bälte till dina passagerare.
bälte till dina passagerare.
Om du tycker att bälte är din ensak, se då det här:
1: Andra kan drabbas av att DU inte har bälte -Tänk om någon suttit med i bilen.
2: Tunga saker ska surrras -Du skulle ju aldrig ställa något som väger 70kg i passagerarstolen utan att surra det.
3: värst -Vem vill förklara hur en sån här olycka gick till för dina anhöriga?
4: avsmak -Bälten hade antagligen hjälpt.
Varför skriver jag det här?
Jo, för jag blev irriterad över nonchalansen i en annan tråd här över någon som tyckte bälte var onödigt, frivilligt, överskattat.
Om vi i min bil, som alltid använder bälte, skulle fronta med någon i 40-50km/h skulle vi få ont, men vi skulle högst troligt överleva utan alltför stora skador. Men skulle min fru dö/invalidiseras för att den andra föraren kommer flygande genom min framruta o träffa min fru (eller Wilfred 6 månader som nu oftast är med) så är det nog bäst att personen som kommer flygande dör självmant.
NI som kör utan bälte, hur skulle ni själva reagera i situationen om det kommer in en obältad person i er kupé?
Ditt beslut, javisst. men det drabbar ju mest din omgivning. Så om du inte tar på dig bältet för din egen skull, gör det för min.
Tack.
/Martin
Det är väl vårt gemensamma ansvar att se till att ALLA använder bälte, dels enligt lag, men det finns ju ganska mycket bevis på att det räddar liv. Bältet har funnits i 50 år(?) och ändå vill en del inte använda det.
Patetiskt.
1: Andra kan drabbas av att DU inte har bälte -Tänk om någon suttit med i bilen.
2: Tunga saker ska surrras -Du skulle ju aldrig ställa något som väger 70kg i passagerarstolen utan att surra det.
3: värst -Vem vill förklara hur en sån här olycka gick till för dina anhöriga?
4: avsmak -Bälten hade antagligen hjälpt.
Varför skriver jag det här?
Jo, för jag blev irriterad över nonchalansen i en annan tråd här över någon som tyckte bälte var onödigt, frivilligt, överskattat.
Om vi i min bil, som alltid använder bälte, skulle fronta med någon i 40-50km/h skulle vi få ont, men vi skulle högst troligt överleva utan alltför stora skador. Men skulle min fru dö/invalidiseras för att den andra föraren kommer flygande genom min framruta o träffa min fru (eller Wilfred 6 månader som nu oftast är med) så är det nog bäst att personen som kommer flygande dör självmant.
NI som kör utan bälte, hur skulle ni själva reagera i situationen om det kommer in en obältad person i er kupé?
Ditt beslut, javisst. men det drabbar ju mest din omgivning. Så om du inte tar på dig bältet för din egen skull, gör det för min.
Tack.
/Martin
Det är väl vårt gemensamma ansvar att se till att ALLA använder bälte, dels enligt lag, men det finns ju ganska mycket bevis på att det räddar liv. Bältet har funnits i 50 år(?) och ändå vill en del inte använda det.
Patetiskt.
Martin Sköld
Starta gärna trådar om att hålla hastighetsbegränsningen vikten av bromsunderhåll och tillräckligt däckmönster, då det sannolikt är en större fara för medtrafikanters liv och hälsa om det slarvas med sådant än bilbälte.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Handen på hjärtat. Hur många spänner fast lasten i en släpkärra som har kåpa.
\"Vad spänna fast, den kan ju inte blåsa bort\"
\"Hur skall den komma loss, det är ju en kåpa\"
Själv använder jag bälte. Dock inte Amazonen för tillfället eftersom jag håller på med mitt bilbältesprojekt i den.
Att någon skulle flyga ur en bil (vilket händer hela tiden) och sedan flyga igenom en framruta ser jag som mycket otroligt. Älgar kommer igenom men att jag skulle lyckas med det tror jag inte på. Däremot mitt rullbälte som ligger löst på hatthyllan bak, den du, den kommer att ha större chans att träffa dig. Så ni spänner väll fast fristylen ordentligt (när ni sitter i baksätet) så att den inte far in i nacken på personen framför er.....
/Janne som oftas har kajak på taket. Den sitter fast men jag vet inte hur den kommer att uppföra sig vid en krock. Banden håller bara för 500 Kg
\"Vad spänna fast, den kan ju inte blåsa bort\"
\"Hur skall den komma loss, det är ju en kåpa\"
Själv använder jag bälte. Dock inte Amazonen för tillfället eftersom jag håller på med mitt bilbältesprojekt i den.
Att någon skulle flyga ur en bil (vilket händer hela tiden) och sedan flyga igenom en framruta ser jag som mycket otroligt. Älgar kommer igenom men att jag skulle lyckas med det tror jag inte på. Däremot mitt rullbälte som ligger löst på hatthyllan bak, den du, den kommer att ha större chans att träffa dig. Så ni spänner väll fast fristylen ordentligt (när ni sitter i baksätet) så att den inte far in i nacken på personen framför er.....
/Janne som oftas har kajak på taket. Den sitter fast men jag vet inte hur den kommer att uppföra sig vid en krock. Banden håller bara för 500 Kg
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 209
- Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
- Location: Köpenhamn, Danmark
- Contact:
Jag tyckar det var jättebra att se, att så många dock håller på, att man skal följa förnuften! Bra!
Nästa gång vi skal göra en omröstning, skal vi göra det på:
-ParisHilton wanna-be's och äldra människor, som kör rundt med en liten hund i bilen, som dom har på deran knä eller liggande i hathyllan!
(10 kilo i en bil som stannar umeddelbart med 50 km/t - väger nu 5 tons - jätte söt liten hund i nackan!).
Tyvär är det så, att \"boys will be boys\" - och därför liggar det i naturen, att en liten procentdel alldrig lärar sig att förstå budskapat. Men kom ihåg, du som inte brukar bält: Det är svårt att gå ut ifrån sjukhuset, när din bästa kompis liggar därinne och aldrig mer kan njuta sälskap med en kvinna - och du vet med dit samvete, att det kanske kunne ha gåt annorlunda om du inte hade slängt bälterna.. Du kan dock trösta dig med, att det inte längare är DU som syns dum - nu är det din kompis, som kämpar att lärar sig att törka äfter toilettbesök..
Nästa gång vi skal göra en omröstning, skal vi göra det på:
-ParisHilton wanna-be's och äldra människor, som kör rundt med en liten hund i bilen, som dom har på deran knä eller liggande i hathyllan!
(10 kilo i en bil som stannar umeddelbart med 50 km/t - väger nu 5 tons - jätte söt liten hund i nackan!).
Tyvär är det så, att \"boys will be boys\" - och därför liggar det i naturen, att en liten procentdel alldrig lärar sig att förstå budskapat. Men kom ihåg, du som inte brukar bält: Det är svårt att gå ut ifrån sjukhuset, när din bästa kompis liggar därinne och aldrig mer kan njuta sälskap med en kvinna - och du vet med dit samvete, att det kanske kunne ha gåt annorlunda om du inte hade slängt bälterna.. Du kan dock trösta dig med, att det inte längare är DU som syns dum - nu är det din kompis, som kämpar att lärar sig att törka äfter toilettbesök..
-
- Posts: 532
- Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
- Location: Kalix
- Contact:
Vote: Ja
Men jag tycker det här hör till de mer långsökta argumenten också...
I så fall finns ju risken att jag vinglar ut framför din bil med cykel också...
Kanske du kör så fort att jag flyger genom din framruta då också.
Plus att de får mer att göra på lasarettet när de ska operera ut mina pedaler ur ansiktet ditt...
Så JA, jag anser att det är min ensak fortfarande.
Angående det här med passagerare då:
Om någon av de andra passagerarna inte tycker att det är värt att bli mosad av någon annan som flyger runt i bilen så kan det ju vara på sin plats att de påpekar det innan man kör iväg med den personen lös i bilen, eller hur? Det hade faktiskt gått även om det hade varit bälteslag.
Angående \"mina anhöriga\" så finns det inte så många av dem som är för att staten skall tvinga på mig bältet heller. Plus, detta är MITT liv, huruvida jag väljer att självmant avsluta det just här och nu eller försöker göra allt för att förlänga det i all oändlighet så långt det går, det är MITT val och inte de anhörigas.
Vem förklarar för de anhöriga att man avlidit för att man suttit kvar i bilen när det hade varit bättre att flyga ur? Och JA, jag vet att såna olyckor är mycket sällsynta, så tro inget annat, vilket väl är ett av skälen till att jag använder bältet, men att påstå att de inte finns är att blunda för verkligheten. Och, skulle något liknande hända någon av mina anhöriga så hade jag då accepterat det bättre om det skett genom frivillig användning, än om staten tvingat honom/henne använda bältet.
Eller som någon sade här tidigare, att man ska vara ett gott föredöme.
Personligen använder jag bältet för att jag vet att jag är en idiot som inte har något att göra mellan ratten och ryggstödet, tyvärr är samhället nu uppbyggt så att jag behöver använda bilen, speciellt när att bo i obygden är ens enda val för tillfället. Kanske ansvarslöst av mig att köra över huvud taget, men tyvärr nödvändigt. Men iaf. är det för att åtminstone ha en hygglig chans själv jag använder bältet, INTE för att vara ett föredöme. Hur som helst tror jag inte \"den yngre generationen\" ser upp till en skäggig muppjävel på 1,65 meter som tröskar runt i en gammal 164 som ser ut som att den varit på skroten tre gånger.
Dock finns det ju alkohol, rökning, båtar, trappor, ja till och med idrott, och andra mer eller mindre livsfarliga saker. Jag hoppas att ni som försvarar bälteslagen med näbbar och klor avstår från allt sådant också.
Men jag tycker det här hör till de mer långsökta argumenten också...
I så fall finns ju risken att jag vinglar ut framför din bil med cykel också...
Kanske du kör så fort att jag flyger genom din framruta då också.
Plus att de får mer att göra på lasarettet när de ska operera ut mina pedaler ur ansiktet ditt...
Så JA, jag anser att det är min ensak fortfarande.
Angående det här med passagerare då:
Om någon av de andra passagerarna inte tycker att det är värt att bli mosad av någon annan som flyger runt i bilen så kan det ju vara på sin plats att de påpekar det innan man kör iväg med den personen lös i bilen, eller hur? Det hade faktiskt gått även om det hade varit bälteslag.
Angående \"mina anhöriga\" så finns det inte så många av dem som är för att staten skall tvinga på mig bältet heller. Plus, detta är MITT liv, huruvida jag väljer att självmant avsluta det just här och nu eller försöker göra allt för att förlänga det i all oändlighet så långt det går, det är MITT val och inte de anhörigas.
Vem förklarar för de anhöriga att man avlidit för att man suttit kvar i bilen när det hade varit bättre att flyga ur? Och JA, jag vet att såna olyckor är mycket sällsynta, så tro inget annat, vilket väl är ett av skälen till att jag använder bältet, men att påstå att de inte finns är att blunda för verkligheten. Och, skulle något liknande hända någon av mina anhöriga så hade jag då accepterat det bättre om det skett genom frivillig användning, än om staten tvingat honom/henne använda bältet.
Eller som någon sade här tidigare, att man ska vara ett gott föredöme.
Personligen använder jag bältet för att jag vet att jag är en idiot som inte har något att göra mellan ratten och ryggstödet, tyvärr är samhället nu uppbyggt så att jag behöver använda bilen, speciellt när att bo i obygden är ens enda val för tillfället. Kanske ansvarslöst av mig att köra över huvud taget, men tyvärr nödvändigt. Men iaf. är det för att åtminstone ha en hygglig chans själv jag använder bältet, INTE för att vara ett föredöme. Hur som helst tror jag inte \"den yngre generationen\" ser upp till en skäggig muppjävel på 1,65 meter som tröskar runt i en gammal 164 som ser ut som att den varit på skroten tre gånger.
Dock finns det ju alkohol, rökning, båtar, trappor, ja till och med idrott, och andra mer eller mindre livsfarliga saker. Jag hoppas att ni som försvarar bälteslagen med näbbar och klor avstår från allt sådant också.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Det är intressanta infallsvinklar och åsikter alltihop, och ja, mina exempel är långsökta. Jag påstar inget annat egentligen, visst finns det massor av faror i livet och om bilen hade uppfunnits idag, hade den nog förbjudits..
Men just det här med bältet då, bromsar kan misskötas av lättja,
dåliga däck osv. Men bältet är ett problem -varje gång-, och som bara är typ fem sekunder och ett klick bort, om man nu har ett.
Det måste ju ändå vara den lättaste faktorn att åtgärda.
Men just det här med bältet då, bromsar kan misskötas av lättja,
dåliga däck osv. Men bältet är ett problem -varje gång-, och som bara är typ fem sekunder och ett klick bort, om man nu har ett.
Det måste ju ändå vara den lättaste faktorn att åtgärda.
Martin Sköld
Vote: JA
jag använder alltid bilbältet, det är en vana, har alltid gjort det, även om jag kanske sätter på mej det när man kommit iväg med bilen eller struntar i det om man ska en kort sträcka bara (max 1km)
men däremot så har jag hört från en gammal flickvän, på den tiden det begav sig, så krockade henne far med en amazon i 140 knyck, hans dåvarande flickvän dog, för hon satt kvar i bilen, han flög genom dörren (den öppnade sig väl på nått vis) och överlevde. sen hur mycket som är sant i den historien vet jag ej, men han överlevde o bilen va skrot.
jag använder alltid bilbältet, det är en vana, har alltid gjort det, även om jag kanske sätter på mej det när man kommit iväg med bilen eller struntar i det om man ska en kort sträcka bara (max 1km)
men däremot så har jag hört från en gammal flickvän, på den tiden det begav sig, så krockade henne far med en amazon i 140 knyck, hans dåvarande flickvän dog, för hon satt kvar i bilen, han flög genom dörren (den öppnade sig väl på nått vis) och överlevde. sen hur mycket som är sant i den historien vet jag ej, men han överlevde o bilen va skrot.
-
- Posts: 532
- Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
- Location: Kalix
- Contact:
Re:
Största faran är muppjävlar som inte har nåt i trafiken att göra.Lars Bd wrote:Starta gärna trådar om att hålla hastighetsbegränsningen vikten av bromsunderhåll och tillräckligt däckmönster, då det sannolikt är en större fara för medtrafikanters liv och hälsa om det slarvas med sådant än bilbälte.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Re:
Och har man den inställningen bakom ratten tillhör man dessa.Cpt Tuttle wrote:Största faran är muppjävlar som inte har nåt i trafiken att göra.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
-
- Posts: 532
- Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
- Location: Kalix
- Contact:
Har inte sagt nåt annat heller än att jag tillhör dem...
Men själva tankesättet i sig behöver ju inte vara fel...
Man måste ju utgå ifrån att ALLA kan göra vad 17 som helst, vara beredd på att folk kan göra vad i helsike de vill, utan att det behöver vara vare sig särskilt lagenligt korrekta eller trafiksäkra manövrar.
Största delen hänger det på en som förare, men det glöms otroligt lätt bort.
Kör man fortare än vad som är lämpligt (och det är LÅNGT ifrån alltid lika fort som det råkas stå på skylten för tillfället), när man vet med sig att man har undermåliga bromsar, däck, sist men inte minst FULL (vilket du kan vara långt innan någonting märks) så kan det ju diskuteras om man inte kan räknas in i den kategorin också.
Jag håller mig dock ifrån att köra utan bälte, med trafikfarliga bilar, för fort eller att supa över huvud taget...
...men vad hjälper det när jag ändå kör sämre än de flesta?
Tyvärr kan även sådant folk få körkort...och vara tvungna att köra ibland, där har vi ett stort problem som är svårt att komma åt.
Men själva tankesättet i sig behöver ju inte vara fel...
Man måste ju utgå ifrån att ALLA kan göra vad 17 som helst, vara beredd på att folk kan göra vad i helsike de vill, utan att det behöver vara vare sig särskilt lagenligt korrekta eller trafiksäkra manövrar.
Största delen hänger det på en som förare, men det glöms otroligt lätt bort.
Kör man fortare än vad som är lämpligt (och det är LÅNGT ifrån alltid lika fort som det råkas stå på skylten för tillfället), när man vet med sig att man har undermåliga bromsar, däck, sist men inte minst FULL (vilket du kan vara långt innan någonting märks) så kan det ju diskuteras om man inte kan räknas in i den kategorin också.
Jag håller mig dock ifrån att köra utan bälte, med trafikfarliga bilar, för fort eller att supa över huvud taget...
...men vad hjälper det när jag ändå kör sämre än de flesta?
Tyvärr kan även sådant folk få körkort...och vara tvungna att köra ibland, där har vi ett stort problem som är svårt att komma åt.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Re:
VOTE: JaRogge wrote:Vote: JA
jag använder alltid bilbältet, det är en vana, har alltid gjort det, även om jag kanske sätter på mej det när man kommit iväg med bilen eller struntar i det om man ska en kort sträcka bara (max 1km)
men däremot så har jag hört från en gammal flickvän, på den tiden det begav sig, så krockade henne far med en amazon i 140 knyck, hans dåvarande flickvän dog, för hon satt kvar i bilen, han flög genom dörren (den öppnade sig väl på nått vis) och överlevde. sen hur mycket som är sant i den historien vet jag ej, men han överlevde o bilen va skrot.
Men visst finns det folk som överlever pga att dom INTE har bälte på sig. En komis till mig fick sladd på sin bmw och kom över på fel sida av vägen och en mötande bil körde in i honom. Bilen blev totalt mosad och min kompis överlevde tack vare att han inte var fastspänd. Han blev halvt intryckt under instrumentbrädan och förarplatsen totalt mos. Nu fick han tillbringa våren och sommaren på sjukhus med krossat bäcken och brutna ben, men överlevde gjorde han.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Re:
Med detta som grund kanske vi ska förbjuda bälten..brorsan wrote:Men visst finns det folk som överlever pga att dom INTE har bälte på sig. En komis till mig fick sladd på sin bmw och kom över på fel sida av vägen och en mötande bil körde in i honom. Bilen blev totalt mosad och min kompis överlevde tack vare att han inte var fastspänd. Han blev halvt intryckt under instrumentbrädan och förarplatsen totalt mos. Nu fick han tillbringa våren och sommaren på sjukhus med krossat bäcken och brutna ben, men överlevde gjorde han.
Martin Sköld
-
- Posts: 503
- Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
- Location: Hörby
- Contact: