A/C tråden

Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

A/C tråden

Post by QV »

Förberedande montering av AC i Amazonen. http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie" onclick="window.open(this.href);return false; ... ght=#46853
Påbörjad renovering av förångaren http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie" onclick="window.open(this.href);return false; ... ght=#47527

Så då var det dags att ta det andra steget i min A/C montering.

Inköp av Testutrustnig. Inte för att den kommer till användning på ett halvår men jag skulle ändå beställa från verktygsgrossisten i borås
http://www.verktygsboden.se/?id=74311 det verkar som om dom har slutat med den, men det fanns en annan nu
http://www.verktygsboden.se/?id=74273

så här ser den ut i alla fall
Image

Man måste ju prova leksakerna så min bruksbil fick offra lite R134a i kväll för provet.
Image
Image

När A/C kopplade in och ur så rör sig mätarna något
Image

Om man nu blir något klokare på det...... Mätsystemet är iallafall tätt och de medföljande kopplingarna passar. :P Nu skall jag fixa så att vakuum pumpen kan anslutas till den gula slangen och samtidigt kunna fylla på med köldmedia. Än så länge rekomenderas köp......

Har sparat en del länkar på GDS AC samt att det börjar bli \"mer vanligt\" på forumen med snik lösningar på hur man fixar sin A/C själv. Skall samla ihop dessa i tråden

Har ni funderingar och lösningar så \"fyll på\" med info.

/Janne
Last edited by QV on Sun Jul 12, 2009 2:47 pm, edited 4 times in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

vad jag vet så bör man helst vara certifierad för att jobba med köldmedia o dyl. på jobbet så är det bara vissa som får felsöka o fylla/tömma ac system.

om man nu ska va petig, ;)

vad är det för ac system du har hittat? finns väl att köpa från vintage air?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Rogge wrote:vad jag vet så bör man helst vara certifierad för att jobba med köldmedia
Detta gäller företag. inte privatpersoner.....
Det är stor diskution om just detta i de olika forumen.

/Janne
Last edited by QV on Sat Aug 25, 2007 8:47 am, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Länkar om A/C fyllning

Post by QV »

Nu finns det ju risk att gasol inte är \"rent\" nog så att a/c håller i många år (alltså vatten i gasolen gör att systemet korrigerar innefrån) men det är interesant läsning.
http://fam-bjork.se/citroen/AC/index.html

Reservdelar finns på AB Celer

Fyllning av A/C med delar från biltema http://forum.citroenakuten.com/viewtopic.php?t=31965

en GDS beskrivning http://mckinnon.se/acc/ med tillhörand forumtråd http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... sc&start=0


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Vakuum pump

Post by QV »

Har även en Vakuumpump ståendes som är tänkt till både modellbygge och A/C service. Denna pump pumpar? ner till 1 mbar alltså 1 mbar från absolut vakum.

Image

Har inte fixat adaptern till servicestället ännu, me jag har iallafall kopplingar liggande med rätt gänga.

/Janne
Last edited by QV on Sun Jul 12, 2009 2:45 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

En fråga, hur läser man av 1 mbar (0,001 bar) på den manometern?

En länk om gasbyte i AC http://www.volvop1800club.se/artiklar/ac.htm
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

det kan man inte. Mätaren hamnar på \"noll\" och enlige specen så är det 1 mbar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

A/C the basic

Post by QV »

En länk om vad man skall tänka på vid installation av A/C system
http://www.vintageair.com/DownloadsSect ... )-Inet.pdf

/Janne

ja så var det det där med paranteser och forumtyp..... klipp och klistra.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Storlek kondensor

Post by QV »

Så för att få rätt storlek på Kondensorn (den framför kylaren) så skall volymen vara förångaren x 1.25. Förångaren är den del som siter i kupen.

Om man nu inte vet storleken på förångaren så blir det inte så lätt att räkna ut volymen på kondensorn.

Så idag rev jag ner min A/C kupedel i beståndsdelar.
Image

Förångaren är 38,5 x 10 x 9,5 = 3657,5 cm3
då blir kondensorn <svar> x 1,25 = 4571,875 cm3 (eller c:a 4,6 liter) vilket inte låter så stort.

Om det finns någon på forumet med större kunskaper så får ni gärna kommentera uträkningen.

Ventilen (vars namn jeg ej kommer ihåg) som sitter vid ingången av förångaren är gjord för R12 så den måste bytas till R134a ventil
Image

/Janne
Last edited by QV on Sun Jul 12, 2009 2:44 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Har läst Vintageair igen för fjärde gången minst.

För R134a skall då följande gälla

Standard storleken på förångaren (200 kubik tum)
Kondensor min 250 kvadrat tum (2 rader med 5/16 koppar rör aluminium flänsar).
Kompressor 8 -9 kubik tum per varv (hellre mindre än större)
Kondensor med horisontella rör är att föredra före stående.

-------------------------------------------------------------
Förångaren i frigikingen är på 220 in3 (kubiktum)
så en kondensor på min 300 in2 kanske är bra :?:
måste mäta hur mycket plats det finns i fronten

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Har mätt fronten igår på Amazonen

Bredd 480mm (själva paketet)
Höjd någonstans mellan 270 och 330 lite beroende på vart man monterar kondensorn.

Med det lägre måttet så måste paketet vara minst 3 cm djupt för att få samma volym som förångaren

Med den större höjden och 3 cm djup kommer jag upp i \"önskade\" 4,6 liter men det kräver att jag bygger om fronten lite. Det som då behöver byggas om är den vinklade plåten mellan huvlåset och stående plåten som håller gummilisten (den vinklade plåten med stort hål i)

För den som inte vill räkna om tum2 till cm2 så är den större höjden c:a 250 in2.

Det känns som man behöver en kondensor som har liggande platta rör istället för runda kopparrör????? (platta rör skall tydligen ha bättre verkningsgrad).

Har iallfall varit i kontakt med AB Celer idag. Skall sända en ritnng till dom så får vi se vad det kommer att kosta. Dom gillade förövrigt inte de elektroniskt reglerbara A/C kompresorerna. Går tydligen sönder ofta.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Otroligt roligt att du lägger ner så mycket energi på att få AC till Amazonen. Jättetrevlig läsning!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Mall för A/C kondensor

Post by QV »

AB Celler ville ha en ritning.
Eftersom jag inte riktigt vet hur den skall se ut så lägger jag ut några bilder här under A/C tråden och länkar det till AB Celler så får vi se om han skriver här eller svara mig via e-berv.

Planen är följande, max storlek på kondensor. När den är så här stor så måste man bygga om fronten på Amazonen.
Image.
Måttet är 320mm högt och 535mm brett Skulle kanske kunna vara ytterligare 10 mm på bredden, men det var denna plyfa jag fann först (lat som man är).

Hoppas att man kan lösa kondensorn med en max höjd på 260 mm (eller 250mm) då behöver man inte bygga om fronten något och det är ju alltid trevligt. Om man gör den 250mm så kan man ha den 55mm djup.
Det är dessa 260mm man \"ser\" när man har stängt huven. Denna del får alltså luften på sig direkt medans de övre 60mm ligger bakom en \"plåt\".
Image
260mm är strecket i ovankant av tutan, här ser man även \"plåten\" som i viss mån hindrar luften att komma upp till de övre 60 mm.
Image

För att få rören till kondensorn så finns det oanvända hål i fronten (som används till tutan på B16 amazonen)
Image

Har också en plan på att behålla kylargardinen så det finns plats för den också. 30mm mellan kylare och kondensor.
Image

Jag tror att kondensorn skall vara på c:a 4,6 liter(se tidigare post för uträkning). Men om man skall ha en 250mm hög \"dubbel tjocklek\" så skall tydligen bli sämre verkningsgrad på den \"bakre halvan\" så vi får då öka på 4,6 liter med 10% vilket då ger c:a 5 liter. 50cm * 25cm * 4cm = 5 liter.

