Solenoidfråga

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Solenoidfråga

Post by Pälle »

Tjena!

Fick hem min OD-låda (typD)+kardan igår. Hade lite tur, knutkorsen kändes stumma och fina (såg ut som original) och säljaren hade även sparat hastighetsmätarwiren och vxllådsgummit + balk.

Nu till min fundering; hur kollar jag solenoidens funktion? Säljaren hade testat att sätta ström på kabeln men inget hade hänt. När jag började undersöka den närmare visade det sig att kabeln var så gott som av, en ledare var hel. Jag skruvade loss den för att kolla närmare.

Nu till frågorna;

1. När jag tog loss den stannade stången/kolven eller vad man ska kalla det kvar i lådan. Den går att föra lite in och ut men det känns inte som att det händer något speciellt. Ska det göra det?

2. Ska det bara vara en kabel till solenoiden? När jag tog loss gummihättan trillade det ut en liten mutter, samma storlek som de 2 som sitter där i ändan av solenoiden. Funderar på om det har suttit nån kabelsko som varit låst av muttern.

3. När jag skarvat kabeln och ska testa igen, visst tusan ska jag dra en kabel från jord på testbatteriet till själva lådan? Undrar om säljaren missade det ;)

För övrigt kändes lådan finfin, inget glapp i axlar, alla växlar går i fint och alla kontakter och prylar sitter där. Billigt var det också. Hoppas nu bara på att solenoiden går att få liv i.

Tacksam för alla tips!
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Ingen...

Post by Pälle »

...som ens tagit loss sin solenoid? Hallå?...
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Solenoidfråga

Post by Lars Bd »

Pälle wrote: 1. Ska det göra det?
2. Ska det bara vara en kabel till solenoiden?
3. visst tusan ska jag dra en kabel från jord på testbatteriet till själva lådan?
1. Det är helt riktigt.
2. En kabel +12v ska det vara när od:n ska vara ilagd.
Det ska sitta en liten plastkåpa över den "mikrobrytaren" som sitter i änden på solenoiden och kåpan sitter fastskruvad med 2 muttrar.
3. Elektriska (likström) komponenter ska ha en kabel med +spänning och en med jord (-), så svaret är ja.
Solenoiden har 2 lindningar en kraftigare som krävs för att lägga i od:n ca 15A men som bryts när ankaret har nåt rätt position, och en svagare hålllindning som tar ca 2A.
De 15A som den kraftiga lindningen tar är under så kort tid att man inte hinner mäta det däremot så ska solenoiden bara ta ca 2A vid drift annars kan den brinna upp.
Jag har varit med om att lindningskablarna har ärgat av precis där de är anslutna till omvärlden så kolla dessa med en ohm-mätare.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Jaha..

Post by Pälle »

Tack för bra svar!

Så man kan lossa plastkåpan i änden utan att riskera att allting går sönder? Kan vara intressant att få mäta upp den.

Kabeln har ju gått av men det är väl bara att löda ihop en skarv där och isolera antar jag!?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Jaha..

Post by Lars Bd »

Pälle wrote:Så man kan lossa plastkåpan i änden utan att riskera att allting går sönder?
Man kan ha sönder allting om man bär sig dumt åt men med lite normal försiktighet går det bra.
Skarva inte kabeln utan byt ut den, löd fast en ny på solenoiden.
Post Reply