckoshoppning av mat eller uppdaterar din hemelektronik med en plasma TV, dator, kanske nya klader till ungarna eller apoteks arenden, en akgrasklippare eller utemobler, farg till stugan, ny bossa om du ska ut och jaga. Varfor inte ta och prova ut nagra nya golfklubbor nar du ar dar andan. Som sagt var du kan spendera timmar dar och det var inte utan en chock nar jag forst kom hit till USA.
Om jag bara kunde fa min amiz har med sa vore det ju allt bra.
Sorry for off topic men du fragade....
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Ett uppehåll i skrivandet

Post by QV »

Så då har man betalt ett Ebay köp.

Adapterplatta för Sanden kompressor så att man kan montera den på mitt fäste. Trodde först att jag hade ett York fäste, men så var den inte så en färdig York till Sanden adapter är inte värd pengarna. Denna hittade jag för $10. Fann även än 15 tums fläkt från samma säljare. Nu är det 14 tum jag ville ha men det dräller inte av fläktar på Ebay så $20 får vara OK. (allt är nytt)

Det är ont om bilder just nu och uppdateringen på denna tråd kommer att ligga nere tills April eftersom jag har valt att ta hem sakerna med ytfrakt. Det kan gå på 3 veckor men 3 månader är mera troligt.....
Men som läget ser ut just nu så skall jag ha fungerande A/C i bilen till sommaren. :D

Det som inte är löst är rören mellan \"front\" och \"kupe\" vill helst inte ha slang utan alurör. Vi år se hur det blir när det är färdigt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: A/C tråden

Post by QV »

Nu är kondesorn från ACKITS provmonterad. Den skulle teoretiskt kunna vara en 1/2 tum högre men bredden vart prefekt
Image
på med lite tätningsband och smacka dit den.....Hade först planer på någon gummidut under men det verkar vara fel väg och gå. Skall tätningen bli helt perfekt (då att all luft måste igenom kondensorn) så får man lägga en tätremsa nere och uppe. Dessa blir mindre än 1 cm st på höjden!

Vill man behålla gardin (om bilen är äldre än-65) så får man skära två skåror i kondensorns ram (tror det räcker med det). Samt täta på sidorna också.

När det gäller torkfiltret så har jag två postioner
Image
Image
Jag har inte bestämt mig var jag skall dra in slang /rör till kupedelen. I "original" så tog dom in slangarna brevid pedalstället. Har igentligen ingen lust att ta den vägen så jag har funderingar / planer på att ta in dom där värmeventilen sitter. Dessa ventiler har ju tvivelaktigt funktion :lol: samt att jag gillar inte allt för många hål i torpedväggen. Hamnar den på vänster inneskärm så funderar jag på att fixa ett fäste till ett bromsservo. Trissade upp priset på ett sådant under veckan (tradera) men slutade innan vinst. Till Höger innerskärms position får man väl smida ihop något om inte den kära forum"publiken" har något förslg.

Provmoterade även kompressorn.
Image
Image
Ser helt OK ut. Man kommer fortfarande åt styrsnäckan. Inte för att man är där så ofta men ändock.

På bilden med kondesorn har jag vänt anslutningarna bort från kompressorn. Hur kondensorn är vänd spelar ingen roll så länge den grövre anslutningen är "upp" och den tunnare "ner".

Har inte börjat tvätta förågare och kompressor ännu. Har inte löst med vad jag skall ha som tvättmedel. Vissa skriver "special" andra "tinner" en tredje "freon". Det sista blir det inte iallfall :wink:

/Janne
Last edited by QV on Sun Jul 12, 2009 2:37 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
peter
Posts: 12
Joined: Wed Aug 11, 2004 7:36 pm

Re: A/C tråden

Post by peter »

Sätt torkenheten där tutan sitter idag. Den behöver inte synas eller sitta i drag. Kolla på bilderna jag skickat dig på P1800:an så ser du.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: A/C tråden

Post by QV »

Tycker att det blir lite trångt därframme samt att vi har rätt bra med utrymmen i motorrummet, Känns även att eldragningen blir en nyans lättare. Inte för att eldragningen spelar någon större roll :P

Det är riktigt som du skriver att det inte är några större krav på monteringen. Den skall så vitt jag förstår sitta i lod (mer eller mindre) samt inte för varmt. Det där kravet på värme gör att den sitter bättre fram i fronten än brevid grenröret......

/Janne

Det som retar min är att jag inte har sett någon tork på någon av mina bilar, undrar var tillverkarna sätter dom och varför?
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: A/C tråden

Post by Nalletill1000 »

Skulle tro att en bra placering ar i fronstycket brevid kylaren pa endera sida. Pa de bilar som jag kommer ihag med ac hade dem dar (240, 164). Leta efter en monterings anvisining for amazon. Jag har en i gommorna men det hjalps inte eftersom jag kan inte hitta den just nu :( sa jag kan inte hjalpa dig, men nagon borde ha en kopia tillganglig. Lanken i volvo amazon pictures funkar ju ej heller http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... uction.pdf av nagon konstig anledning.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: A/C tråden

Post by QV »

en ac konvertering i en 145'a http://www.autoacforum.com/messageview. ... adid=19957

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply