Page 1 of 1

Sänkning på gång, enklaste sättet?

Posted: Sun Sep 30, 2007 1:59 pm
by brorsan
Däckade om bilen igår, monterade ett par 185/65R14 NF3 på mina 7x14\" kromfälgar. Förut satt det 215/75R14, det såg för gräsligt ut men det fyllde i alla fall ut hjulhusen... nu är det väldigt tomt där så en sänkning är på sin plats tycker jag :)

Frågan är då, hur får jag enklast ur fjädrarna? På tisdag har jag tillgång till lyft, tryckluftsverktyg osv... Gjorde ett tafatt försök i garaget idag, men fick inte lös bakfjädrarna så att ens försöka på framfjädrarna var ingen idé.

Problemet var att jag lossade banden som ska se till att inte bakaxeln sjunker för lågt när man hissar bilen, men axeln ville just inte sjunka ner något mer ändå. Trodde den skulle åka ner i backen så det bara var att lyfta ur fjädrarna, men icke! Måste man lös med bärarmar osv? Hade fjäderspännare men det räckte inte till ändå.

Angående framvagnan hade jag tänkt lossa på stötdämparen i nedre fästat och sedan lossa den undre kulbulten och släppa ner den undre länkarmen så man kan lirka ur fjädern, är det bästa metoden eller ska man kanske lossa på den övre istället?

Eller ska jag vara lat och bara gasa ihop fjädrarna? I så fall, har ni några tips på hur man enklast får fjädrarna att sjunka ihop lika mycket?

Posted: Mon Oct 01, 2007 1:37 pm
by Amazon_Sleper
Är stötdämparen som tar imot bak=) Å fram är de enklaste sättet plocka dämparen helt är enklast är den inte ivägen!!!

Posted: Mon Oct 01, 2007 2:45 pm
by Lars Bd
Börja med att lasta ner bilen för att se hur det kommer att se ut, om det blir så snyggt som du tror.

Posted: Tue Oct 02, 2007 7:26 pm
by brorsan
Tack för svaren, har sänkt den nu ikväll efter jobbet :)

Gick först en vända med stålborste och rostlösning på alla bultar som skulle lossas och det underlättade jobbet ordentligt. Lyft är förresten underbart att ha :D Använde en två-pelarlyft för att hissa bilen och en växellådslyft för att lyfta länkarmarna... funkade prima! Bak gick mycket lätt, lossade bara stötdämparna och \"repen\" och pressade sen bakaxeln nedåt samtidgt som en jobbarkompis juckade lös fjädern. Att få dit den var inga problem, den var ju kortare då ;)

Resultatet då? kapade ett varv fram vilket var alldeles lagomt och 1,5 varv bak vilket visade sig vara lite för snålt... ska hissa upp bilen på lunchen imorrn och kapa ett halvvarv till, bör nog bli jämnhög fram och bak då.

Ska lägga upp lite bilder på resultatet imorrn!

Posted: Wed Oct 03, 2007 4:06 pm
by brorsan
Bilder finns nu i orginal showroom:

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3view ... 8098#48098