lufttryck?

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
G.E.
Posts: 58
Joined: Wed Aug 15, 2007 8:30 pm
Location: Göteborg

lufttryck?

Post by G.E. »

Har ingen instruktionsbok till min 66:a 121. Behöver veta vilket lufttryck som rekommenderas fram och bak. Det är inte originaldimensioner på däcken. De är ganska mycket bredare. Spelar det någon roll eller är det ändå det rekommenderade lufttrycket som gäller? Finns ju även en rekommendation på själva däcket.

/G
Kenneth Boström
Posts: 46
Joined: Mon Oct 16, 2006 12:16 pm
Location: Tumba/stockholm

Post by Kenneth Boström »

Hej använd det lufttryck som stå på däcket
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det rekomenderade lufttrycket som finns i instruktionsboken gäller för de däck som tillverkades på 60-talet.
Dagens däck i samma dimension kanske kräver ett annat tryck.

Eventuellt kan en däckhandlare gissa ganska bra vilket tryck ett däck i icke originaldimension ska ha.
\"Rekomendationen\" på däcket är förmodligen max tryck vid max belastning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
G.E.
Posts: 58
Joined: Wed Aug 15, 2007 8:30 pm
Location: Göteborg

Post by G.E. »

Tittade efter vad det stod på däcken idag och det är nog så att informationen gäller max lufttryck. Det stod 44psi och det är nog ett väldigt högt tryck. Kan ju titta in till en däckhandlare och få tips om vad som kan vara lämpligt. Har 1,9 ?/? i däcken nu och det känns rätt ok.
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Post by amiz-raggarn »

beror ju lite på storlek etc.. och hur bekvämt du vill åka? Personligen kör jag aldrig under 2,5 i nån bil.. i chevan har jag 3,0 fram och 3,2 bak.. i amazonen med orginalstorlk på däcken kör jag runt 2,7 runt om..
Äger en amazon-65 i orginalskick

Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Post by Danne_Sthlm »

Jag har 2,5 bar i min 850GLT och den väger den bättre delen av 1800kg
För lite luft gör bilen slö och svampig samt sliter mer på däcken och så drar den mer bensin.
Och för mycket luft gör färden hård och stötig, men som i stortsett alla föregående talare säger: inte under 2,0bar.

Mvh Danne
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
G.E.
Posts: 58
Joined: Wed Aug 15, 2007 8:30 pm
Location: Göteborg

Post by G.E. »

Tack för svaren. Efter att ha läst svaren kan det kanske vara läge att öka trycken lite i däcken från mina 1,9. Har väl hållit igen lite pågrund av att jag bor mitt bland spårvagnsräls och annat som gör att bilen hoppar omkring. Samtidigt vill jag ju att däcket ska ha en jämn och fin anliggning så de inte slits ojämnt.
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Post by Danne_Sthlm »

Hoppas du har fått svaren du söker, och lägg gärna upp några bilder på din pärla. :D

Mvh Danne
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
Post Reply