Projekt b16 front!

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Projekt b16 front!

Post by Uffe »

Anton, eller någon annan som har koll. Jag har en riktigt risig originalfront till min 57:a som jag inte vet riktigt hur jag skall bära mig åt för att rädda. Vad tror ni, om man skaffar en bra nyare front, har man då nytta av att plocka viss bitar (som yttre delarna ex) från denna nya och tillsammans med min original få till en bra?
//Uffe
Amazon 1957
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Projekt b16 front!

Post by olleholm »

Gör så Uffe,Köp en nyare front, och ta mittdelen från den gamla.
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Projekt b16 front!

Post by Amazon cruiser »

Jag har byggt ihop en B16-front till min -58, genom att använda yttre delarna från en nyare front och sedan bygga igen hålen. Det är en fördel om den gamla mittendelen kan användas då den har en pressning mitten som kan vara svår att få till annars. De bakre bitarna kan man tillverka själv, hänger mest på tid och tålamod :wink:

Edit:
Kan ju visa några bilder på det hela också, alltid någon som blir glad :D

Image

Image
Vill gärna poängtera att ytterdelen inte alls är så rostig som den kanske ser ut på bilden!

Image
Här hade en sträck-krympmaskin definitivt varit att föredra. Man måste svetsa väldigt försiktigt
för att det inte skall skruva sig. När man väl svetsat är det också i princip omöjligt att ändra formen
då svetsen är stenhård (iaf vid MIG/MAG-svetsning)

Image
Så här blev framsidan, helsvetsning och finlir kvar.
........................
Peter, Amazon 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Projekt b16 front!

Post by Uffe »

Tack! Snyggt jobb :) Jag får fundera hur jag skall göra. Det är ju ett tag tills dess... lite att göra innan detta :?
Amazon 1957
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Projekt b16 front!

Post by pvfreak »

....och när du kommit såpass långt kanske du redan sprungit över en fräschare front. :D
Håll ögon och öron öppna. Keep up the good work. Ska bli intressant att följa din tråd
då jag själv har en rödvit -58 som väntar på renovering. :oops:
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Projekt b16 front!

Post by Uffe »

Jo, ögonen är öppna, kan jag lova :wink:
Amazon 1957
Anton Sagrén
Posts: 15
Joined: Thu Apr 07, 2011 5:36 pm

Re: Projekt b16 front!

Post by Anton Sagrén »

Hej! Det var ett tag sen man var här inne och kikade. Jag blev tvungen att regga ny användare för jag har glömt lösenordet och den mailadressen är inte aktiv längre.

Kul att så många var intresserade och skrev peppande saker! Men jag måste säga att "T.sundelin" Har kommit upp med en smidigare lösning för detta! Mycket smart!

Jag har haft andra projekt, jobb, flytt osv som vart ivägen för amazonen. Men den har alltid vart kvar och väntat. Strax efter att jag la in dom sista inläggen här så skruvades bilen ihop, lackades sidenmatt röd och besiktades. Sen kändes den liksom "klar" eftersom den rullade och var i trafik. Men i själva verket blir ju såna här bilar aldrig riktigt klara. Jag måste byta koppling, se över bakaxeln. Skaffa ett innertak och gummilister. Ja jobb finns det! Senaste jag gjorde var att lacka dörrpanelerna och instrumentbrädan svart. (som resten av inredningen)
Jag kommer åka bort och jobba 7 veckor nu. Men sen i slutet på maj där är jag riktigt taggad på att skruva igen!

Här är några bilder på fronten och hur bilen ser ut nu!

Image

Image
Post Reply