Fördelardetaljer

Moderatorer
Post Reply
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Fördelardetaljer

Post by Sture Swedberg »

Originaldåre (:)) som man är håller jag på att renovera fördelare till B 16-18-20. Under årens lopp har grovfingrade mekaniker tappat och/eller slarvat bor en del brickor, fjäderbrickor, muttrar och andra detaljer. Somligt har rostat bort (brickorna under balansvikterna t ex). De här pinalerna finns inte att få som reservdelar (jo, en eller annan fjäderbricka!).
Finns det nån därute som vet var man kan hitta det här finliret?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Behöver du till många fördelare?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Har du kollat med Bosch?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Har sex fördelare som har förutsättningar att bli riktiga.
Jag har inte kollat med Bosch, däremot med VP och Volvo som bedyrar att det inte går att få tag på delar till de här gamla pjäserna. Volvo har de grövre fjäderbrickorna men det är allt. Rekommendationen är att få tag på fördelare att skrota men det är lite synd på de jag har.
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Nu har jag kollat med Bosch! Och det var inte bara muntert.
Isolerbricka (Fiber) 1 230 107 002, säljs i 10-pack och kostar i praktiken ca 20 kr/st (dvs 200 kr för 10 st)
Bricka 1 230 100 005, den som skall ligga under balansvikterna, säljs i 25-pack och är någon krona dyrare.
Det kostar att ligga på topp minsann :).
Hur som helst, galen som man är har jag brickor om någon behöver :twisted:
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Har du hört med Ronwill speedshop? http://web.telia.com/~u82510369/ronwill.html

Tag dock i beaktning att han inte hyser något som helst kärlek till dessa gamla fördelare som han helst ser slängda dit inget ljus når. Eftersom han mest håller på med vassa motorer så är det säkert en korrekt inställning, han anser att de från B20 är mycket bättre (nämde några nummer här som jag inte har skrivit up). Men det är ju inte omöjligt att han säljer lösa delar till dig om han har det på lager.

Under mitt samtal så påpekade han flera grova konstruktionsmissar på dessa äldre fördelare som gör dom odugliga och opålitliga. Han ville helt enkelt inte renovera dom..... (mitt privata intryck) Måste skriva att jag inte hyser något agg till Ronwill, man behöver inte älska alla delar på en gammal bil för att vara en god människa. Nu fann jag en \"renoverad\" fördelare på SVIS så det löste sig. Ronwill var lite fundersam på \"renoveringen\" eftersom de flesta som renoverar \"endast målar dom\" men den är ialla fall inte glapp i axeln......

Men har man hållit på och renoverat fördelare i 25 år så har man kunskap och reservdelar


/jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply