Bromsproblem

Moderatorer
Post Reply
Hazze
Posts: 4
Joined: Wed Jun 02, 2004 7:14 pm

Bromsproblem

Post by Hazze »

Amazon1969. nya hjulcylindrar bak. nyrenoverade ok fram.

Pedalen sjunker inte när man öppnar luftningsnippel på höger bak, men det gör den när man öppnar på vänster bak.
(Och mycket lite olja kommer ut fast man håller den i tryck)
Om man trycker ner pedalen så bromsar också bara vänster bak.
Men om man pumpar upp och ner så börjar höger bak att ta efter c.a 5st pumpningar. men trycket försvinner direkt om man slutar pumpa.
Sätter man på tryckluft på höger bak så bubblar det i vätske behållaren, så det är hål i ledningarna.
Det krävs även mycket starkt pedal tryck när man kör innan det bromsar.

Någon som har ett förslag.?????????[/b]
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Det verkar som du har nåt problem med huvudbromscylindern. Ena kretsen bromsar bägge framhjulen och vänster bakhjul, den andra kretsen bromsar bägge framhjulen och höger bakhjul. Den krets som bromsar höger bakhjul verkar inte fungera. Om du har tillgång till en huvudbromscylinder som du vet fungerar så pröva att byta till den och se om felet kavarstår.
AVG
Hazze
Posts: 4
Joined: Wed Jun 02, 2004 7:14 pm

Post by Hazze »

Tack för tipset Arne.
Jag ska prova att byta, hör av mej hur det går!

Hasse
Hazze
Posts: 4
Joined: Wed Jun 02, 2004 7:14 pm

Post by Hazze »

Jag har nu bytt huvudcylinder och det verkar funka. (efter mycket mycket mycket luftning) Jag får hoppas att besiktningen också tycker det.

Hasse
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Roligt att det lyckades för dig. Vi får hoppas att besiktningen går bra. Lycka till!
AVG
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

När vi bytte bromsok till nyrenoverade \"utbytes\" på min 140 72 så var det en lutnippel som hade ett hål oborrat (!!) Innan vi kom på det var det en del svordomar...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Haha! Vilket elände Johan. Det måste ha tagit ett bra tag innan ni insåg att det var hålet i nippeln som saknades. Hade ni transparant slang så att ni såg att det varken bubblade eller kom någon vätska eller?

:)
Post Reply