Bältesfråga

Moderatorer
DaSo
Posts: 5
Joined: Fri Sep 07, 2007 2:22 pm

Bältesfråga

Post by DaSo »

Skulle behöva ett svar på en fråga.
Jag har en Amazon -67 där det sitter bälten fram.
Kan jag plocka bort dessa lagligt? så jag inte behöver använda bälte?
Visst är det bra med bälte men jag föredrar att åka utan i min amazon.
Jan T
Posts: 56
Joined: Mon Mar 20, 2006 12:02 am
Location: Sundsvall

Post by Jan T »

I en 67a finns inga lagkrav på att bälten ska finnas,varken fram eller bak,så dom är bara att montera bort,om man inte vill ha dom kvar.Medans bältena är monterade och sitter i bilen,då är man tvungen att använda dom vid färd,annars blir det goa böter,om man blir stoppad i någon kontroll.Jag har också en 67a,där var bältena redan borttagna när jag köpte den,annars hade jag också slängt ut dom per omgående,är inte heller så förtjust i säkerhetsbälten.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

Wow, vilka föredömen. Det är ju så att man baxnar. Tar man bort säkerhetsbältena ur en bil (utan att ersätta dem med nya) - lagligt eller inte - så kan man ju knappast hävda att man har båda årorna i vattnet. Vilket föredöme är ni för den yngre generationen och vilken fara utgör ni för andra trafikanter vid en krock när ni inte har bälten på er? Fundera lite på det...

Skärpning!

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

X55858 wrote:Wow, vilka föredömen. Det är ju så att man baxnar. Tar man bort säkerhetsbältena ur en bil (utan att ersätta dem med nya) - lagligt eller inte - så kan man ju knappast hävda att man har båda årorna i vattnet. Vilket föredöme är ni för den yngre generationen och vilken fara utgör ni för andra trafikanter vid en krock när ni inte har bälten på er? Fundera lite på det...

Skärpning!

:: Fredrik
Nu är det ju så att det är helt valfritt, vill man inte ha bälten så måste man ju få ha det så utan att nån ska moralpredika. Vill man ha bälten så får man ju också ha det. Men det är ju som sagt valfritt på den årsmodellen.

Du kanske vet åldern på dessa personer, det ver inte jag, så därför ids jag inte nämna något om äldre/yngre generation.

Så vem som ska skärpa sig kan ju diskuteras!
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Håller med helt och hållet! Vad är det som är så illa med bälten?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re:

Post by Fredrik Lofter »

Amarace wrote:vill man inte ha bälten så måste man ju få ha det så utan att nån ska moralpredika.
Nu är det ju inte moralpredikan det är frågan om här eftersom jag anmärker på den skada som dessa herrar kan utsätta andra för, samt de risker som de de facto utsätter andra för, genom att aktivt plocka bort bilbälten ur sina bilar - inte den skada och de risker de utsätter sig själva för.
Amarace wrote:Du kanske vet åldern på dessa personer, det ver inte jag, så därför ids jag inte nämna något om äldre/yngre generation.
Hur gamla dessa personer är saknar relevans. En person med bilbälte är ett föredöme för andra oavsett ålder, även om man kan tycka att äldre personer borde veta bättre.

Att köra bil bland andra trafikanter utan bilbälte är omdömeslöst.

Sätt in bälten i era bilar - det är helt i den anda i vilken Volvo bygger sina bilar.

:: Fredrik
Last edited by Fredrik Lofter on Fri Sep 21, 2007 3:00 pm, edited 2 times in total.
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

När jag läste detta inlägg tänkte jag direkt att här har vi ett riktigt köttben som har potensial att bli en ny snackis liknande \"Original eller Custom\" eller ännu bättre \"Sänkt Amazon eller inte\". Jättespännande att följa alla inlägg, eller :?
Amazon 1957
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

X55858, förstår inte hur jag ska kunna skada andra trafikanter om jag kör utan bälte. Den risken är nog liten.

Ska man resonera som du så ska vi ju tvinga alla med röda blinkers bak, vita fram att genast byta till orange för att synas bättre, det är nog större risk att orsaka fara för annan med det än att man inte använder bälte.

Nä, låt den som vill köra utan bälte då det ju faktiskt inte är krav på det på den årsmodellen.

Däremot håller jag ju med om att bälte är bra och bör användas och finnas i alla bilar, men tyvärr är det inte så och det är bara till att acceptera.
(allrahelst i en Amazon med sina \"bra\" deformationszoner är det ju bra med bälte)
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Om man har en passagerare i en bil man har demonterat bältena i utsätter man den passageraren för en onödig skaderisk.
Den man eventuellt krockar med samt dennes passagerare kan få psykiska skador av vetskapen att den andra dog eller skadade sig för livet oavsett vem som var vållande.

Så visst utsätter man andra trafikanter för onödiga risker om man plockar ur bältena.

Är man ensam i bilen vid en singelolycka med olycklig utgång ska någon ta reda på resterna av det som en gång var en människa samt att olycksoffrets anhöriga får en begravning eller kolli att ta reda på, men så länge det bara är den som plockat ur bältena som dör eller blir invalid får han skylla sig själv.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Post by ClassicVolvoShop »

När jag lästa dom två första inläg INNAN någon annan hade svaret - tänkte jag:

Wau - vilken total-dum hållning att ha - 50 år efter, att bälten blev standard i Amazonen! - Hur som helst - så håller jag helt enkelt med dom \"förnuftiga\" här:

Nästa gång en av er har en bil som kan rulla och ni inte skal bruka fler delar ifrån den - ta då och gör en människa-liknande dukke - sät denne på framsättet och få bilen att rulla med bare 40 km/t direkte in i en trä eller likn! - Då skal ni se hur enkelt det avgörs om man väljar bält eller inte!

Ja - välj att din mamma och pappa, som skal identificera dig, skal titta på en krop, som har slyngat sig ut igennom framrutan, henöver vägen, för att stanna i midten av \"Göteborg\" skylten!

Och välj, att du blir fångat av ratten, men din jätte-vackra flickvän inte als längare är vackar, då hun tok med sig framrutan över på honom idiotens baklucka, när han bromsade för en elg som just DU inte så..

Nej - bälten redder liv - har gjort sedan 1950'tallet i TUSINDEVIS..
DaSo
Posts: 5
Joined: Fri Sep 07, 2007 2:22 pm

Post by DaSo »

Tack Jan T för svaret.
Det var det jag var intresserad av och som sagt inte någon moralpredikan. :wink: ..
Jag hade tänkt att skriva att jag inte behövde någon sådan men ansåg det onödigt och irrelevant med tanke på att det inte var min fråga.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Hej och välkommen till vårt forum DaSO. :roll:

Som du ser på svaren här så finns det en del viljor här som gillar att uttrycka sig. Det är inte ofta som man får ett sådant här kompakt motstånd på sin synpunkt (och så här många svar). Själv roade jag mig att räkna ut att jag har ett svar (som inte kom från mig) per 365 läsningar på \"min tråd\".

Men hur som helst är du varmt välkommen här till Amazon älskarnas forum. Hoppas att du forsätter att vara här (trots den något brutala starten) och sedan blir medlem i Amazonklubben.

/Janne

Som förvisso har en synpunkt på ämnet men den lämnar vi därhän.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
DaSo
Posts: 5
Joined: Fri Sep 07, 2007 2:22 pm

Post by DaSo »

Tack QV!
Jag var inte alls förvånad över alla svar. På de flesta forum så finns det folk som har ett behov att uttrycka sina känslor.. men så länge jag fick svar på min fråga så är jag nöjd :)
För dom som bryr sig så är det tänkt att bli 4 punksbälten framöver men till dess själva bygget kommer igång så slipper jag helst original bältet.

Tycker det är ett jättebra forum överlag. men helst slipper man väll svar som inte är av ens intresse.

Mvh Danne
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Post by brorsan »

Att börja predika över att andra kan fara illa av att trådskaparen inte har bälte på sig känns ganska fånigt. Den risken är försumbar, i praktiken är det personen utan bälte som riskeras att skadas, ingen annan. Ska man börja argumentera på detta vis så kan man ju börja dra in saker som spelar roll, som t.ex. att det inte finns nån ABS på Amazon, det om något är ju nåt som andra kan fara illa av!

Hela konstruktionen är ju gammal, det i sig gör den till en mindre säker bil för omgivningen än en ny bil.

Själv kör jag med bälte nu för tiden, något jag aldrig hade när jag var yngre.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Förresten DeSo du vet att fyrpunkt bälte inte är godtjänt på SPB aven om det är bättre!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply