Projekt b16 front!

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Post by anton! »

jo det slog sig lite grann i mitten där det är som smalast, som synes på sista bilden. Dock är det inte så illa som det ser ut som tur är.

Tennspackling vore kul att testa, känns lite gedignare (mer gediget?) än plastic pudding... Men man behöver väl någon form av flussmedel eller liknande för att tennet ska fastna i plåten? vart får man tag på det? jag har för mig att det blivit förbjudet p.g.a någon miljölag
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

anton! wrote:jo det slog sig lite grann i mitten där det är som smalast, som synes på sista bilden. Dock är det inte så illa som det ser ut som tur är.

Tennspackling vore kul att testa, känns lite gedignare (mer gediget?) än plastic pudding... Men man behöver väl någon form av flussmedel eller liknande för att tennet ska fastna i plåten? vart får man tag på det? jag har för mig att det blivit förbjudet p.g.a någon miljölag
Tennpasta och tennstavar förmodar jag man kan köpa på nån svetsaffär där du bor,så är det iallafall här i stan.Det är bara att leta upp firmor du tror kan ha grejorna i din närhet och fråga om dom kan ordna fram nått.
Jag tennspacklar allt jag svetsar,inte för att det är så mycket bättre änn moderna spackelmetoder även om tennet har fördelar utan mer för att det är roligt.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

tennspackling

Post by QV »

Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gökarn
Posts: 7
Joined: Sat Aug 04, 2007 7:24 pm
Location: Enånger

Post by gökarn »

Shit vilket bra tilltag - ser mycket bra ut. Keep on!
amazon122s 1960
amazon1200 1958
Pv 444 DS 1952
McCormic IH B-275 1961
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

intressant projekt :)
är man inte värsta orginalnissen så funkar ju de där kanon, bra jobbat.

själv gick man den tunga vägen, har bytt cirka 40% av plåten på min gamla b16 front som jag dessutom fick ge några slantar för vid inköp får väl anses som tokig :shock:
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Post by Nalletill1000 »

Imponerad!!!! Gott arbete och en innovativ approach till fixa till en B16 grill. BTW har for mig att B16 fronte skiljer sig fran senare med hur huvlaset ar konstruerat ar det inte sa?
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Grymt bra jobbat Anton! Har aldrig sett eller hört någon som gjort på detta sättet. Kul att följa :)
Amazon 1957
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Post by anton! »

Tack ska ni ha alla, beställde nyss tennspacklingsgrejerna som QV länkade till... nästa uppdatering kommer när jag fått det.

Angående huvlåset vet jag inte riktigt vad som skiljer /om det skiljer, men det känns som att det får kvitta :)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Man kan hitta mycket kul på verktygsboden.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

Klart fränt! Alltid drömt om en B16 front... hmm... en vacker dag... :roll:

Skickade genast en julklappsönskning om tennspackel till morsan, hehe.

instämmer med att detta var det intressantaste sen grevens galenskaper :P
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Mb_star
Posts: 69
Joined: Thu Dec 30, 2004 7:54 pm
Location: Mora
Contact:

Re: Projekt b16 front!

Post by Mb_star »

Kul när man ser någon som orkar krångla lite :mrgreen:

Jag har åxå funderat i dom där banorna !
Har haft följande årsmodeller:
59,61,62,63,64,65,66,67,68,69
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Re: Projekt b16 front!

Post by anton! »

Hej igen, tyvärr hamnade det här projekt bokstavligt talat på hyllan. Jag ryckte in i lumpen och har på permisarna renoverat och fixat med annat på amazonen. T.ex lackat motorrummet och byggt om min b16A till i b16B. En bruks 745a har krävt omsorg också. Men det är andra historier. Idag kom turen till min front som måste vara klar nu när det börjar dra ihop sig för hellack. Det vart tyvärr aldrig några tennspacklingssaker utan jag körde med plastic fantastic. Var inga stora gropar att fylla ändå. Inga toppenbilder tyvärr men alltid något:

såhär ser fästena ut för grillarna:

Image

Här är fronten grundad, spacklad och slipad första omgången och grundad igen:

Image

Det räckte med två omgångar finspackel, sista jag gjorde var att dra på ett lager sprutspackel som hänger och torkar i garaget. Ska finslipas nästa permis. Fronten kommer inte vara perfekt överallt men tillräckligt bra för att tåla syn och att jag ska bli nöjd :)

Nu bär det tillbaka till lumpen!
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Projekt b16 front!

Post by Uffe »

Gott jobbat Anton! Det blir ju riktigt fint :D Jag får lite flashbacks när jag läser att du skall iväg till lumpen. Åkte alltid iväg vid 22-tiden på söndagarna och det kändes ganska trist ända tills man kom in på luckan och träffade polarna där. Hmm, det var ju ett tag sedan :?
Amazon 1957
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Projekt b16 front!

Post by Amazon cruiser »

Detta ser ju mycket bra ut! Har själv tankar på att göra likadant med en front jag har, då min -58 har den nyare fronten. Perfekt att man har något att jämföra med och se hur du har gjort. Gött jobbat!
........................
Peter, Amazon 1958
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Projekt b16 front!

Post by brorsan »

Hur gick det då?? Två år sen du uppdaterade tråden.. ;)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Post Reply