Ryckig gång!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
trummismalin
Posts: 34
Joined: Mon May 02, 2005 3:58 pm

Ryckig gång!

Post by trummismalin »

Min Amazon med B 18, 62-63:a, går bra på tomgång och vid accelaration. Dock rycker den rätt kraftigt, framförallt i stadstrafik vid lägre hastigheter, 30-40 km/tim. Vid lågt gaspådrag kan det hända även i högre hastighet. Om jag chokar går den bättre. Jag har försökt att justera vad jag tror är luft/bränsleskruven (benämnd volymskruv i verkstadshandboken?) men det verkar inte ändra något.

Någon som har en teori om vad detta kan bero på?
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Post by Amazon_Sleper »

Skulle kunna gissa på att den drar tjyvluft någon stans? KOlla med start gas spruta runt insuget å förgasaren :wink:
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Det händer att förgasarfoten brukar bli konkav, därav suger den tjuvluft. Är så fallet kan du fila den plan.
AVG
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

ryckig gång

Post by Blomquist »

Spruta lite startgas vid förgasarfoten innan du börjar skruva av och fila.
Reagerar motorn sugern den in tjyvluft.
Jag hade EXAKT samma fenomen och bytte förgasare och allt möjligt innan det visade sig vara kondensatorn...
210 -64, 223 -68
trummismalin
Posts: 34
Joined: Mon May 02, 2005 3:58 pm

Post by trummismalin »

Tack för tipsen så länge! Jag ska kolla och återkomma!
rocketman
Posts: 4
Joined: Wed Sep 05, 2007 10:42 am

Post by rocketman »

Ett litet inlägg från mig å min kombi -65à..jag har just samma problem (B18 A med fallförgasare zenith) men vid runt 80+ kmh..har bytt allt utom tändspole. Tjuvluft har jag konstaterat att det inte är..(inte heller via förgasarens spjällaxel) Problemet försvinner när jag drar ut choken. Börjar fundera på om det kan vara någon/några nockar på kammen som är nedgångna. Ska kolla detta. Börjar tröttna lite så jag börjar fundera på att byta till en strombergförg. istället. Men som sagt jag är inte hundra på att det är förgasaren. Någon måste ju lyckats fixa detta ryck-fenomen då det är ganska vanligt vad jag förstått.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

rocketman wrote:Ett litet inlägg från mig å min kombi -65à..jag har just samma problem (B18 A med fallförgasare zenith) men vid runt 80+ kmh..har bytt allt utom tändspole. Tjuvluft har jag konstaterat att det inte är..(inte heller via förgasarens spjällaxel) Problemet försvinner när jag drar ut choken. Börjar fundera på om det kan vara någon/några nockar på kammen som är nedgångna. Ska kolla detta. Börjar tröttna lite så jag börjar fundera på att byta till en strombergförg. istället. Men som sagt jag är inte hundra på att det är förgasaren. Någon måste ju lyckats fixa detta ryck-fenomen då det är ganska vanligt vad jag förstått.
om rycket slutar när du drar ut choken så skulle jag tippa på att den går för snålt just i det varvtalsområdet du ligger i vid 80 knyck..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
carbs
Posts: 79
Joined: Wed Jun 07, 2006 11:26 am
Location: Söderköping
Contact:

Post by carbs »

Det verkar som om dagens bensin inte riktigt stämmer med bestyckningen på Zenith-förgasarna. Jag har haft samma problem med en kunds B18 PV och min kollega i Norberg känner också igen detta. Vi har testat med att öka upp storleken på lågfartsmunstycket från 70 till 90 och då försvinner problemet med ryck i lägre farter.
Dock har vi inte hunnit testa på tillräcklilgt många bilar för att rekommendera detta för alla.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
rocketman
Posts: 4
Joined: Wed Sep 05, 2007 10:42 am

Post by rocketman »

Helt rimligt....! Jag gillar teorin med felbestyckade munstycken mot dagens bensin och tänker prova detta per omgående....men var hittar jag munstycken med andra storlekar ...? känns lite dumt att själv borra upp det befintliga munstycket! Vet inte vilken storlek som sitter i nu men skall kolla detta ikväll..nytt hopp har väckts iaf.. :D Tackar Gunnar!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

rocketman PM:a den som skrev ovan dig. Jag törs svära på att han hjälper dig med det du behöver.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
rocketman
Posts: 4
Joined: Wed Sep 05, 2007 10:42 am

Post by rocketman »

Jag har snackat med \"förgasarteknik-Gunnar\" (mycket trevlig kille). Han skickar större munstycken för att testa teorin på min ammiz. När jag har resultatet hamnar en rad här. Tjoflöjt sålänge. :D
rocketman
Posts: 4
Joined: Wed Sep 05, 2007 10:42 am

Post by rocketman »

Hej igen alla internetmekare!! Nu är nya större munstycken testade och mycket riktigt så var detta problemet på min bil.
Jag har nog inte nämnt det tidigare men jag har kört med en nyrenoverad topp gjord för blyfri 95oktan (98oktan provad men det hjälpte ej mot ryckigheten)
Från början var högfarts-munstycke storlek: 117 (1,17mm), jag började med att byta detta till 125 och åkte ut på motorvägen för att testa…….inga ryck vid 90-100 km/h. Gasade jag upp till 110+ tyckte jag mig känna tendenser men inte lika kraftigt som med 117 munstycket. Jag gjorde samma test med 135 munstycket och det kändes helt OK därför väljer jag storlek 135 som nu sitter i. Återstår att se om bränsleförbrukning påverkats mycket!? Eftersom jag inte är någon fartdåre så kanske jag hade klarat mig på ett 130 men troligtvis är skillnaden marginell mellan 130 och 135. Som sagt så visar det sig snart.
Eftersom huvudmunstycket var för litet från början så bytte jag även lågfarts munstycket från 70 till 90. Nu känns det som att motorn svarar bättre och är mer alert överlag. Så tack för hjälpen Gunnar!! :P
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Post by nisseinorr »

ett problem löst, skönt..
har samma tendenser på min ama -65 med B18 och zenith..
så nu slipper jag fundera mer uti de dära, bara till å beställa munstycken när jag får tid/ork..
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Post by brorsan »

Nån som provat Shells V-power? Är ju en lite finare bensin... borde väl motsvara den högoktaniga bensinen som fanns förr...

Min nästa tankning blir nog på en Shell-mack med V-power :)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Ryckig gång!

Post by Torbo »

Jeg har vært med på effektprøving av V-power på flere biler, og vi fant fordeler, verken rensing elelr økt effekt.

Nå prøver Shell seg med V-Power på diesel, hele en krone mer per liter i Norge... hvor dumme kan Ola Nordmann bli?, å kjøpe denne guffa? Den har ukjente tilsetninger som vi ikke vet om er skaldig for miljøet heller?
Og så betale mange tusenlapper årlig for diesel som man ikke trenger på dieselmotorer etter Euro 4 og 5, hvor motorene går superrent uten soting...
Post Reply