bälte till dina passagerare.

Moderatorer

Använder du bälte?

Ja, nästan alltid iallafall.
49
88%
Nej, Nästan aldrig.
7
13%
 
Total votes: 56

martin
Posts: 17
Joined: Sun Feb 29, 2004 12:19 pm

bälte till dina passagerare.

Post by martin »

Om du tycker att bälte är din ensak, se då det här:

1: Andra kan drabbas av att DU inte har bälte -Tänk om någon suttit med i bilen.
2: Tunga saker ska surrras -Du skulle ju aldrig ställa något som väger 70kg i passagerarstolen utan att surra det.
3: värst -Vem vill förklara hur en sån här olycka gick till för dina anhöriga?
4: avsmak -Bälten hade antagligen hjälpt.

Varför skriver jag det här?
Jo, för jag blev irriterad över nonchalansen i en annan tråd här över någon som tyckte bälte var onödigt, frivilligt, överskattat.
Om vi i min bil, som alltid använder bälte, skulle fronta med någon i 40-50km/h skulle vi få ont, men vi skulle högst troligt överleva utan alltför stora skador. Men skulle min fru dö/invalidiseras för att den andra föraren kommer flygande genom min framruta o träffa min fru (eller Wilfred 6 månader som nu oftast är med) så är det nog bäst att personen som kommer flygande dör självmant.

NI som kör utan bälte, hur skulle ni själva reagera i situationen om det kommer in en obältad person i er kupé?
Ditt beslut, javisst. men det drabbar ju mest din omgivning. Så om du inte tar på dig bältet för din egen skull, gör det för min.

Tack.
/Martin

Det är väl vårt gemensamma ansvar att se till att ALLA använder bälte, dels enligt lag, men det finns ju ganska mycket bevis på att det räddar liv. Bältet har funnits i 50 år(?) och ändå vill en del inte använda det.
Patetiskt.
Martin Sköld
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Det känns märkligt att en sån här tråd ska behöva skapas 2007, har vi inte kommit längre i utvecklingen? Men bra Martin!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Starta gärna trådar om att hålla hastighetsbegränsningen vikten av bromsunderhåll och tillräckligt däckmönster, då det sannolikt är en större fara för medtrafikanters liv och hälsa om det slarvas med sådant än bilbälte.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Handen på hjärtat. Hur många spänner fast lasten i en släpkärra som har kåpa.

\"Vad spänna fast, den kan ju inte blåsa bort\"
\"Hur skall den komma loss, det är ju en kåpa\"

Själv använder jag bälte. Dock inte Amazonen för tillfället eftersom jag håller på med mitt bilbältesprojekt i den.

Att någon skulle flyga ur en bil (vilket händer hela tiden) och sedan flyga igenom en framruta ser jag som mycket otroligt. Älgar kommer igenom men att jag skulle lyckas med det tror jag inte på. Däremot mitt rullbälte som ligger löst på hatthyllan bak, den du, den kommer att ha större chans att träffa dig. Så ni spänner väll fast fristylen ordentligt (när ni sitter i baksätet) så att den inte far in i nacken på personen framför er.....

/Janne som oftas har kajak på taket. Den sitter fast men jag vet inte hur den kommer att uppföra sig vid en krock. Banden håller bara för 500 Kg
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Post by ClassicVolvoShop »

:) Jag tyckar det var jättebra att se, att så många dock håller på, att man skal följa förnuften! Bra!

Nästa gång vi skal göra en omröstning, skal vi göra det på:

-ParisHilton wanna-be's och äldra människor, som kör rundt med en liten hund i bilen, som dom har på deran knä eller liggande i hathyllan! :-)
(10 kilo i en bil som stannar umeddelbart med 50 km/t - väger nu 5 tons - jätte söt liten hund i nackan!).

Tyvär är det så, att \"boys will be boys\" - och därför liggar det i naturen, att en liten procentdel alldrig lärar sig att förstå budskapat. Men kom ihåg, du som inte brukar bält: Det är svårt att gå ut ifrån sjukhuset, när din bästa kompis liggar därinne och aldrig mer kan njuta sälskap med en kvinna - och du vet med dit samvete, att det kanske kunne ha gåt annorlunda om du inte hade slängt bälterna.. Du kan dock trösta dig med, att det inte längare är DU som syns dum - nu är det din kompis, som kämpar att lärar sig att törka äfter toilettbesök..
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Vote: Ja

Men jag tycker det här hör till de mer långsökta argumenten också...
I så fall finns ju risken att jag vinglar ut framför din bil med cykel också...
Kanske du kör så fort att jag flyger genom din framruta då också.
Plus att de får mer att göra på lasarettet när de ska operera ut mina pedaler ur ansiktet ditt... :wink:

Så JA, jag anser att det är min ensak fortfarande.
Angående det här med passagerare då:
Om någon av de andra passagerarna inte tycker att det är värt att bli mosad av någon annan som flyger runt i bilen så kan det ju vara på sin plats att de påpekar det innan man kör iväg med den personen lös i bilen, eller hur? Det hade faktiskt gått även om det hade varit bälteslag.

Angående \"mina anhöriga\" så finns det inte så många av dem som är för att staten skall tvinga på mig bältet heller. Plus, detta är MITT liv, huruvida jag väljer att självmant avsluta det just här och nu eller försöker göra allt för att förlänga det i all oändlighet så långt det går, det är MITT val och inte de anhörigas.

Vem förklarar för de anhöriga att man avlidit för att man suttit kvar i bilen när det hade varit bättre att flyga ur? Och JA, jag vet att såna olyckor är mycket sällsynta, så tro inget annat, vilket väl är ett av skälen till att jag använder bältet, men att påstå att de inte finns är att blunda för verkligheten. Och, skulle något liknande hända någon av mina anhöriga så hade jag då accepterat det bättre om det skett genom frivillig användning, än om staten tvingat honom/henne använda bältet.

Eller som någon sade här tidigare, att man ska vara ett gott föredöme.

Personligen använder jag bältet för att jag vet att jag är en idiot som inte har något att göra mellan ratten och ryggstödet, tyvärr är samhället nu uppbyggt så att jag behöver använda bilen, speciellt när att bo i obygden är ens enda val för tillfället. Kanske ansvarslöst av mig att köra över huvud taget, men tyvärr nödvändigt. Men iaf. är det för att åtminstone ha en hygglig chans själv jag använder bältet, INTE för att vara ett föredöme. Hur som helst tror jag inte \"den yngre generationen\" ser upp till en skäggig muppjävel på 1,65 meter som tröskar runt i en gammal 164 som ser ut som att den varit på skroten tre gånger.

Dock finns det ju alkohol, rökning, båtar, trappor, ja till och med idrott, och andra mer eller mindre livsfarliga saker. Jag hoppas att ni som försvarar bälteslagen med näbbar och klor avstår från allt sådant också. :wink:
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
martin
Posts: 17
Joined: Sun Feb 29, 2004 12:19 pm

Post by martin »

Det är intressanta infallsvinklar och åsikter alltihop, och ja, mina exempel är långsökta. Jag påstar inget annat egentligen, visst finns det massor av faror i livet och om bilen hade uppfunnits idag, hade den nog förbjudits..

Men just det här med bältet då, bromsar kan misskötas av lättja,
dåliga däck osv. Men bältet är ett problem -varje gång-, och som bara är typ fem sekunder och ett klick bort, om man nu har ett.

Det måste ju ändå vara den lättaste faktorn att åtgärda.
Martin Sköld
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

Vote: JA

jag använder alltid bilbältet, det är en vana, har alltid gjort det, även om jag kanske sätter på mej det när man kommit iväg med bilen eller struntar i det om man ska en kort sträcka bara (max 1km)

men däremot så har jag hört från en gammal flickvän, på den tiden det begav sig, så krockade henne far med en amazon i 140 knyck, hans dåvarande flickvän dog, för hon satt kvar i bilen, han flög genom dörren (den öppnade sig väl på nått vis) och överlevde. sen hur mycket som är sant i den historien vet jag ej, men han överlevde o bilen va skrot.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Jag har inga bälten i Amazonen men o andra sidan så kör jag inte särskilt mycket med den heller. Då jag väl kör så brukar det bli på kvällarna då det inte är så mycket trafik samt att jag tar det ganska lugnt :)
Volvo P1200VB 1958
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re:

Post by Cpt Tuttle »

Lars Bd wrote:Starta gärna trådar om att hålla hastighetsbegränsningen vikten av bromsunderhåll och tillräckligt däckmönster, då det sannolikt är en större fara för medtrafikanters liv och hälsa om det slarvas med sådant än bilbälte.
Största faran är muppjävlar som inte har nåt i trafiken att göra.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Cpt Tuttle wrote:Största faran är muppjävlar som inte har nåt i trafiken att göra.
Och har man den inställningen bakom ratten tillhör man dessa.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Har inte sagt nåt annat heller än att jag tillhör dem...
Men själva tankesättet i sig behöver ju inte vara fel...
Man måste ju utgå ifrån att ALLA kan göra vad 17 som helst, vara beredd på att folk kan göra vad i helsike de vill, utan att det behöver vara vare sig särskilt lagenligt korrekta eller trafiksäkra manövrar.
Största delen hänger det på en som förare, men det glöms otroligt lätt bort.

Kör man fortare än vad som är lämpligt (och det är LÅNGT ifrån alltid lika fort som det råkas stå på skylten för tillfället), när man vet med sig att man har undermåliga bromsar, däck, sist men inte minst FULL (vilket du kan vara långt innan någonting märks) så kan det ju diskuteras om man inte kan räknas in i den kategorin också.

Jag håller mig dock ifrån att köra utan bälte, med trafikfarliga bilar, för fort eller att supa över huvud taget...
...men vad hjälper det när jag ändå kör sämre än de flesta?
Tyvärr kan även sådant folk få körkort...och vara tvungna att köra ibland, där har vi ett stort problem som är svårt att komma åt.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re:

Post by brorsan »

Rogge wrote:Vote: JA

jag använder alltid bilbältet, det är en vana, har alltid gjort det, även om jag kanske sätter på mej det när man kommit iväg med bilen eller struntar i det om man ska en kort sträcka bara (max 1km)

men däremot så har jag hört från en gammal flickvän, på den tiden det begav sig, så krockade henne far med en amazon i 140 knyck, hans dåvarande flickvän dog, för hon satt kvar i bilen, han flög genom dörren (den öppnade sig väl på nått vis) och överlevde. sen hur mycket som är sant i den historien vet jag ej, men han överlevde o bilen va skrot.
VOTE: Ja

Men visst finns det folk som överlever pga att dom INTE har bälte på sig. En komis till mig fick sladd på sin bmw och kom över på fel sida av vägen och en mötande bil körde in i honom. Bilen blev totalt mosad och min kompis överlevde tack vare att han inte var fastspänd. Han blev halvt intryckt under instrumentbrädan och förarplatsen totalt mos. Nu fick han tillbringa våren och sommaren på sjukhus med krossat bäcken och brutna ben, men överlevde gjorde han.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
martin
Posts: 17
Joined: Sun Feb 29, 2004 12:19 pm

Re:

Post by martin »

brorsan wrote:Men visst finns det folk som överlever pga att dom INTE har bälte på sig. En komis till mig fick sladd på sin bmw och kom över på fel sida av vägen och en mötande bil körde in i honom. Bilen blev totalt mosad och min kompis överlevde tack vare att han inte var fastspänd. Han blev halvt intryckt under instrumentbrädan och förarplatsen totalt mos. Nu fick han tillbringa våren och sommaren på sjukhus med krossat bäcken och brutna ben, men överlevde gjorde han.
Med detta som grund kanske vi ska förbjuda bälten.. :wink:
Martin Sköld
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Vet att jag hade uppe en gång att jag skulle sätta bälten bak på min sportare. Då sa någon att det va inte original.

Jag vet att jag svarade.....\"OCH !?!\". Tror jag tar barnen före.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Post Reply