Den ständiga frågan är ju bara om jag vet vad jag pratar om......

/Janne
Last edited by QV on Sun Jul 12, 2009 2:44 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Efter att ha läst websidor och forum till ögona började blöda har jag kommit fram till följande.

A/C är ingen exakt vetenskap!
Man kör mycket på känn. Nu finns det formler men dessa verkar bara (eventuelt) användas hos bilfabrikanterna. Ute hos dom som eftermonterar kör man inte efter någon formel.
Mängden köldmedel som anläggningen skall fyllas med kan man räkna ut med hjälp av en vindtunneltest....
Nåväl det var ju storleken på kondensorn jag vill ha.

Följande info kommer igen hela tiden.
Montera en så stor kondensor som möjligt. En kondensor har svårt att bli för stor. Täta kanterna så att inte luften kan smita förbi kondensorn
Om kondensorn vart för liten montera elfläkt
Om det inte vart tillräckligt bra med elfläkt, montera kåpa runt elfäkten och kondensorn
Om inte detta räcker, montera en PFC (parallel flow condensor) alltså en mera effektiv kondensor.

En för liten kondensor ger högre tryck på högtrycksidan samt en lägre temp på luften ut ur förångaren.

En bra sida för A/C info är http://www.ackits.com

Bad Peter som jag köpte mina delar från mäta upp sin kondensor och den var 31 x 59 x 2 (förmodar i yttermått, inte kylyta) och detta blir bara 3,6 liter. Eftersom Peter är nöjd med funktionen så är det tillräkligt för honom (kondensor skall komma från en 140'a)
En kondensor till 240 är (enligt ett forum i USA) 52 x 35 x ? och denna är ungefär samma volym som den från 140'an.

Min på SAAB 9K är 44 x 43 x c:a 2 i kylyta Den blir då något större är de övriga samt att det är en PFC. Men dessa är långt ifrån så stora som de 5 liter jag har räknat fram.
Men samtliga använder elfläkt för att kyla mer kondensorn extra.

Hur bra kondensorn måste vara beror alltså på yttertempen och hur kallt man vill ha i kupen. Värmen den skall ta bort är den man får från kupen + det som kompressorn alstrar.

Det jag har missat som jag bör försöka få tag på är en 5 eller 6 bladig fläkt som passar till vattenpumpen (förslag emotages tacksamt) för att förbättra luftflödet. OBS ingen viskokopplat skit.

Så för att veta hur stor kondensor \"jag skall ha\" så blir det till att förvandla min plyfa till en som 22 mm tjock och prova rent fysiskt. Sedan får man köpa en PFC och då är det så bra det kan bli. Resten bättrar man på med fläktar.

Man kan montera två st kondensor i fronten, men denna typer av frågor blir inte besvarade men finns omnämnt på Vintage Air

Det sistnämda verkar vara en vanlig företelse. Ingen säger \"jag vet inte\" utan man svarar på det man kan (om man kan) förövrigt lämnar men frågorna för att självdö. (alltså inte en minsta lilla komentar om att \"det kunde vara intressant\" \"skall kolla\" \"det borde vara så\")

/Janne

ps en gång i tiden diskuterades här på detta forum om att gammla inlägg i ett forum inget var värda och skulle tas bort! Det är just i sådana här fall när jag söker upp foruminlägg oavsett ålder. Är inlägget från internet's barndom så får man ta hänsyn till det i utvärderingen men jag vill läsa vad som står..... det är därför synd att vi inte har kvar länken till det gammla forumet. Det är skönt att slippa välja mellan nya och gamla forumet men jag vill gärana hitta dit ibland. ds
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

QV wrote:länken till det gammla forumet
Finns under dokumentation i länksamlingen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply